nov
24

Közvetlen elnökválasztást! Európában.

Ha felszáll a fehér füst a Vatikán kéményéből, az azt jelenti, hogy sikerült megválasztani az új Pápát. Nem tudom, hogy az EU brüsszeli tárgyalótermeiben van-e kandalló, de ha lenne, akkor most onnan is fehér füst szállt volna fel. Immáron Európának is van elnöke és külügyminisztere, pontosabban az Európai Tanácsnak van elnöke és van egy külügyi főképviselőnk. Ennek a hírnek akár örülhetnénk is, hiszen végre arcot kapott az Európai Unió és teljesülni látszik Henry Kissinger kívánsága is, hogy legyen egy telefonszám, amelyet felhívva Európa válaszol. Azonban sajnos az örömbe némi üröm is vegyül.

Lehetett volna jobban is indítani az EU nagykorúságát. A kiválasztási folyamat ugyanis nagyon messze áll attól a céltól, hogy az EU szimpatikusabbá váljon az európai polgárok számára. Sem a kiválasztási folyamat, sem a végül kiválasztott személyek nem tették szerethetőbbé az EU-t.

Bár az EU elméletileg a demokrácia szilárd talaján áll, az új pozíciók elosztása a legkevésbé sem nevezhető demokratikusnak. Zárt ajtók mögött alkudozni, nevekkel és pozíciókkal kufárkodni nem demokráciákban szokás. Ez a mechanizmus az orosz hatalmi párt elnökjelölési, vagy esetleg a kínai kommunista párt főtitkárválasztási rendszerét juttatja az eszembe. Egyik sem az átláthatóságáról, demokratizmusáról híres. Talán annyival vagyunk előrébb, hogy itt legalább akik a hátsószobában megállapodtak, azokat megválasztották valakik valamikor. (Bár Bajnai Gordon esetében ez a felhatalmazás is vitatható.)

Ettől még persze lehetnek jók és eredményesek a végül kiválasztott jelöltek, hiszen Gorbacsovot sem a szovjet emberek választották meg, mégis államférfihoz méltó történelmi tettet hajtott végre. (Bár ebbe a történelmi tettbe a Szovjetunió mégiscsak belebukott, ebben remélem az EU nem fogja követni…)

Ezzel együtt azt gondolom, hogy ha az EU azt szeretné, hogy az emberek megismerjék a céljait, megszeressék, vagy csak szimplán komolyan vegyék, akkor az egész technokrata hókusz-pókuszt közelebb kell vinni hozzájuk. Ebben komoly segítséget adott volna, ha olyan arcok kerülnek a szervezet élére, akikre fel lehet nézni, akiket lehet tisztelni, akik előéletükkel, munkásságukkal bizonyították, hogy van víziójuk Európa jövőjéről. Egy végtelenül elkötelezett Európa párti Helmut Kohl vagy Francois Mitterrand. Korántsem vagyok meggyőződve róla, hogy a befutók ilyen személyek lennének. Meg kell jegyeznem, hogy Catherine Ashton esetében a legkomolyabb érvnek az tűnik, hogy nő, és ezzel biztosított a nemek közötti egyensúly. Innentől majd ő fogja képviselni Európa 500 millió polgárát a nemzetközi színtéren. Reméljük a legjobbakat…

A megoldás az lehetne, ha tovább lépnénk a lisszaboni szerződés kikövezte úton, és a létrejött pozíciókat nyílt sisakos választási küzdelemben az európai választópolgárok osztanák ki. A nagy európai pártcsaládok előszűrnék persze a jelölteket, de a végső szót mégis egy többjelöltes demokratikus küzdelemben az emberek mondanák ki. A jelöltek programot alkotnának, hogy legalább tudhassuk már, hogy mit is szeretnének (nem úgy, mint ma ahol a befutók ismeretlen sötét lovak) és amerikai mintára turnéznának a kontinensen. Meg vagyok győződve róla, hogy ha az embereknek nagyobb, vagy közvetlenebb beleszólása lenne az EU ügyeibe, akkor komolyabban is vennék a közösségi politikát. És végre nem lokális politikai kötélhúzásról szólna egy ilyen kontinentális választás, mint manapság az EP választás.

Az EU fejlődése persze tudom jól, hogy egy lassú evolúciós folyamat. Bízom benne, hogy a jövő mégis ebbe az irányba mutat, és egyszer nekünk európaiaknak is lesz egy olyan elnökünk, akire fel lehet majd nézni.

Addig is sok sikert Van Rompuy úr és Ashton asszony! Éljen Európa!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr761546828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kristofnagy 2009.11.24. 07:48:29

"Bár Bajnai Gordon esetében ez a felhatalmazás is vitatható"
már miért is lenne vitatható?

Frank'Leó 2009.11.24. 10:53:28

@kristofnagy: A jogállam arrol szolm hogy elfogadunk bizonyos dönteshozatali szabályokat. Az USA-ban pl. államonkent szavaznak az elektorok. Hiába kapott Al Gore több szavazatot 2000-ben, Bush lett az elnök. Ezt a demokraták elfogadták. (Amivel próbálkoztak, az a további trükközés volt, de a Biroság elutasította. Szerintem tevesen, de Al Gore-ek ezt is elfogadták.)

Szomorú, hogy a Fidesz es mások nem tartja magát a jogállamhoz, 2002 óta megkerdőjelezi a választási eredmenyt.

megöltem 2009.11.24. 12:42:20

ejj, én is így jártam. elkezdtem olvasni a cikket, aztán amikor a Bajnainál vitatható jött letettem a folytatásról :)
benne van az Alkotmányba vazz! és benne volt akkor is amikor ezeket az embereket megválasztottuk...

Bartoki 2009.11.24. 13:16:16

Én nem vagyok ennyire "Európai Birodalom" párti... Szerintem megfelel az a működési modell, hogy az EU az nemzetállamok laza szövetsége marad, a lazaságon talán lehetne szorítani, de ez csak hangolás, nem alapvetően más irány.

Európa sokkal tagoltabb kultúrálisan és gazdaságilag mint az USA, ezért is van az hogy itt szinte nincs is EU-szintű politikai élet. A közvetlen EU-elnök választás valsz. népszerűségi választás lenne - pár évvel ezelőtt a Tony Blair tuti befutó lett volna. :)

Én inkább az EP-t erősíteném az ET-vel szemben, mert a Tanács aztán tényleg egy átláthatatlan mutyiszoba.

Pl. nem igazán lehet tudni hogy kik képviseltek minket az írországi elnökség alatt a szoftver-szabadalmas tárgyalásokon (ahol a mieink a szabadalmi lobbival szavaztak). Utána még szemtelenül ki is adott a MEH egy közleményt hogy "jó szabályozás született, nem lesznek szoftverszabadalmak". :)

kalapácstollú 2009.11.24. 13:47:27

"A megoldás az lehetne, ha tovább lépnénk a lisszaboni szerződés kikövezte úton, és a létrejött pozíciókat nyílt sisakos választási küzdelemben az európai választópolgárok osztanák ki."

Azért azt tudod, hogy ez nemcsak azt jelentené, bürokraták helyett politikusok kerülnének a posztokra, hanem azt is, hogy az egyes tagállamok a jelenlegi szuverenitásuk jelentékeny részéről le kell, hogy mondjanak?
Mert üres (értsd: erősen korlátozott hatalommal rendelkező) posztokért nehéz versengeni. A jelölteknek program kell, amivel a választók elé állnak (ezt hívják kampánynak), a választók meg csak akkor mozdulnak, ha úgy érzik, fontos kérdésekről van szó. A jelenlegi posztokról dönteni talán 5-10% választópolgár aktivizálná magát. Meg kellene hát tölteni a posztokat a közvetlen választáshoz. Mivel töltenék fel? Hát avval, ami az egyes államok létező szuverenitásából lecsipegetnének. Mivel mással?

kalapácstollú 2009.11.24. 13:48:40

"(Bár Bajnai Gordon esetében ez a felhatalmazás is vitatható.)"

Jogilag a legkevésbé sem. Politikailag és morálisan? Arról valóban lehet vitázni. Csak most már érdemes-e?

2009.11.24. 15:19:21

Egyetértek amúgy, ki lehetne próbálni, de Bajnai felhatalmazásához kétség sem fér.

Bartoki 2009.11.24. 17:57:28

Nemtom miért nem lehet megérteni a Bajnai-s részt :)

"Talán annyival vagyunk előrébb, hogy itt legalább akik a hátsószobában megállapodtak, azokat megválasztották valakik valamikor. (Bár Bajnai Gordon esetében ez a felhatalmazás is vitatható.)"

Nem a Bajnai miniszterelnöksége a vitatható, hanem az a státusz, hogy "valakik valamikor megválasztották".

Mármint nem a frakció, hanem a nép.

kalapácstollú 2009.11.24. 18:25:28

@Bartoki: Miután a törvényben rögzített és alkotmányos választási rendszerünk ezt (mmint aközvetett miniszterelnök-választást)lehetővé tette, de jure azt nem lehet vitathatónak nevezni.

hunor76 2009.11.24. 20:38:35

Jaj, gyerekek, értsük már meg a kölömbséget a jogi és a politikai értelemben vett legitimitás közt!

Ha csak a jogi számítana, senki nem beszélhetne az EU-ban demokratikus deficitről. Pedig nehéz tagadni, hogy van. Egy aspektusa lett a fenti cikkben megemlítve: Az állampolgároknak nem nyilvánvaló, hogy ki és milyen felhatalmazás alapján dönt vagy beszél a nevükben.

Szerintem ha már választunk, akkor a Bizottság elnökét kéne megválasztani. De legalább ott kéne kezdeni (és ezt már Nizza alapján is meg lehetett volna tenni), hogy az EP választja meg, méghozzá a frakcióknak a kampányban megnevezett jelöltjei közül. Ez végre politizálná a brüsszeli porondot, nem tennénk úgy, mintha európai szinten nem létezne értékalapú deliberáció.

A tanácselnök (!) a jelenlegi formájában teljesen fölösleges, pláne, hogy a svéd elnökség a "nagyok" nyomására a választást megelőzően köröztetett papírjában még ki is herélte a nyögvenyelősen ratifikált lisszaboni szerződésben található definíciót, lényegében átalakítva azt az EU legfőbb külső képviselőjéből a tanács belső titkárává (mintha ezt a munkakört Barroso nem látta volna el elég jól eddig, haha):
www.bbc.co.uk/blogs/thereporters/gavinhewitt/2009/11/eu_opts_for_belgian_leader.html

Miért ne lehetne pl. a Tanácsnak és a Bizottságnak ugyanaz az elnöke? Vagy mért ne lehetne A Tanács elnöke egyben a "Külügyminiszter" is? Megspórolnánk néhány telefonszámot Kissinger filofaxjában…

Bartoki 2009.11.24. 22:08:03

@hunor76: "Szerintem ha már választunk, akkor a Bizottság elnökét kéne megválasztani. De legalább ott kéne kezdeni (és ezt már Nizza alapján is meg lehetett volna tenni), hogy az EP választja meg, méghozzá a frakcióknak a kampányban megnevezett jelöltjei közül."

Zsír! Ott a pont.

kalapácstollú 2009.11.25. 17:46:54

@hunor76: "Jaj, gyerekek, értsük már meg a kölömbséget a jogi és a politikai értelemben vett legitimitás közt!"

Gondolod, nem értettem meg? ;)
Klikk:
@kalapácstollú:

kalapácstollú 2009.11.25. 17:48:51

@Bartoki: Szerinted mivel kampányolnának a jelöltek egy jelenlegi bizottsági elnöki hatalmi szisztémánál? Na és szerinted hány százalékos lenne a választási résztvétel? Mennyire tartanák fontosnak az emberek a megjelenést egy ilyen jelentőségű választáson? Ha tényleg sok múlna azon, ki az elnök...

darkgreen 2009.11.25. 22:42:58

Nekem leginkább az nem jön össze, hogy mondjuk egy magyar jelölt hogyan fog kampányolni. Tolmácsokkal?

Bartoki 2009.11.26. 12:05:17

@kalapácstollú: "Szerinted mivel kampányolnának a jelöltek egy jelenlegi bizottsági elnöki hatalmi szisztémánál?"

Gondolom kb. ugyanazzal mint az EP választásokra. :)

De még az is jobb lenne mint ami most van - jelenleg csak és kizárólag kádertemető jellegű jelöltek merültek fel az MSZP soraiból az új biztos nevére. :(

Még véletlenül sem merült fel valaki olyan, aki eddig is értékelhető EU munkát végzett, és valóban hasznos is lehetne nekünk. Mondjuk egy Tabajdi Csaba valamilyen kisebbséges biztosi helyen? Ááá, minek! :)

Vagy esetleg valaki mezőgazdasági pozícióban?
Ugyan, hülyeség! :)

Sőt, már az előző EU biztosunk (Kovács László) is csak kádertemetésből lett oda kinyomva miután kb. megpuccsolták a pártban. Igaz, ő legalább az EP választás listavezetője volt, szóval ha más nem is, a felhatalmazás valamennyire adott volt.

kalapácstollú 2009.11.26. 13:31:00

@Bartoki: Nem, az EP-választásoknak
a) más a tétjük
b) azon pártok vesznek részt.
c) így is alacsony a választási arány azokon, mégalacsonyabb lenne, ha mondjuk pl. a magyaroknak semmitmondó teszem azt belga és luxemburgi jelölt közül kellene választani. Akiknek ráadásul (a jelenlegi hatalmi elosztás szerint) komoly hatalmuk sem lenne.

Egy 10-15%-os részvételi aránnyal nevetségessé tennénk (nemcsak mi!) az egész választást, az egész intézményt.

hunor76 2009.11.27. 12:29:59

@darkgreen: Ugyanúgy, ahogy mondjuk Cohn-Bendit kampányolt májusban Magyarországon. Vagy neadjisten, megtanul néhány idegen nyelvet, még ha ez ebben az országban sokak szemében elképzelhetetlenül fölösleges erőforráspazarlásnak minősül ;-)

hunor76 2009.11.27. 12:38:32

@kalapácstollú: Nagyon nem értem mit értettél félre. A választási rendszeren ehhez nem kéne semmit se változtatni, csak annyi volna a különbség, hogy az európai pártcsaládok megneveznék az EB-elnök jelöltjüket, akivel végigkampányolnák Európát… EB-biztos eddig is csak egy volt, ezután is egy lesz, tehát azon nem változna semmi hogy 26 náció nem tud sokat kezdeni a névvel (bár sztem pont ez lenne benne a pláne, hogy nemzetközileg ismert/elismert jelölteknek több esélyük lenne, pl. egy Felipe Gonzales v. egy Joschka Fischer azért nem csak saját hazájában ismert).

Egyébként idén a néppárt ezt nagyjából megtette és nyíltan kiállt Barroso mellett (ezért is van valamennyi jogosultsága, hogy újrázhatott, bármennyire is gáz alak). Viszont a szocialisták nem tudtak megegyezni egy jelöltben (főleg mert a portugál szocialistáknak nem volt érdeke h Barroso visszatérjen a nemzeti politikába) ezért nem volt semmi versengés. Annál hiteltelenebb volt mondjuk Martin Schulz hőzöngése Barroso megszavazásakor (arról nem is beszélve, hogy eladta a frakcióját az EP elnöki posztért).

darkgreen 2009.11.27. 14:43:40

@hunor76: Hány nyelvű is Európa? Esetleg nem ártana, ha MINDENKI kötelezően megtanulna mondjuk lengyelül?:)

kalapácstollú 2009.11.27. 17:40:58

@hunor76: "csak annyi volna a különbség, hogy az európai pártcsaládok megneveznék az EB-elnök jelöltjüket, akivel végigkampányolnák Európát…"

ja, csak ennyi? és ugyanúgy pártlistákra voksolnánk (tehát itthon a Fideszre, LMP-re, Mszp-re, stb.)?
Akkor meg végképp mi értelme!!?? Hiszen a pártcsaládok a választási eredmény függvényében választanák meg aztán a jelöltet, nem? Vagy listás választásnál akarnál második fordulót? Gondolj már bele, ha az európai néppárt kap mondjuk 43%-ot, a szocik 27-et, a liberálisok 11-et, a többi kis frakció összesen mondjuk a maradék 19-et, akkor ettől még nem lenne meg, hogy ki az elnök. tehát második forduló. De ha eleve listára voksoltak, akkor ki indulna abban a második fordulóban??? Meg egyébként is: ha ilyen százalékos összetételű lenne az EP, akkor utána úgyis az választaná meg az elnököt, nem? Akkor az már mégiscsak közvetett (!) elnökválasztás.
Ejnye, biztos, hogy én értelmezem ezt itt rosszul?

Vagy lenne egy külön elnökválasztás? No de az eredeti kérdésem arról szólt, ha CSAK elnökválasztás lenne, akkor mivel kampányolnának a tényleges hatalom nélküli posztra? Ki lenne aki egy ilyen választásra elmenne voksolni?

Frank'Leó 2009.11.27. 19:08:44

Hóúú kalapácstollú! Amit írsz, azon el kell gondolkodni!

kalapácstollú 2009.11.27. 19:49:03

@Frank'Leó: Ez bármelyik kommentre igaz lehet.

Surko 2009.11.27. 21:14:11

Nem értem, hogy mi nem érthető a Bajnai nevét hordozó mondattal.

Nem azt állítom, hogy illegitim lenne jogilag, pusztán azt kifogásolom, hogy őt senki nem választotta meg a parlament 50%+1 főjét leszámítva. Így az, hogy ő alkudozik Európa leendő elnökére az olyan szempontból aggályos, hogy az amúgy is nagyon közvetett demokratikus kiválasztási folyamat még közvetettebb felhatalmazássá válik.

De ne aggódjatok, legalább ennyire problémám van Jan Fischer szintén "ügyvezető" cseh miniszterelnök ilyen irányú ténykedésével.

Ettől még Bajnai miniszterelnöksége jogilag OK, csak kérdés, hogy rendelkezik-e azzal a (morális)felhatalmazással Magyarország népe részéről, hogy szavazzon, hogy ki legyen EU elnök...

Surko 2009.11.27. 21:16:10

Azt ugyanis senki ne állítsa, hogy Bajnait a magyar választók felhatalmazták volna erre. Gyurcsányt megválasztották, Orbánt is, Medgyesyt is, Hornt is, Antallt is, de Bajnaira a választók bizony nem adtak még voksot.

Erre utaltam abban a mondatban. Ebbe meg nehéz belekötni.

Surko 2009.11.27. 21:22:31

@hunor76: Az EP szerepét és hatáskörét én is erősíteném, de ez önmagában sajnos szerintem még kevés.

Ugyanis az EP-ben ülő képviselők legitimitása ugyanúgy nagyon gyér... Hiszen ők sehol sem európai politikai vízióval jutottak mandátumhoz, hanem mindenhol belpolitikai üzenettel. Pl. a fideszes "Elég" jelszóval EP-be jutott képviselők számomra ugyanúgy nem legitim elnökválasztók, mint a kufárkodó miniszterelnökök...

Ha az EP választás tényleg összeurópai politikai versengéssé alaulna, akkor talán igen, de ebben kevéssé hiszek.

Ha ugyanis pártcsalád folytat kampányt, akkor az mindig rábízza majd (ahogy ma is) a helyi tagpártokra a helyi mozgósítást.

Ezért lenne inkább értelme egy közvetlen elnökválasztásnak, mert ott tényleg kötelezően személyekről szól a versengés, amit nem lehet kiadni gebinbe a lokális erőknek.

Surko 2009.11.27. 21:28:44

@kalapácstollú: Igen, egy közvetlenül válastzott elnöki pozíció komoly legitimitással bírna, amihez hatáskör is dukálna. Abban igazad van, hogy ez csak a helyi szuverenitás rovására történhetne.

Nekem ezzel semmi problémám nincsen. Felőlem lehetne közös külpolitika, közös energiapolitika, közös hadügy.

Mint ahogy már ma is van közös központi bank, ergo közös monetáris politika és nem dőlt össze a világ.

Lemondtak-e az eurózóna tagok szuverenitások egy részéről? Hát persze. Na és?

Surko 2009.11.27. 21:30:03

Sőt, momentán nagyon erősen hajlanék egy közös pénzügyi felügyelet felé is...

kalapácstollú 2009.11.27. 21:31:11

@Surko: "Nem azt állítom, hogy illegitim lenne jogilag, pusztán azt kifogásolom, hogy őt senki nem választotta meg a parlament 50%+1 főjét leszámítva.2

Ez eddig a harmadik köztársaság összes miniszterelnökére igaz, egyébiránt.

kalapácstollú 2009.11.27. 21:33:00

@Surko: "Felőlem lehetne közös külpolitika, közös energiapolitika, közös hadügy."

Esetleg (!) lehetne. (Erről én most nem kívánnék véleményt mondani.)
Azonban addig amíg ez vagy valami hasonló hatalmi átrendeződés nem következik be, nem adekvát a közvetlen elnökválasztás gondolatának fölvetése.

kalapácstollú 2009.11.27. 21:34:53

@Surko: Gyurcsányra sem Antallra sem, Orbánra sem, de legkevésbé Hornra.

hunor76 2009.11.28. 00:17:24

@kalapácstollú: Ah, már értem, hogy miért beszélünk el egyás mellett. Igen, a közvetlen választás egyelőre (főleg a jogkör hiánya miatt) nem tűnik annyira realisztikusnak. Ráadásul el lehetne azon is filózni, hogy jót tenne Európának egy ilyen hatalmas legitimációval rendelkező egyszemélyes pozíció (ld. pl. a francia esetet).

Ezért is én első lépésként inkább azt szorgalmaztam – ami viszont egyáltalán nem utopisztikus – hogy az EB elnök megválasztása kerüljön ki a kormányok hatásköréből és át az EP hatáskörébe. Ami lényegesen közelebb hozná mind az EP-t mind a Bizottságot a választókhoz, mert végre tényleg számítana valamit, hogy az EP-választáson hova szavazok.

Természetesen elég valószínű, hogy az EP-ben egy pártcsalád sem szerez abszolút többséget. Ez esetben úgy, ahogy bárhol máshol, koalíciót kéne kötni és mint ahogy az ilyenkor szokás, a koalíció vezető ereje adná az EB elnökét. További nagy előny lenne, hogy az EP-ben kialakulna a nemzeti parlamenentekből ismert kormány-ellenzék dichotómia. Ennek eredményeként nem lenne mindegy, hogy kik nyerték a választást, abból a szempontból, hogy milyen irányba halad az EU az elkövetkező ciklusban. Mert ma ez nagyjából tökmindegy (a ma felállt Barroso2-bizottságban a biztosok egyharmada liberális, szemben a parlament kb 1/10-vel).

Szóval a választásnak lenne tétje, az EU-s ügyekkel való kampányolásnak értelme, a Bizottságnak erős demokratikus legitimációja és Európának meg profilja.

hunor76 2009.11.28. 00:34:24

@Surko: "Ugyanis az EP-ben ülő képviselők legitimitása ugyanúgy nagyon gyér... Hiszen ők sehol sem európai politikai vízióval jutottak mandátumhoz, hanem mindenhol belpolitikai üzenettel."

Naja. Ezt kinek rovod fel? Mert egy dolog, hogy a legtöbb politikusnak a horizontja nem terjed Brüsszelig, de ha én kampánymenedzser lennék, én se forszíroznám a jelenlegi rendszerben egy EP-kampányban túlzottan az olyan témákat, amik a választók nagy többségének nem mondanak semmit… Ebből az ördögi körből szerintem csak a fent vázolt módszerrel lehet kitörni, vagyis ha majd kézzelfoghatóan számít valamit, hogy kiket küldünk Brüsszelbe.

Amúgy az EP-ben elég sokféle képviselő ül, nem feltétlen mindegyikre áll a kritikád. És elég sok rendszer szerint választják meg őket. A magyar rendszer szvsz a lehető leggyengébb legitimitást adja, egy választókör az egész ország és csak pártlistákra lehet szavazni. Tehát hiába szimpatikus valakinek mondjuk Járóka Lívia vagy Schmitt Pál, ahhoz hogy rájuk szavazhasson, kénytelen mondjuk Deutsch Tamást és Hankiss Ágnest is bejuttatnia. Ezen segíthetne mondjuk egy preferenciális listás szavazás, de ez már a magyar választási rendszer bajairól szól, nem az EP legitimációjáról.

Az mindenesetre nehezen vitatható, hogy az EU intézményei közül jelenleg messze a Parlament van leginkább közvetlen választói akarattal legitimálva. Tehát ha az EU-t demokratikusabbá akarjuk tenni, annak az elsődleges útja az EP erősítése.

hunor76 2009.11.28. 00:41:09

@Surko: "Lemondtak-e az eurózóna tagok szuverenitások egy részéről? Hát persze. Na és?"

Ühümm, ühümm… Azért ez nem ilyen egyszerű. Pláne az elmúlt évben nem volt az, hiszen több tagállam megszívta, hogy nem állt rendelkezésére a fiskális politika – úgyismint nemzeti valutájuk leértékelése – a válsággal való küzdelemben.

Vagy adva vannak ugyebár az EKB központi kamatjai. A gazdasági ciklus és a saját mutatóik függvényében ez egyes, az átlagtól jelentősen eltérő államoknak elég kellemetlen lehet, ha pl. épp az adott gazdaságnak befektetésekre lenne szüksége, de az EKB épp magas kamatot lát indokoltnak…

Ennek ellenére én jó ötletnek tartom az eurozónát, de azért egy "na és"-nél kicsit bonyolultabb a projekt…

kalapácstollú 2009.11.28. 09:51:06

@hunor76: Ez így követhető is. Csak eddig azt hittem, a jelenlegi hatalommegosztás esetében felvetetted a közvetlen elnökválasztás ötletét. Az nem menne. Amit most írtál (nyilván eddig is erre gondoltál, csak félreértettelek) az viszont követhető.
De mi van, ha az egyes pártcsaládok pártjai nem tudnak közös jelöltet állítani? Ez a rendszer a pártcsaládok bomlásához vezetne (ami persze nem feltétlen baj). Mondok egy példát: ha a szocialisták mondjuk Fico-t jelölnék elnöknek majdan. Támogatná ezt az MSZP? Vagy a Fidesz beállna bármelyik "néppártcsaládi" politikus mögé?

Surko 2009.11.28. 21:02:44

@hunor76: Fiskális politika a rendelkezésükre állt, ami hiányozhatott, az a monetáris politika.

A saját monetáris politikának van előnyös, és hátrányos oldala. Pl. igen, ha valahol alacsonyabb az infláció, vagy inkább a növekedésre akarnak fókuszálni és nem az árstabilitásra, akkor ott lehetne mondjuk alacsonyabb kamat, mint a nagy átlag.

De ennek megvan az ára is. Mégpedig az, hogy ha saját valutát tartasz fenn, akkor annak az árfolyama ki van téve a szélsőséges kilengések veszélyének. A válságban ez tökéletesen megmutatkozott pl. a dánok esetében. Majdnem ugyanazzal a dinamikával esett ugyanis a korona, mint a forint, vagy a többi régiós deviza. Nem véletlenül gondolkodtak el Koppenhágában az eurózóna tagságról.

Mert hiába csökkentesz kamatot, ha közben az elszaladó árfolyam miatt inflációs nyomás lép fel. Akkor előbb-utóbb mégiscsak kamatemelésre fogsz kényszerülni.

Egy olyan magas fokon integrálódott gazdaságban, mint az eurózóna, nem lehet drámaian más gazdasági szituáció (monetáris szempontból infláció) két különböző tagállamban. Ha viszont nincs drámai különbség, akkor meg bízzunk annyira az EKB-ban, hogy amennyire lehetősége van, él a monetáris stimuláció, az alacsony kamat eszközével. (ahogy amúgy él is, hiszen az alapkamat 1,00%, történelmi mélypont)

Az európai jegybank az amerikaival ellentétben persze deklaráltan nem növekedés fókuszú, hanem árstabilitás fókuszú. Azaz ahogy a magyar is, inflációs célt követ. Az eurózóna tagok inflációs adatai viszont nem szóródnak széles spektrumban, így a közös EKB "kabát" jól áll mindenkinek.
(Éppen ez az ideális monetáris integráció előfeltétele, hogy a tagok gazdasági pozíciója ne térjen el túlzotan egymástól. Hiszen akor nem lesz jó a konfekció. :) )

Azon persze lehet vitatkozni, hogy az EKB konzervatív infláció követő magatartása ideális-e vagy sem.

Viszont stabilitási szempontból a közös valuta és az a közös monetáris irányítás kiválóan vizsgázott. Ebből vonom én le a következtetést, hogy attól, mert lemondtak ezen országok szuverenitásuk egy részéről, semmilyen hátrány nem érte őket.
A szuverenitás feladása, vagy megtartása nem előny, vagy hátrány, csak egy állapot.

Surko 2009.11.28. 21:14:25

@hunor76: A nemzeti valutákat ma Európában senki sem értékelte volna le egyoldalúan, hiszen mindehol az euró tagság előtt is lebegő árfolyamrendszert alkalmaztak.

Persze a kis magas eladósodottságú államok devizái maguktól értékelődtek volna le, de korántsem ideális mértékben, hanem estek volna, mint a kő.

Pl. egy Belgium, vagy Olaszország (akinél visszatérően felmerül a saját valuta visszavezetése) a GDP 100%-át meghaladó mértékű külső adóssággal igencsak bajban lett volna, hiszen a hitelezők aggódni kezdtek volna befektetéseik visszafizetése miatt, aminek következtében eladták volna állampapírjaikat, talán más befektetéseiket is, és frankjukat, lírájukat igyekeztek volna biztonságosabb devizára konvertálni. Pont, mint Magyarország esetében.

Persze államcsőd, fizetésképtelenség bekövetkezhet eurózóna tagállamban is, hiszen a kötvénypiac mindenhol saját kézben maradt. Amíg tehát nincs közösségi állampapírkibocsátás, addig a különböző tagállamok papírjai eltérő kockázatot hordoznak. Ez jól meg is mutatkozott az elmúlt 12 hónapban, amikor a legbiztonságosabbank tartott német, és a legkockázatosab spanyol, görög és ír papírok közötti hozamrés 1-1,5%-nál is szélesebbre nyílt.

Hiszen érdekes elméleti kérdés, hogy milyen hatással lenne a közös pénzre, ha az egyik eurózóna tagállam fizetésképtelenné válna? Saját valuta mellett az az adott valuta azonnali és drámai leértékelődését okozná. De mi lenne a közösségi valutával?

Nyilván az is megérezné, nem véletlen, hogy a német kormány tavasszal kezességet vállalt a spanyol és ír állampapírokra is, éppen az euró védelmében.

Épp amiatt irreális elvárni az eurózónától, hogy felkészületlenül vegye fel a keleti államokat. Hiszen azzal a stabil német államnak kellene még több roskadozó állam mögé állni a saját / közösségi valuta védelmében.

Surko 2009.11.28. 21:24:49

@hunor76: Szerinted ha az EP választaná a Bizottság elnökét, akkor más lenne a hozzáállás az EP választásokhoz?

Én nem hinném. Hiszen egészen addig, ameddig pártcsaládokra voksolsz, addig az adott pártcsalád hazai népszerűsége határpzza meg a választás kimenetelét, és nem az európai ügyekben felmutatott teljesítmény, program, vagy bizottsági elnökjelölt személye.

Annyi lenne, hogy a Néppárt jelölne XY-t, aki mögé odaállna a Fidesz és teli torokból kampányolna, hogy "aki Fideszes, az XY-ra szavaz".

Akkor lehetne önmaga miatt érdekes egy összeurópai választás, ha eltávolítanánk, leszakítanánk a helyi pártokról a küzdelmet.

Hiszen egy közvetlen elnökválasztás inkább szólna a két, vagy három jelölt személy saját küzdelméről, mint a pártokról.

Az EP választást legfeljebb úgy tudom elképzelni ideálisabbnak, hogy nem a tagpártok versengenek helyi szinten, hanem a pártcsalád maga jelenik meg közvetlenül minden tagállamban. Azaz én itthon se a MSZP-re, vagy a Fideszre, vagy az LMP-re voksolhassak, hanem az Európai Néppártra, az ESZP-re, vagy a Zöldekre.

Persze a közös európai listák mögé is odaállna a helyi tagpárt, de mégis egyértelműbb lenne, hogy most nem a Fideszről / MSZP-ről szól a dolog.

hunor76 2009.11.28. 23:28:08

@Surko: No már csak azt magyarázd el, hogy mitől "szorosan integrálódott" gazdaság az eurozóna. Merthogy a sokat hangoztatott "közös piac" több kutatás szerint is csak egy jól beüzemelt propagandaüzenet, egy fikció, melynek politikai instrumentalizálásából elsősorban nyugateurópai lobbik és multik. A vállalkozásoknak európaszerte pl. csak 8%-a tevékenykedik a saját országán kívül…

hunor76 2009.11.28. 23:47:09

@Surko: "Szerinted ha az EP választaná a Bizottság elnökét, akkor más lenne a hozzáállás az EP választásokhoz?"

Igen. Amit te vársz el, hogy majd hirtelen az európai polgárok karikacsapásra elkezdenek foglalkozni EU-s ügyekkel és európai pártokkal (amik ma maximum papíron léteznek, nem véletlenül), az naiv álmodozás. Az emberek túlnyomó részének a politika egyértelműen a nemzeti politikát jelenti, ettől csak nagyon lassan és fokozatosan lehet elmozduni. Egy ilyen elmozdulásra tettem én egy elvileg könnyen (mert az érvényes szerződések alapján megvalósítható, csak politikai akaratot igénylő) javaslatot.

Naiv elképzelés az is, hogy az emberek " felmutatott teljesítmény, program" vagy a jelölt személye alapján választanak. Mivel a választás bizalmi kérdés – hiszen lehetetlen előre megmondani, hogy a következő ciklusban mik lesznek az eldöntendő kérdések, kihívások – ezért a legtöbb ember érzelmek és értékek alapján szavaz oda, ahova.

És ez így van rendjén. Ha hozzám teszemazt a zöld értékek álnak közel, akkor én egy választáson, legyen az bármilyen szintű, arra a pártra fogok szavazni, aki meglátásom szerint a zöld értékeket legmeggyőzőbben képviseli. Ha Magyarországon ez mondjuk az LMP, akkor feltehetően egy EP-választáson is annak az európai pártcsaládnak a jelöltjét fogom támogatni akit az LMP támogat. Ez mért volna baj?

Amúgy például Bajorországban szövetségi választások során nem lehet a CDU jelöltjeire szavazni, mégis sokat számít a CSU ottani eredménye szempontjából is, hogy a két párt közösen kit jelölt kancellárnak… Nem is beszélve Belgiumról, ahol a vallonok és flamandok a szövetségi szinten is csak saját külön pártjaikra szavazhatnak (bár elismerem, ez nem egy ideális állapot).

A közös listák már nem tartoznak a teljesen irreális ötletek közé, de csak úgy, ha ez az összes kiosztandó helynek mondjuk csak 10-20%-ra vonatkozik. Viszont technikailag nagyon nehezen megvalósítható, mivel ehhez már szerződéseket kéne módosítani (amihez figyeld meg, hogy az Alkotmányos ill. Lisszaboni Szerződés kálváriája után legalább 20 évig senkinek nem lesz érkezése) és ráadásul minden tagállam más rendszer szerint szavaz…

@kalapácstollú: Fico rossz példa, az ő pártját kormányra kerülése után az európai szocialisták kizárták frakciójukból. De attól még jól látod, a közös jelölt valóban kihívás a pártcsaládoknak, amivel a legtöbbnek idén sajnos nem sikerült megbirkóznia – nem rajtam múlott, én kampányoltam a Facebookon az ötlet mellett ;-)

kalapácstollú 2009.11.29. 10:44:16

@hunor76: Fico-t nem pillanatnyi esélyes példaként, hanem példaként említettem. Egyébiránt már rég visszavették a Smert.

Surko 2009.11.29. 11:30:12

@hunor76: Szeretem amikor valaki megmondja, hogy mi a naivitás és mi nem... :)

Persze, én sem gondolom, hogy hip-hop varázsütésre fényévekkel érdeklődőbbek lennének a polgárok az európai ügyek iránt. De abban elég biztos vagyok, hogy amíg pártokra adod a voksodat, addig sokkal inkább fogja a döntésedet dominálni a hazai tagpárthoz való viszonyod, mint abban az esetben, ha két, három személy áll szemben egymással.

Vegyünk egy konkrét példát. Ha továbbra is pártokra lehet szavazni, és ráadásul nem a közös európai gyűjtőpártra, hanem azok helyi tagpártjaira, akkor teljesen mindegy, hogy kit jelöl bizottsági elnöknek az Európai Néppárt, a helyi választás során a választópolgár a Fidesz logója mellé húzza az ikszet. Talán más lenne a helyzet, ha a logó már összeurópai lenne...

De akkor tudnánk igazán elszakadni a helyi mocsárgőztől, ha személyek állnának szemben és nem pártok. Pl. egy Sárközy vs. Blair, mint néppárti, szocdem párharc sokkal kevésbbé szólna a Fidesz vs. MSZP-ről, mint egy Néppárt vs. ESZP lista.

Ráadásul ha személyekre kell voksolni, akkor a személyes karizma sokat számít. Sokkal többet, mint egy pártlogó. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy ilyen helyzetben mindenki pártállásának megfelelően szavazna. (persze sokan igen, de nem mindenki) Nem lennék olyan biztos abban, pl. hogy 70%-kal győzne Sárközy...

Azzal pedig én most nem foglalkoztam, hogy minek van realitása és minek nem. Pusztán csak azzal, hogy mi lenne az ideális és mi nem az.
Ami ma van az az igazi realitás, de ettől még nem kell ezt szeretni.

Surko 2009.11.29. 11:37:14

@hunor76: Attól, hogy a tagállamok "külkereskedelmük" 70-75%-át más eurózóna tagállamokkal bonyolítják le.

Vagy attól, hogy a tagállami szintű bruttó tőkeáramlásból hasonló nagyságrendben részesedik a többi tagállam.

Alapvetően hibás megközelítés, hogy azt vesszük alapul, hogy a vállalkozások hány százaléka tevékenykedik országhatáron túl. A kérdés nem az, hogy hol termelsz, üzemelsz, hanem az, hogy kivel kereskedsz, kivel állsz elszámolási viszonyban.

És elszámolásilag az eurózóna integrációs foka magas. Ezért válik előnnyé, hogy a tagállamok egymás közötti kereskedelmében, tőkemozgásaiban és elszámolásaiban megszűnt a közös valutának köszönhetően az árfolyamkockázat.

Szóval magas integráltság = nagyfokú "belső kereskedelem" + nagyfokú tagállamközi tőkemozgás

Surko 2009.11.29. 11:58:41

@hunor76: Egyetlen percig nem vitatom, hogy a szavazás érzelmi, értékrendi kérdés. Ez nagyjából minden választásra igaz. A programok mindig csak másodlagosak.

Ugyanakkor naivitásnak nyilvánítani a programok szavazatszám befolyásoló erejét, kicsit erős.

Mint ahogy azt is meghökkenve olvastam tőled, hogy - "hiszen lehetetlen előre megmondani, hogy a következő ciklusban mik lesznek az eldöntendő kérdések, kihívások".

Hogy mi van? Éppen attól lesz választás egy választás, hogy a jelölt meghatározza, hogy szerinte mikről kellene a jövőben döntést hozni. Ő mondhatja meg a programjában, hogy mi legyen a következő időszak iránya. Fordítva ülsz a lovon.

Ha igaz lenne amit írsz, akkor nagyjából mindegy lenne egy belpolitikai választásnál is, hogy ki a befutó "mert úgysem lehet megmondani, hogy mik lesznek az eldöntendő kérdések".

Igen? Tehát egy választásra készülő párt nem mondhatja el, hogy ő hogyan akarja átalakítani az egészségügyet, vagy a felsőoktatást, vagy a MÁV-ot? Mert az idő majd meghozza, hogy miről kell dönteni???

Persze mondhatod, hogy az európai porondon kisebb a mozgástér, ebben igazad is van. De azért itt is vannak eldöntendő kérdések:
- Törökország tagja lehet-e az Uniónak, vagy sem?
- mihez kezdjünk az összeurópai problémával, a bevándorlással?
- Hozzunk-e létre közös pénzügyi felügyeletet?
- Milyen viszonyt alakítsunk ki Oroszországgal és keleti szomszédainkkal?
- Kaphat-e EU tagságot Ukrajna, vagy Moldova?

Szóval szerintem nagyon is lehetne programok mentén politizálni európai szinten is.

Az biztos, hogy mondjuk a török tagság, vagy a bevándorlás kérdése sokakat megmozgatna, és nagyon nem lenne mindegy, hogy melyik jelölt mit gondol erről.

És pl. hiába állna közel hozzám a zöld értékrend, ha a zöld jelölt a török tagságot, vagy bevándorlásnál a nyitott kapuk elvét támogatná, akkor kénytelen-kelletlen más jelöltet választanék. Így válik el a pártlojalitás és a programok mentén történő véleményalkotás.

Abban persze igazad van, hogy ezekről a kérdésekről pártlistás választási küzdelem során is eshetne szó. De ott helyi pártküzdelem folyik. Egy jelölt személy viszont semmiképpen nem fog helyi ügyekkel kampányolni. Vagy Te el tudod képzelni, hogy Sárközy Budepesti kampánygyűlésén az MSZP-t ostorozza? :)

Surko 2009.11.29. 12:05:35

@Bartoki: "A közvetlen EU-elnök választás valsz. népszerűségi választás lenne - pár évvel ezelőtt a Tony Blair tuti befutó lett volna. :) "

Ez gyakorlatilag minden választásról elmondható. Obama talán nem népszerűségből lett elnök?

Elég gyérnek tűnik az a program, hogy "igen, megcsináljuk"...

De engem ez nem zavar. Ha legalább lenne európai szintű politikai vita európai kérdésekről a választás során. Pl. egy jelölti TV vita amit Európa minden országában sugároznak.

Surko 2009.11.29. 12:08:55

@hunor76: Sőt, még egy utolsó gondolat. Vitatkozhatnának a jelöltek arról a kérdésről is, hogy kell-e ennyit költeni mezőgazdaságra a közös büdzséből.

Engem ez az összeurópai kérdés is érdekelne...

kalapácstollú 2009.11.29. 12:27:41

Továbbra is hihetetlennek tartom, hogy úgy folyik itt vita a közvetlen elnökválasztásról, mintha egy erről történő döntés csak egy tollvonás lenne! Lássuk már be, az EU hatalmi berendezkedését kellene hozzá alapvetően megváltoztatni, különben semmi értelme nem lenne egy ilyen választás kiírásának! Ahogyan a Magyar Köztársaság elnöke is csak egy repi elnök, tényleges hatalom nélkül. A választónak meg van annyi esze, hogy nem hagyja magát dróton rángatni és nem megy el egy olyan választásra, aminek nincs értelme! Amelyiken lényegi kérdés nem dől el!

darkgreen 2009.11.29. 18:40:42

@Surko: Nagyon érdekes amiket itt írtok. Személy szerint nincs kialakult véleményem, és igazából nem tartozik a kérdés a számomra legizgalmasabb kérdések közé. Ennek megfelelően nem is nagyon vannak különösebben mély ismereteim. Számomra két olyan probléma van, aminek a megoldását nem nagyon tudom elképzelni.

Az egyik, a soknyelvűség. Elég nehézkes tolmáccsal kampányolni. Jó lenne, ha lenne egy vagy két olyan nyelv, amit mindenki megért, de hát ez utópia.

A másik a nagy- és kis nemzetek jelöltjeinek enyhén szólva eltérő esélyei. El sem tudom képzelni, hogy egy magyar jelöltnek bármilyen esélye legyen egy némettel, vagy egy franciával szemben. Amennyire én látom, ez az oka a jelenleg alkalmazott rendszernek.

Szóval szívesen olvasnám tovább az írásaidat / írásaitokat, és tényleg kíváncsi lennék ezeknek a merőben technikai jellegű problémáknak a megoldási lehetőségeire.

Surko 2009.11.29. 20:04:33

@darkgreen: A két probléma amit felvetsz nagyon is valós.

A másodikra viszont szerintem lenne megoldás. Most ugyebár az a probléma a jelölési-választási gyakorlattal, hogy átláthatatlan, hiányzik a választói legitimáció, mutyizásról, alkudozásról szól.

Az általam ideálisnak elképzelt rendszerben is lenne ilyen fázis, de a két lépcsőssége miatt ez mégsem jelentene gondot.

Szóval. A nagy pártcsaládok házon belül rendeznének egy "előválasztást", amelynek eredményeképpen állítanák ki a jelöltjüket. Ez technikájában majdnem megfelelne a mostan i végleges választásnak, hiszen ugyanúgy csekély átláthatósága és legitimációja lenne.

Viszont ez minden pártcsaládban megtörténne, és ezt követően a választók mondanák ki a végsó szót, így téve demokratikussá a folyamatot.

Viszont a pártcsalád jelöltállítása során ugyanúgy figyelembe vehetnék a kis és naqgy tagállamokat, ahogy ez most is történt. A jelölt kiválasztásához a 27 tagpártnak kellene egyetértésre jutnia, így biztosított lenne a kis tagállamok beleszólása is.

A nyelv egy másik kérdés. Ez tényleg nehéz ügy, de nem lehetetlen. Erre talán India a legjobb példa, ahol korántsem mindenki beszéli a hindit, sok a helyi nyelv, mint a pandzsábí, a tamil, vagy a bengáli. A kampány így főként persze hindiül zajlik, de a helyi nyelvekre is lefordítják a kampányanyagokat hiszen cél a szavazatmaximálás. A miniszterelnök jelöltek viszont épp ezért általában beszélnek még egy-két nyelvet a hindi mellett.

Európában sem ártana, ha a vezetők beszélnének anyanyelvük és az angol mellet még egy-egy nyelvet. Engem pl. nagyon meglepett, hogy Bokros szlovákul szólalt fel legutóbb az EP-ben.
www.hirszerzo.hu/cikk.bokros_szlovakul_protestalt.131553.html

hunor76 2009.11.30. 00:16:17

@Surko: Na, szépen is néznénk ki, ha öt Brüsszelben lehúzott év után nem tudnám megmondani, hogy ebben a témában mi a naivitás ;-) Persze, szabad idealizálni, csak minek, ha nem mondjuk meg legalább azt, hogy reálisan hogy lehet elmozdulni a jelenlegi állapotoktól az ideálisnak tartott felé.

Éhesló 2009.11.30. 16:18:51

@kristofnagy: Már miért ne lehetne vitatható? Tabu talán?
Vagy mi a szösz?

valaki76 (törölt) 2009.12.02. 10:55:48

A videóból Nigel Farage-ot is érdemes hallgatni, illeszkedik a topic témájához, ráadásul kitűnően szónokol.
süti beállítások módosítása