sze
29

Dugódíj: miért?

Mostanában sokszor kell erre-arra nyilatkozni a közlekedéssel kapcsolatos ügyekben, és válaszolgatni a felmerült kérdésekre. Például az urbanista blog kifejezetten komoly interjút készített velünk, de az origo is terjedelmes cikkben foglalkozott a kérdéssel. Nem is csoda, Budapest egyik krízisterületéről van szó.

A felmerülő kérdések alapján az igazi slágertéma a behajtási díj, más néven dugódíj, ami kifejezetten megosztja szűkebb és tágabb környezetemet is, az internetes hozzászólókról már nem is beszélve. Úgyhogy itt most néhány tipikus kérdést és ellenvetést, valamint a rájuk adott válaszokat lehet látni, jó szórakozást!

A dugódíjnak semmi értelme, csak a belvárosiakat privilegizálja a külvárosiakkal szemben.

A dugódíj elve egyszerű, mint a szög. A dugó azt mutatja, hogy több autó akar valahol átmenni, mint amennyi átfér. Azaz túlkereslet van. Ezt normális esetben az árak emelkedése állítja helyre. Ez kicsit így is van, hiszen akik szívnak egy-két órát, azok "az idő pénz" alapon drágábban közlekednek. De ezt (egyéb okok miatt) nem érzékelik olyan súlyosnak a közlekedők, arról nem beszélve, hogy a mások orra alá pöfögéssel okozott kárt egyáltalán nem fizetik meg, így kell valami anyagi motiváció is, hogy normális egyensúly álljon be.

Dugódíj? Csak egy újabb sarc, amit befizetünk, aztán jól el lehet sikkasztani.

Az átláthatóság megteremtése egyáltalán nem lehetetlen feladat. Egyrészt fontos, hogy mindenki online ellenőrizhesse, mit, mikor, hova, mire fizetett be. Másrészt az is fontos, hogy a pénz további útja is átlátható legyen. Létre kell hozni egy olyan céget, amelyik Budapest minden közlekedési ügyéért felelős a közösségi közlekedéstől a parkolók üzemeltetéséig.

Miért nem a városhatárnál vezetnénk be a díjat? Szívjon az, aki kiköltözik és visszajár büdösíteni!

A városhatár lényegében egy mesterséges valami. Rákoskeresztúr például lényegesen messzebb van a belvárostól, mint Budaörs, de történelmileg úgy alakult, hogy ez utóbbi mégis az agglomeráció része, míg Keresztúr a városé.

A Hungária körút egyébként a legjobb zónahatár, illetve lehet két zónát is csinálni (Hungária + Nagykörút). Ennél kijjebb már nincs normális közösségi közlekedési alternatíva, például jelentős metró, vagy villamosvonalak. A Hungária azért is jó, mert ettől befelé ma is elég kevesen használnak autót (a BKV és a bicaj itt versenyképes). Meg azért is, mert ettől kifelé nem olyan gyakoriak a dugók. Tehát, aki mondjuk Dunakesziről jár be Újpalotára melózni, azt felesleges lenne díjjal sújtani, ellenben aki Rákoskeresztúrról a Kossuth térre, azt meg illene. Azokról nem is beszélve, akik Győrből Miskolcra ma az Erzsébet hídon át járnak.

És mi legyen a bent lakókkal? Ők amikor kifelé mennek, akkor fizetnek?

Aki meg kifelé megy, az délután fizet, amikor hazafelé jön - igaz, kevesebbet, hiszen ő nem okoz akkora dugót.

Hogy fogja elbírni a megnövekedett terhelést a BKV-hálózat? Hiszen sokszor csúcsban ma sem lehet felférni a buszokra, villamosokra!

Természetesen a díj bevezetését meg kell előzni egyéb fejlesztéseknek (P+R-építések, BKV-sűrítés, járműbeszerzés, a kerékpáros infra fejlesztése, stb.), hogy ne kicseszésnek hasson. A dugódíjból bejövő bevétel minderre bőséges fedezetet ad, olyannyira, hogy a kifejezetten a dugódíj miatt szükségessé váló beruházások kb. egy évnyi profitból kijönnek.

És mi lesz azzal, aki öltönyben jár, vagy aki 50 kiló szerszámot cipel? Ő hogy a fenébe pattanjon bicajra, vagy metróra???

Lesz autós, akinek így is megéri majd behajtani (iparos, taxis, vagy csak gazdag). Ő fizet ugyan, de legalább haladni is fog ezek után. Az iparos például a gyorsabb haladás miatt el tud vállalni napi plusz egy melót, így simán megéri majd neki. Az öltönyös menedzser ideje meg biztosan sokat ér, neki emiatt fogja megérni a rendszer. Ha mégsem ér annyit, akkor meg rászokik a közösségi közlekedésre, ahogy Londonban is megtették, vagy kiköveteli magának a munkahelyen az öltözőt, és bicajra pattan - legalább tavasztól őszig.

Akkor aki a Hungárián belül lakik, az nem is fizet, ha befelé megy? Ez így nem tűnik valami igazságosnak...

A belvárosi is fizessen elv a kétzónás rendszerrel (Hungária és Nagykörút) elég jól kezelhető, de a Hungárián belül lakók nagy többsége ma sem autóval jár, ráadásul az autóval elindulók nagy része zónán kívülre megy - azaz visszafelé fizet. A Hungárián belüli céloknál még ma is versenyképes a BKV és a bringa. Szóval nem biztos, hogy megéri bonyolítani, pláne, hogy időszak és környezetvédelmi kategória alapon is kéne differenciálni.

A forgalomcsökkentés nem elég érv. Ezt nem adjátok el annak, aki a bedugult Hungárián araszol, vagy aki a régi, szar villamoson zötyög majd a kényelmes autója helyett.

A dugódíj duplán pozitív hatással jár: a forgalom csökkentésén túl olyan bevételeket teremt, amiből röpke pár év alatt nagyon komolyan gatyába lehet rázni a főváros közlekedését: ez 30 milliárd forint önrészt, EU támogatással együtt kb. 150 milliárd forint körüli fejlesztési forrást jelent. Évente.

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr342328396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Galadhriel 2010.09.29. 15:55:12

Korrekt.
Ma délelőtt a Levegő Munkacsoporttól nyilatkozott valaki, elég fanyalgósan. Ez mennyire jellemző a civilekre? Mennyire támogatnának benneteket, ha majd előálltok a dugódíjjal?

Bartoki 2010.09.29. 18:50:07

Csak azt tudom elmondani amit az urbanistás commentekben is leírtam már. :)

Még talán annyi, hogy lehet hogy nem is zónázni kellene, hanem egyszerűen a "dugós" szakaszokon való áthaladásért fizetni (külön-külön) kb. mint a szakaszonként fizetős autópályákon. Akkor nincs is gond a zónán kívüliek/belüliek megkülönböztetésével.

De innen már csak egy lépés, hogy építsük a benzin árába a dugódíjat, és onnan már csak egy kis lépés észrevenni hogy jé, már benne is van :) csak éppen megy az állami közösbe (és egyszeri alkuk alapján kap a város pénzeket), ahelyett hogy a megillető rész szisztematikusan oda lenne adva a városnak.

Ennek a módszernek csak az az egy "hátránya" van, hogy mindenkire egyformán vonatkozik, így nem lehet vele mások kárára a (bel)városiakkal kivételezni.

Innentől az a kérdés hogy mi a valódi cél? :)

Bartoki 2010.09.29. 18:59:04

"ez 30 milliárd forint önrészt, EU támogatással együtt kb. 150 milliárd forint körüli fejlesztési forrást jelent."

Budapest pályázhat még egyátalán az EU infrastruktúra-fejlesztési alapjaiba a jövőben? Mintha az lett volna az utolsó hír hogy ahhoz már túl magas itt a GDP...

Éhesló 2010.09.29. 21:17:28

A dugódíj mint csodaszer semmire nem jelent megoldást.
A leánykori neve parkolási díj volt.
Sok sok évvel ezelőtt azt mondták nekünk a hozzátok hasonlóan doktriner szdsz-es városvezetők, hogy ha megsarcoljuk a sok szerencsétlen marhát aki a benzinen, autón, szervízen, alkatrészen, adók garmadáján, biztosításon kívül majd ezt a kedves kis hozzájárulást is kifizeti ha a város eldugult részeibe hajt és meg akar állni, akkor ebből több parkoló és jobb közlekedés lesz.
Az idő megmutatta mi lett ezekből az ígéretekből.
Semmi.
Újabb sarc, ami nem a közt gazdagítja, hanem magánkasszákat töltött és tölt meg.
A bizniszből pár hét múlva nektek is jut bőven, csak szólni kell a régi szdsz-es (mszp-s, mdf-es, fideszes) haveroknak, kinél kell bejelentkezni a nokiásdobozért.
Tehát bármiféle a zsebetek megtömésére alkalmas újabb tréfásnak gondolt sarc helyett érdemes lenne elsőre is ezt a régi történetet rendbe tenni:
- a parkolási díjakat a köz számára gyűjteni és a befolyt összegeket P+R parkolók megépítésére fordítani, a tolvajokat és politikus haverjaikat (haverjaitokat) bezárni. Már csak a hitelesség kedvéért...
Amikor ez megvan és a sarcolni kívánt körzetbe nem tranzit céllal az agglomerációból érkezők számának megfelelő P+R parkolót megépítettétek (10-15 év elég lehet rá, ha nem a jelenlegi tempóban nyomjátok, a pénzt a parkolócéges haveroktól kell rá beszedni, visszamenőleg is), neki lehet állni a tranzitforgalom elvezetésének.
NEEEEM, nem a rossz elgondolások alapján, nem kellő szélességben, sávszámmal összetákolt, balesetek miatt járhatatlan, alkalmatlan nyomvonalon vezetett, befejeztelen M0 a megoldás kulcsa (ez csak egy gennyes pattanás a hazai közlekedésfejlesztés(???)/várostervezés(???) szaros alfelén és kétségtelenül nem ártana befejezni), hanem az országot kies fővárosunk elkerülésével átszelő főútvonalak befejezése, hálózatba rendezése, rendbetétele. Nem vészes: pár száz km és folyik vagy 60 éve, csak nem sikerült befejezni. Ha ez is meg van, akkor az a sok sok külföldi és vidéki aki rühelli ezt a demszki és haverjaitok által lezüllesztett koszfészket nem kell, hogy ide jöjjön. (Bár még mindig mondhatják, hogy mi se menjünk oda, ahol ők élnek, mert, hogy nem csak mi büdöslábú pestiek mondhatjuk ezt nekik.)
Nos ekkor már aki az agglomerációban lakik, az a kocsijával eljuthat a tömegközlekedéshez és nem kell feltétlenül átküzdenie magát senkinek sem a fővároson, akinek nem itt van elintézendő ügye.
Ekkor már csak azt kellene elintéznetek, hogy akik a múzeumi állapotú, lepukkadt és közlekedésre csak a hatóságok évtizedek óta tartó félrenézése miatt használt BKV járművek mocskában ezek után mégis megkívánnak hemperegni (kedvenceitek a hajléktalanok gondoskodnak a tetű, rüh, antibiotikum rezisztens TBC, vizelet, szar, szemét és bűzellátásról) az fel is férjen a sztochasztikus eloszlással érkező és haladó "járművekre" és ki is fizesse az ezért beszedett sarcot (amiből nyilván finanszírozni kell továbbra is az egész velejéig korrupt politikai hatalmi rendszert és haverjait).
No de mit tegyünk a sok rohadt autós fasisztával, aki városlakó létére még is arra vetemedik, hogy használni meri a drága pénzen megvett, fenntartott, megtankolt autóját.
A dugódíj nem jó megoldás még ekkor sem.
Egyszerűen meg kell nekik tiltani az autó használatát és a sarcokat, amiktől így elestek, csak simán be kell rajtuk vasalni. még jobb, ha el is veszitek tőlük a járműveiket és csak pénzért mutatjátok meg nekik, miután a sarcokat befizették. kapjanak bringát és azzal járjanak, Budára, ha nem jó nekik a szaros BKV. Mocskos autósnácik!
Ekkor már csak a külföldről a városba komolyan megfontolt céllal autóval érkezőket kell valahogyan megsarcolni, de annyi kreativitást kinézek belőletek, hogy 2 perc alatt meg lenne rá az 5letetek, mitől maradjanak távol. Ez eddig demszkinek is sikerült, ha Bécset, Prágát, Pozsonyt nézem mint versenytársat, ezért itt a nagy elődök által kitaposott úton lépdelhettek...

Ekkor megszűnnek a városon belüli dugók és a ti és politikus társaitok, haverjaitok, sünjeitek (természetesen szolgálati) autói száguldozhatnak. Persze kék fénnyel, hogy a BKV roncsai és véletlenül nem a járdán közlekedő bringások, motorosok, mopedesek se akadályozzanak benneteket.

Lehetnek még tréfás - rogáni - ötleteitek a város főútvonalainak megszüntetésére, az áruellátás, őrzésvédés, pénzszállítás gyalogosövezetekbe préselésére (a pénzszállítók, áruszállítók tömött sorokban nyomulása a sétáló utcákban a gyalogosok között sokkal vidámabb látvány, mint a száguldozó bringásoké a járdákon, zebrákon és ugyanitt).

Az itt (is) leírtak alapján, remélem közötök nem lesz itt a városomban semmihez, olyan kevesen lesztek megválasztva. Már csak pár nap.

Még valami: a kért lé megjött már?
Hogyan vezetnétek el egy várost, közösséget, ha a saját legfontosabb projekteteket képtelenek vagytok (pénzügyileg) megtervezni, és büdzsén belül végigvinni már második alkalommal?
Komolyan!
Ennyire nem megy a tervezés, a tervek szerinti cselekvés, vagy a reagálás a nem kívánt folyamatokra?
Vagy csak megszokás a nyilvános koldulás egy héttel a kampány vége előtt?

Éhesló 2010.09.29. 21:28:09

Kérném a moderátort, hogy a blogmotor szarakodása miatt meg nem jelent és ezért megismételt kommentemet egyelje ki.
Ez az egy is bőven elég lesz ide. :)
Az olvtársaktól elnézést kérek az ismétlésért!

lmpslany · http://lmpdunakanyar.blog.hu 2010.09.30. 10:27:52

@Éhesló: örömmel :) Kár, hogy értelmes mondatokat is keversz a szokásos szövegedbe, különben kiszedném az elsőt is.

Éhesló 2010.09.30. 12:17:08

@óvadóc: köszönöm a segítségedet.
Sajnos (hála Istennek)ez a nyílt fórumok hátránya. Olyanok is hozzá-hozzá szólnak akik nem tartoznak egy akolba.
A szövegértékeléseddel egyetértek, én is ilyenek szoktam itt olvasgatni: sok ocsú között ritkán valami jót is.
Ezért nem adom fel.
Az meg különösen szomorú lenne, ha túl komolyan vennétek magatokat.(Előbb meg kéne tanulni költségvetést tervezni és projektet vezetni...:))

Bartoki 2010.09.30. 12:46:25

@Éhesló: "Előbb meg kéne tanulni költségvetést tervezni és projektet vezetni...:)"

Nem biztos hogy a költségvetés tervezésével van a gond... Nem tudom mikor esedékes a szavazatszámon alapuló állami támogatás, de ha kormányunk és pártunk halogatja és nem fizeti ki időben azt a >90 milliót (ami a költségvetés túlnyomó része) a pártnak, akkor perszehogy nincs pénz.

Igaz, a Jobbik is csak a 2009-es EU parlamenti kampányidőszakban kapta meg a 2006-os választáson elért "járandóságát", hát ha ilyen lassan őrölnek a malmok, akkor lesznek még itt problémák. :(

MeeCee 2010.09.30. 16:42:05

Elvben támogatom, de mi van akkor, ha pl olyan gyereket viszek Pestre orvoshoz vidékről, aki a betegsége miatt nem szállítható tömegközlekedési eszközön?

Éhesló 2010.09.30. 20:30:50

Elnézést a az idemutató linkért ezt szerettem volna itt megidézni:
jobbik.hu/print/12675
(Szeretném ismét óvadóc segítésgét kérni a hiba javításához....)

Helótageci 2010.10.01. 13:08:17

@MeeCee: Kifizeted a dugódíjat. Ha eléri a célját akkor a beteg gyerekkel hamarabb érsz be a kórházba. Ha meg állandó ellátásra van szükség -sajnos- akkor esetleg lehetne valamilyen kedvezményt kitalálni, bár ha megnevezünk egy kedvezményezett kört akkor jönnek a többiek, hogy ők miért nem és a végén nem éri el a célját.

9mmPara 2010.10.01. 18:13:06

@MeeCee: Akkor mentőautó -- ha nem is szirénával, de felteszem, mentő-rendőr-tűzoltót nem sarcolnának egyik verzióban sem. Ha pedig ragaszkodsz a saját járműhöz, akkor kifizeted a dugódíjat.

kalapácstollú 2010.10.02. 14:49:19

dugódíj? püff, elsőre azt hittem, megadóztatják a szexmunkásokat...

pgeri 2010.10.02. 20:30:07

@Bartoki: "De innen már csak egy lépés, hogy építsük a benzin árába a dugódíjat, és onnan már csak egy kis lépés észrevenni hogy jé, már benne is van :)"
...
"Ennek a módszernek csak az az egy "hátránya" van, hogy mindenkire egyformán vonatkozik,"

Ja, hogy a Fábiánháza-Nagyecsed nyolcadrendű főúton közlekedők is fizessenek a pesti dugók miatt? Mert az szerinted igazságosabb lenne? Vigyázz, ennél eddig lényegesen jobb érveid voltak. :-)

pgeri 2010.10.02. 20:45:24

@Éhesló: "A leánykori neve parkolási díj volt."

Ilyen kiindulóponttal az egész levezetés hibás tud csak lenni. Merthogy a dugódíj tök másra való, kiegészítője a parkolási díjnak. A dugódíj az átmenőforgalmat és az "ingyen" parkolóval (pl. céges mélygarázs) rendelkező bejárók forgalmát szabályozza. Ezeket a tömegeket a parkolási díj hidegen hagyja.

A többire azt hiszem választ ad a poszt is: meg kell (és meg lehet!) csinálni a teljes átláthatóságot, technikailag ennek ma már nincs akadálya. Aki mást mond, az simán hazudik.

Mint ahogy meg kell oldani azt is, hogy ma feltűnően sok gazdag rokkantunk van a belvárosban. Ezt is meg lehet oldani, csak akarat kérdése. Erről a posztban nincs semmi, de a programban van.

pgeri 2010.10.02. 20:48:43

@Éhesló: a rablóbandák ellen ha nem is tökéletes, de valamilyen szintű megoldás a bekamerázás (a programunk tartalmazza), olyan feltételekkel, hogy bűncselekmény gyanúja esetén a felvétel a rendőrségen landol, ellenkező esetben mondjuk 1 héten belül törlődik.

Éhesló 2010.10.02. 20:58:08

@pgeri:kedves geri, a SORREND a fontos. A szavahihetőség visszaszerzése, a (közlekedési eszköz)váltáshoz szükséges körülmények megteremtése, kialakítása és csak utána a sarc. Ésszel. Ha nem megy másként, csak akkor sarcolva.
De ha a körülmények változnak, velük változnak a városlakók is és akkor a sarc sem szükséges, mert az emberek nem hülyék, maguktól is a jobbat választják.
Akárcsak holnap. :)
Ezt fontoljátok meg és ne cseréljétek fel a sorrendet (sosem)!

Éhesló 2010.10.02. 21:16:24

@pgeri: a kért pénz megjött?
Mikor lesztek képesek egy kampányt pénzügyileg (is) megtervezni és koldulás nélkül végig vinni?
Hogyan vezetnétek települést, országot ilyen képességekkel?
Vagy a koldulás erre is megoldás lenne?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.10.02. 21:42:19

@Éhesló: Amint azt te is nagyon jól tudod, az LMP-nek története során még alig volt bevétele. Kizárólag a tagok, segítők, szimpatizánsok pénzét tudja költeni, az pedig egyelőre ennyi. Legközelebbre már lesz, hacsak nem jön Viktorunktól még valami kellemes meglepetés. Az is igazán kedves és korrekt ugyebár, hogy ami törvény szerint jár idén, azt nem küldik.

pgeri 2010.10.02. 21:51:46

@Éhesló: Kérdezze meg kezelőorvosát és könyvelőjét (= bocs, de nem tudom) :-)

Mi azért a magunk eszközével (olcsón) kampányoltunk: www.facebook.com/album.php?aid=238954&id=509966445&l=05d64b98b6

pgeri 2010.10.02. 21:58:10

@Éhesló: Ja, a Jobbikos szösszenetre még nem reagáltam, pedig van pár magas labda. Aszongya:

"A jobbikos politikus elképesztőnek nevezte azt - az elmondása alapján az MSZP és az LMP jelöltjei által is támogatott - ötletet, hogy a nagykörúton és a fővárosi hidakon is le kellene zárni egy-egy sávot a kerékpárosok számára."

Én is elképesztőnek nevezem, hogy egy ilyen szintű Jobbikos politikus nem tud mást, mint mendemondák, vagy tudatos hazugságok alapján kampányt építeni. Annyira ugyanis még Ingyencsabi sem lehet hülye, hogy lezárjon minden hídon 1-1 sávot a bringásoknak.

"a kerékpárutakat azonban nem az autóforgalom kárára, hanem a tömegközlekedési eszközök, elsősorban a villamosok "kéreg alá vitelével" kívánják fejleszteni"

Ez meg egy már-már a Duna alatt hosszában épített alagúttal ((c) szintén Ingyencsabi, ki más...) vetekedően röhejes ötlet. Adott egy maximum 10 Mrd Ft-ból tokkal-vonóval kiépíthető infra, ami miatt építsünk kb. 1000 Mrd-ért egy teljes kéreg alatti villamoshálózatot, és dugjunk el szem elől több százezer utast.

És ne aggódj, a rabokkal építés az árproblémát nem oldja meg, a gödrök kiásása elenyésző a teljes költséghez képest (anyagár, műszaki berendezések, stb.)

Éhesló 2010.10.02. 22:14:07

@bm613: a pénz annyi, amennyi. Ezt osztom be én is, te is. Annyit költök, amennyim van. Vagy kölcsönt kérek, ha még sincs elég.
De nem koldulok.
Különösen nem, ha én akarok közösséget, pártot, települést, országot vezetni, mert azt hirdetem magamról: alkalmas vagyok rá.
Főleg nem ismétlem meg ismét, ha hibáztam már a pénzem beosztásában, mert akkor duplán figyelek.

Éhesló 2010.10.02. 22:14:56

@pgeri: :-)
De azért remélem szólsz nekik, hogy ne égessenek már benneteket!

Éhesló 2010.10.02. 22:20:44

@pgeri: melyik jobbikos szösszenetre. Nem untattalak ilyen marhaságokkal, inkább a tieitekkel foglalkoztam.
A kéregvasút Londonnak és Párizsnak is bejött. Egy időben nekünk is. Az összeg, amit idehasaltál demszkíj módszerével van számolva (mert az a semmi amit épít 20 éve szintén benne van az általad meghasalt összeg felében)?
Nem mellesleg nem propagáltam (mint ahogyan a jobbikot sem) a kéregvasút rabok általi építését (bár el tudnám visleni, ahogyan az uránbányában eltűnnek jó mélyen és annyi áramot, kaját, ruhát kapnak amennyi anyag kijött vizük meg van amúgy is ott lent 1200m-en és szökni sem tudnak hová).

pgeri 2010.10.02. 22:39:10

@Éhesló: volt itt egy Jobbikos link (jobbik.hu/print/12675), ott láttam ezeket.

Éhesló 2010.10.03. 11:07:41

@pgeri: igazad van én szennyeztem el a blog kommentrovatát ezzel.
Nincs mentségem rá, de tartózkodok tőle a továbbiakban...

Bartoki 2010.10.04. 13:40:10

@pgeri: ""Ennek a módszernek csak az az egy "hátránya" van, hogy mindenkire egyformán vonatkozik,"

Ja, hogy a Fábiánháza-Nagyecsed nyolcadrendű főúton közlekedők is fizessenek a pesti dugók miatt? Mert az szerinted igazságosabb lenne?"

Jelenleg pont fordítva megy a dolog: a fővárosi utakon közlekedők a jövedéki adón keresztül erősen finanszírozzák az országutak építését - közben az ő kerekeik alá meg nincs miből városi utat építeni. Ha már itt szedjük be tőlük a pénzt, itt is kéne elkölteni - és nem újabb sarcokon törni a fejünket helyette, amiknek a beszedési hatékonysága jó ha 50% meglesz (Londonban legalábbis annyi).

Egy nagyon fontos szemléletbeli változás kell az LMP és az autós közlekedés viszonyában: jelenleg már a "behajtási díj" név is azt hordozza magában, hogy akik már benn vannak, azoknak többlet jogokat, kiváltságokat szeretnénk adni, vagy legalább megőrizni.

Ez - ha működik a demokrácia - nem fog menni (választói matematika). Sőt, az LMP többi (nagyon jó!) célkitűzését is elérhetetlenné teszi. Én pl. leginkább emiatt nem vagyok hajlandó a facebook-on igenlehetre cserélni a képemet - egy ilyen részérdekhez nem adhatom a nevemet.

Igazság szerint a Rákóczi úti villamosos sztorit sem egészen úgy képzelném el - szerintem jó kompromisszum lenne az autós alagút az Erzsébet-híd folytatásaként: az egyik legszélesebb híd is megmaradna az autós forgalom számára is, és mégsem zavarná annyira a Rákóczi utat a forgalom. Sőt, jó forgalomszervezéssel az átmenő forgalom még gyorsulna is, mert jelenleg az egész egy véget nem érő dugó.

Szóval max. az lehet a reális cél, hogy a parkolás, dugódíjazás "igazságos" módon történjen. Vagyis mindenkire egyforma feltételekkel vonatkozik. Nincs mese, ennyit a benn lakóknak is fel kell vállalni ha tényleg szövetségesnek szeretnék hívni a külvárosiakat az élhetőbb belváros érdekében.

De ha csak a kiváltságaik megerősítéséhez keresnek balekot ezzel az élhető város dumával, abban nem szeretnék résztvenni - sem balekként, sem balekfogóként. :)

"A dugódíj az átmenőforgalmat és az "ingyen" parkolóval (pl. céges mélygarázs) rendelkező bejárók forgalmát szabályozza. Ezeket a tömegeket a parkolási díj hidegen hagyja."

- Azé' ne felejtsük el hogy az az "ingyen" mélygarás valakinek 3-5 millájába került :) és ez gyakorlatilag egy fizetőeszköz (béren kívüli juttatás) a munkahelyeken
- Mellesleg ugyanígy hagyja hidegen a parkolási díj a benn (állandó) lakosokat - ez egy nagyon jó illusztráció arra, miért nem rossz a mentesség
- Összesen hány ilyen mélygarázshely van jelenleg? Sokban mernék fogadni hogy a napi szinten közlekedőknek csak egy elég kis része (<10%, de lehet hogy <5%) rendelkezik ilyennel
süti beállítások módosítása