már
09

Plázastop: mi értelme?

Ma nyújtotta be az LMP az Országgyűlésnek azt a javaslatot, ami fél éves moratóriumot rendelne el a pláza- és hipermarket építésekre. Mindezt azért, hogy ez idő alatt egy szigorúbb építési szabályozás születhessen.

 

Maga a moratórium csak akkor ér valamit, ha tényleg értelmes dolgokat tudunk alatta kitalálni. Ha körülnézünk Európa boldogabbik felén, van mit tanulnunk. A legtöbb helyen egy meghatározott eladótér-méret felett (ez Ausztriában kisebb településen 600 m2, nagyobb településen 800 m2) nem a helyi önkormányzat, hanem a tartományi építési hatóság engedélyezi a "bótot". Ez már egyből kiszűri a magyar vadkapitalista rendszer egyik legnagyobb hibáját, hogy elég valahogy „jóban lenni” egy önkormányzattal (maximum tízegynéhány fő), és akkor nem számít hatástanulmány, környezeti vagy városképi kár, a már létező boltok felének tönkremenetele, a haverok megszavazzák, s mehet az üzlet.

 

A plázaépítés szabályozásával lehet csökkenteni a - főképp nagyvárosban jelentkező - környezeti károkat is. Az autóforgalom megnövekedése és a légszennyezés, a lebetonozott zöldterületek (lásd dunakeszi Auchan), a hulladékképződés és az épületek közműhasználata mind olyan externáliák, amivel az építést engedélyezők általában nem számolnak, s később csodálkoznak csak rá, hogy élhetetlen lett a környék.

 

A helyi boltok tönkremenetele, az emiatt növekvő munkanélküliség (mivel a nagy áruházláncok minden felmérés szerint relatíve kevesebb embert foglalkoztatnak) szintén a település gondjai lesznek. A beszállítók kizsigerelése, a hazai termékek alacsony aránya a dömping áruval szemben szintén a helyi gazdaságot sújtja.

 

A fentieket úgy szoktuk átfogóan nevezni, hogy a hasznok privatizálása, és a költségek társadalmasítása. Az üzlet hasznát megtartja a pláza vagy a hipermarket, a gazdasági, társadalmi és környezeti károkat pedig viseli a társadalom. Amíg bírja. (Esetleg a haszonból árengedmények formájában átenged egy darabot a fogyasztónak, ám ez társadalmi szinten messze nem kompenzálja az elszegényítést.)

 

de hát olcsóbb

 

A legerősebb ellenérv a korlátozással szemben az, hogy lehetnek ezek az áruházláncok bármilyen gonoszak a beszállítókkal, lebetonozhatnak akárhány mocsarat, a hiperben mégiscsak jóval olcsóbban jut hozzá a szegény állampolgár az alapvető élelmiszerekhez, mint más boltokban. Bár a miérteknek - és annak, hogy ez miért nincs így jól - sok magyarázata van, sokakat háboríthat fel, hogy még ezt a kis olcsóságot is el akarja venni tőlük valaki.

 

Ez a mi felelősségünk, az, hogy ne a pillanatnyi kényszerek szerint, hanem a hosszabb távú fenntarthatóság érdekében cselekedjünk. Mert azért szegény az a szegény, mert nincs munka, neki se és a fiának se, és kénytelen minden garast a fogához verni. És otthon se tud egy kis mellékest termelni, mert nincs ki megvegye, mert mindenki az olcsó hiperbe jár. Ördögi kör. Pedig a háztáji, őstermelői termék egyáltalán nem drágább, ha helyben adják el, a sokkal rövidebb kereskedelmi lánc (gyk: termelő – vevő) miatt. Megbízhatóbb, s jobban számonkérhetőbb. Első lépésként ezért rést kell ütni a nagy kereskedelmi láncok irdatlan erőfölényén, hogy legyen helye a helyi kezdeményezéseknek, ha patetikus akarok lenni, a közösségi öngondoskodásnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr652725235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

worki · http://worki.hu 2011.03.10. 14:03:30

Nem kell a stopp, csak maga a szabályozás

lasponya 2011.03.13. 09:24:20

No,hogy is van ez.Az LMP benyújtott egy kidolgozott,részletes javaslatot a kiskereskedelmi üzlet-
hálózatok és a beszállítók védelmére,amit nem fogadtak el
,ezért megoldásként az építések leállítását javasolja,vagy egy délután kitaláltak valamit a jövőért
aggódás fátyla alatt,ami a médiában biztosan bejön.
A 10 hónapba valami talán belefért volna valami okosabb.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.13. 14:18:35

@lasponya: aranyos vagy, hogy aggódsz :) Esetleg a kormány is csinálhatott volna valamit 10 hónap alatt (izé, mégiscsak 1000-szer akkora apparátusa van, mint az LMP-nek).
A szándék egébként teljesen komoly, s nem csak egy "médiahekk", azért nem az általad említett utat választottuk, mert így a részletek kidolgozásába jobban be lehet vonni a tagságot és a szimpatizánsokat, illetve a szakmai szereplőket.

lasponya 2011.03.13. 19:25:26

@Lastres: Ennek örülök,ha a kormánytól kérdeztem volna,
akkor arra is kiváncsi lettem volna,melyik rokonnak van
kisbolt hálózata.
De amire inkább kiváncsi lennék,miért csak egy réteg
problémáját vállaltátok fel,amikor pl az építőipar területén a késedelmes fizetés,utólagos szerződés módosítás,jogtalan költségeknek a vállalkozóra terhelése
ugyancsak napi téma.Nem tudom,de feltételezem,hogy más
iparágakban sem más a helyzet.
Visszatérve az eredeti témára,a nagy plaza építési időszakban volt lehetőségem hallani az egyik nagy beruházó nézetét arról,hogy meddig épülnek plazák nálunk.Úgy válaszolt,ameddig egy tönkre nem megy azaz
a piac nem lesz telítve.Az ország már tele van szórva
bevásároló központokkal,nagy léptékü fejlesztések nem várhatóak. Késő már ezt a témát a főcsapás irányába tenni.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.13. 22:25:19

@lasponya: igen, az építőipar is nagyon mélyen van és sok problémával küzd. Egyébként nem minden iparágban ugyanez a helyzet, az építóipar és a mezőgazdaság a legdurvább a fekete munka és minden ebből következő normátlanság (tartozások, szerződések be nem tartása, stb.) szempontjából. De nem lehet minden témát egyetlen javaslatba sűríteni.

A "pláza-stop" is csak egy eleme egy átfogóbb kereskedelmi átalalkításnak: az, hogy hogyan és hol épülhet kereskdelmi központ. A két másik oldala magának a működésnek a szabályozása (árak, adózás, beszállítók, hulladék, energia, stb.), a harmadik meg az, amiért ezt az egészet csináljuk, a helyi piacok és helyi termékek fellendítése.

Ami meg a telítettséget illeti, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége oldalán (www.mbsz.hu) a 2010 első félévi hírlevél szerint csak plázából 38 db (!) állt előkészítés alatt, ami a következő 3-5 évben megépül. Ezek alapterülete 860 ezer m2, ami a jelenlegi kb. 2,5 millióhoz képest 1/3-os növeledés. (a hírlevélben szereplők közül azóta már felépült a Corvin Plaza péládul.).
És ezek csak a plázák, a hipermarketek ezen felül vannak. Szóval lenne még mit "stoppolni" :), úgy tűnik.

lasponya 2011.03.14. 11:37:41

No ezen sem fogunk összeveszni.Nem a céllal,hanem az odavezető úttal kapcsolatban nem egyformán látjuk a megoldást.A fél éves stoppnak nem látom a jelentőséget.
Egy konkrét esetben egy aldi áruház területkiválasztása
és a megnyitás között közel 3 év telt el.A szabályozás
természetesen kell és szükséges,de a stopp nem biztos,
hogy a legjobb módszer.
Koromnál fogva részt vettem a benzinkút,plaza,bevásároló
központ,főterek építési rohamaiban,ez alapján mondom
terv ide oda,jelenleg ez folyamat erősen le van fékezve.

A helyi piacok és termelők helyzetbe hozása ez már igen
ez már feladat.Ehhez képest a pláza kérdés nokedli.
Azokat kellene visszacsábítani egy olyan rendszerbe,
ami valamikor jól működött,de maguk bontották le.
Ezt Hollandiában úgy hívják:szövetkezet.
Sok szerencsét hozzá,rátok fér.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.14. 23:37:21

Köszi a jókívánságot. Valahol igazad van abban, hogy maga a moratórium nem elengedhetetlen része a történetnek, és inkább a figyelemfelhívási hatása indokolta, hogy erőteljesebben tudja átadni azt az üzenetet, hogy mi másfajta kereskedelmet támogatnánk.
S az is igaz, bár korábban elvicceltem, hogy előjöhettünk volna korábban is vele. De szerintem most se késő. A szövetkezetekben is egyetértünk, itt vannak ugyan rossz tapasztalatok (az agyontámogatott Mórakert bukása, pl.), de lehet belőle tanulni.

beszóló 2011.03.15. 02:44:00

Új jelenség, hogy ami nem plázának épül, az átadáskor már az is pláza. Ilyen a kulturális eseményhelynek és vendéglátóhely központnak épült Bálna esete is. És ilyen lesz a Csipak-Zeppelin is, ha Tarlós megköti a fonódó villamos-Zeppelin paktumot, és ennek eredményeként megépülhet a Belvárosban a Csipak-pláza.

Egyébként a pláza-kérdés a posztban ismertetetten túl egyebek mellett városépítészeti, szociológiai, városképi kérdés is. Ez utóbbin nem a pláza épületének esztétikájára gondolok elsősorban, hanem a plázákba áthelyeződő kereskedelem miatt kiürülő utcai üzletek városképi problémájára.

Gondolok arra is , hogy az utcák és terek társadalmi funkcióit a magántulajdonú plázák veszik át, a közterületek pedig gyakorlatilag a közlekedés terévé silányulnak.

A plázák és hipermarketek szerepének elemzésére, és a levont következtetések nyomán hozandó intézkedések megtételére - ha ezt csak most kezdjük - nem elég fél év.

Szerintem teljes moratóriumot kellen elrendeni, de város- illetve településközpontban egyáltalán nem engednék új bevásárlóközpontnak működési engedélyt kiadni. A már meglévők szabályozásán is elgondolkodnék.

lasponya 2011.03.15. 11:13:15

@Lastres: Annak külön örültem,hogy kivételesen nem jutottunk el levelezés közben a japán földrengés nagysága
mérőszámának meghatározási formájáig,hanem sikerült a témánál maradni,bár az első fecske már megjelent.
A témát az én véleményem szerint körbeírtuk,számomra megnyugtató módon zárult.Csak még két gondolat:
-Bár az új alkotmánytervezet nem tartalmazza büszkeségeink között,azt az igazi magyar tulajdonságot:
rettenetesen szeretjük felfedezni,számtalan alkalommal a meleg vizet.Halkan mondom,főleg az elméleti síkon dolgozók.(pl miért nincs Németországban eldobott PET palack.(a magas betétdíj és könyü visszaválthatóság miatt))
-Egy párt akkor "képviselheti" Az ország teljes lakosságát,ha MSZMP-nek,vagy SZKbP-nek hívják.Mivel ilyen nincs,egy párt csak a lakosság egy részének az
érdekeit tudja képviselni,ahonnan a bázisát,(tömegbázisát),szimpatizánsait és támogatóit meg tudja
szerezni.Várnám már az LMP határozottabb állásfoglalását.

Bartoki 2011.03.15. 21:54:30

Az agglomerációs hiperek kialakulását a torz adórendszerünk is okozza: az odavonzott forgalommal a települések az iparűzési adót is odavonzzák, míg a szükséges fejlesztéseknek (pl. utak) csak egy töredékét kell állniuk.
Valószínűleg a szabályozással/engedélyeztetéssel is lehet ezen segíteni EGY KICSIT, de a problémát a gyökerénél kellene kezelni: legyen olyan az adórendszer hogy ez a viselkedés ne érje meg.

lasponya 2011.03.16. 12:38:08

Amikor kihúzzuk a véres kardot a multik ellen,nekem mindig a gyöngyösi gumigyár esete jut eszembe.
Az akkori Fidesz gyöngyösi szervezete kemény harcban
kíűzte a betolakodó indiai multit.A bevételkiesés pótlására pedig javasolta a Mátra fejlesztését.No mi lett
a harc vége:se gumigyár,a Mátrába pedig lassan csak terepjáróval lehet felmenni,a koszról nem is beszélve.

A nagy plázákat 15 éve még a miniszterelnök nyitotta meg.

Szóval csak higgadtan,csak megfontoltan,a huszárrohamok
ideje lejárt,mert ki lehet űzni őket,de tudunk helyette
más,azzal egyenértéküt biztosítani.

Különben meg,az LMP régi vágya a közúti forgalom csökkentése: Fidesz-KNDP az üzemanyag árakkal már idáig
kb 20 %-al csökkentette.Ha bejön,hogy a visszállamosított iskolák és eü létesítmények miatt elvonják helyi iparűzési adó egy részét.vagy teljesen,a bevásároló központok mindjárt nyűgök lesznek az önkormik nyakán,lesz olyan szabályozás,hogy az LMP-nek
a kisujját sem kell megmozdítani.

Tgr 2011.04.03. 11:36:47

@Lastres: már ne haragudj, hogy megkérdezem, de te úgy egyébként normális vagy? Fél évre leállítani egy iparágat, *figyelemfelhívásból*? Kapjál már magadhoz! Ez nem az LMP sajtószoba, amivel itt játszani szeretnél (szerencsére csak szeretnél), hanem a törvényhozás. Ha figyelmet akarsz, menj és gyújtsd fel magad a Parlament előtt. A magyar gazdaság így is tele van a leghülyébb szabályozásokkal, amiket hol ideológiai okokból fogadtak el, hol a demagóg potenciáljuk miatt, hol korrupcióból, hol sima hozzánemértésből; de hogy egy párt médiahekkből kezdjen el szabályozgatni, arra még nem volt példa a magyar demokrácia amúgy nem túl dicső történelmében.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.04.03. 21:18:12

@Tgr: igen, normális vagyok.

Az az iparág amúgy is szinte le fog állni, vagy nagyon összezsugorodni, ha a későbbi szabályozás eléri célját - ugyanis annak az a célja, hogy ne nagyon épüljön több pláza, és jóval kevesebb hipermarket. Ez a kereskedelmi forma túl nagyra nőtt, korlátozni kell, mert nem engedi kifejlődni a helyi piacokat és helyi termékeket. Demagóg dolog egy fenntarthatatlan iparág miatt halódni hagyni a gazdaságot. Ez olyan, mintha az olajipari munkások munkahelye miatti aggódás miatt nem akarnánk csökkenteni a fosszilis energiafogyasztásunkat.

A moratórium nem médiahekk, hanem annak az eszköze, hogy ne kezdjenek hirtelen engedélyezésekbe a beruházók. Az, hogy kommunikációs oka is volt, hogy így csináltuk, nem azt jelenti, hogy csak az volt.

Éhesló 2011.04.04. 10:55:58

Behalt ez a blog rendesen.
Nem volt kóser a kommunikáció ilyetén formája?

lasponya 2011.04.26. 11:50:27

@Éhesló: Ez már a hattyúdal.Ne feledjük,az LMP is felnőtt
a többi párt szintjére,már csak azt szereti hallani,amit
akar.

klara5 2011.10.29. 00:29:28

Nagykereskedelmi raktárra tényleg szükség van, ahol az élelmiszerkészleteket tárolják. Részemről nem ellenzem, hogy ilyen "plázák" raktárak közvetlen kiszolgálást bonyolítsanak le MLM hálózatok számára, de a raktárt meg kell nevezni, különben ellenőrizhetetlen a termék származása, az ÁFA és egyéb. Óriási a kisteherautó és személykocsi forgalom, mely szállít. Én nem a pláza ellenes vagyok, hanem MLM ellenes! Éppen a feketeterítés gátlása miatt gátolni kellene az interneten keresztül a terjedést és bűncselekménnyé (adócsalás) az ilyen hálózatok működtetését a raktárbázis megnevezése nélkül! Kisbolt háta mögött is kell lennie raktárbázisnak. Jelenleg Budapesten a dugógíj bevezetése kapcsán még a teherszállítás megadóztatása se szabályozott. A legvadabb járművekkel és a legvadabb formákban - teljesen higiénia mentesen - történik a terítés. Például a Relay boltokon keresztül terít internetes portál éjjel és nappal, így gyakorlatilag megoldhatatlan az aluljárók tisztában tartása hiszen teherforgalom van! Kérem Önöket, hogy fokozatosabban ellenőrizzék a rendőrség által a teherforgalmazást és ott ahol a kocsiban kereskedelmi mennyiségű tétel utazik menetlevél nélkül maszek forgalomban, lépjenek fel a rendőrség.