okt
04

Puffogós poszt a zöld forradalomért

Az milyen, hogy a smach nevű izében a zöldséges "osztályon" szezonban, Magyarországon nem lehet szőlőt kapni, dísz(!!!)tököt viszont négyfélét is? Tudom, hogy tudatos vásárló eleve nem megy oda, de a tudatos vásárló sajnos addig dolgozik, hogy mire bevásárolná a betevőjét, a kis boltok bezárnak.

Meg hogy nyáron kedvenc falum egyébként igen jó közértjében olcsóbb a banán, mint az utcán több felé szabadon szedhető cseresznye? Az hol szabad piac, hol piaci körülmények, hogy így és ennyi támogatás van egy a fél világon átutaztatott, konzerváló, majd gyorsérleltető gázokkal kezelt gyümölcsön? 

A "Fapadossal okosan" blogban meg arról örömködnek, hogy milyen jó, hogy az ember reggel kel Budapesten, átrepül Madridba, ott metrózik, várostnéz négy órát, majd jön vissza itt csicsikálni. Aki meg cseppet sem támadólag felveti az éghajlatváltozást, azt elküldik a mamájába és kimoderálják

Zöld forradalmat akarok! Most! Leszarom, hogy sötétzöld vagyok. Minden számottevő tudós és kutatóintézet és modell szerint jobban élünk, mint négy év múlva fogunk. Kőkemény zöld forradalmat akarok.

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr831414458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.04. 08:47:35

"Az hol szabad piac, hol piaci körülmények, hogy így és ennyi támogatás van egy a fél világon átutaztatott, konzerváló, majd gyorsérleltető gázokkal kezelt gyümölcsön?"
Milyen támogatás van rajta?

"olcsóbb a banán, mint az utcán több felé szabadon szedhető cseresznye?"
Talán a felvásárló, nagykereskedő stb. lehetne a kérdés címzettje.

kalapácstollú 2009.10.04. 14:08:02

Az utcán szabdon szedhető cseresznye? Ha tényleg így van, akkor miért nem ott szeded szabadon? Ha tényleg szabadon szedhető...
Egyébiránt pedig ilyen a piac: az utcán szabadon szedhető a cseresznye, nyilvánvaló tehát, mindenki ott szedi, a drága cseresznye pedig rárohad a zöldségesre. Na, majd megjön az esze és alámegy árban az ingyenesnek, nem?:)
Valami itt nem stimmel...

Bartoki 2009.10.04. 14:42:53

@bm613: "Milyen támogatás van rajta?"

A tengeri hajózás meglepően nagy környezetszennyezést okoz, egyrészt a CO2 miatt, másrészt a teljesen szabályozatlan emisszió miatt (üzemanyag kéntartalma, NOx, korom):

www.guardian.co.uk/environment/2008/feb/13/climatechange.pollution

A tengeren nincs Euro4 norma, és az üzemanyag kéntartalma is simán lehet az EU-norma 1000x-ese... Az, hogy szinte semmilyen törekvés nem történik ennek a szennyezésnek a visszaszorítására, egyfajta hallgatólagos támogatás.

Ha utána teherautóra is rakják a cuccot, akkor a szennyezésen felül az erősen alul-kalibrált útdíj (a valós költség 10%-át sem fedezi) egy másik támogatás.

netopi 2009.10.04. 15:55:52

A posztíró egy tehetetlenségében toporzélkoló, gyűlölködő, ellenséget kereső, agresszív, buta faszkalap.

Mindezek tetjébe pedig egy igazi demokrata: "mindenki kapja be, akkor is az lesz amit én akarok mert ki buta parasztok nem tudjátok, hoy mi is a jó nektek"

Mikor jön majd a polpotista agrárutópia, az értelmiség kiírtása, a kulturális forradalom és a kuláklistázás?

Ki vagy te, hogy erőszakkal elő akard írni másoknak, hogy hogyan éljenek?

ISTEN VAGY?

Nem, te csak egy vesztes vagy és az is maradsz :)

Galadhriel 2009.10.04. 19:36:09

Kedves Dani, hallottál a komparatív előnyökről, amit Smith Ádám tanított kétszáz-egynéhány éve?

Hallottál arról, hogy az EU évtizedek óta védővámokat alkalmaz a külső mezőgazdasági termékek ellen? (Cukornál néhány éve még 275!!! %-ot.)

Kissé fontosabb, mert morális kérdés. Miért kellene még jobban sújtani az afrikai meg közép-amerikai mezőgazdasági dolgozókat?

Ugye válaszolsz?

darkgreen 2009.10.04. 21:11:03

@Galadhriel: A banán tudtommal azoknak a nagyon szegény fejlődő országoknak a egyik terméke, amit valamelyik régi nemzetközi egyezmény szerint a fejlett országok támogatással vesznek át. A támogatás leginkább abban áll, hogy nincs vám és más egyéb piacvédelem. Persze erről már régen olvastam és most nem néztem utána, úgyhogy lehet, hogy tévedek.

Azért ezt a morális kérdést meg is lehet fordítani. Miért kellene a hazai termelőket kitenni egy kvázi rabszolgamunkával termelt, minimális növényvédelmi felügyelet nélkül működő mezőgazdaság dömpingtermékeinek?

Csak jelezni szeretném, hogy nem olyan egyszerű ez a kérdés.:)

darkgreen 2009.10.04. 21:13:26

@netopi: Kérlek NE!!! Lszí maradjunk a civilizáció keretein belül. Tudom, hogy kishazánkban ez a szokásos stílus, de nem lehetnénk meg legalább az LMP-s blogokon e nélkül? LÉGYSZÍ!!!!!

Galadhriel 2009.10.05. 10:06:49

@darkgreen: Én is jelezni szerettem volna, hogy valóban nem olyan egyszerű ez a kérdés, mint hogy mér' nem eszünk hazait.

Ez a "rabszolgamunka" rendszeres érv, de ha nincs piaca a banánnak, akkor az ottaniaknak még ennyi munkájuk sem lesz,lehet őket még "éhebb"-bérért kizsákmányoni.
(Valóban vannak kedvezményes vámok, de adott mennyiségig.)

Szóval, várnám Dani válaszát is, hogy gondol-e - mint LMP-s - a fejlődő világra. Mert ez az "patriotizmus" az LMP egész vidékpolitikáján látszik.
Ez elsőre nagyon szép, de igazán csak néhány tízezer a hazai agrárvállalkozónak. jó.

De ez már komoly kérdés, nem lehet ilyen laza "szedjünk cseresznyét" stílusban megvitatni.

darkgreen 2009.10.05. 10:21:49

@Galadhriel: @Bartoki: Azért ha Bartoki megjegyzését is hozzáveszed, akkor ez a banánosdi egy elég elfuserált dolognak tűnik. A jó szándék eredménye:
1. a helyi termelők ellenszenve (mert elég nagy részben ők fizetik),
2. jó nagy környezetszennyezés,
3. a rabszolgamunka konzerválása (erről itt nem volt szó, de sajnos ez egy elég régi "támogatás", és már látszik a hatása).

A fejlődő országok problémáira sajnos nem nagyon talált még ki senki megoldást. A segélyek és támogatások többet ártottak mint használtak. Úgyhogy teljesen igazad van, ez nem "cseresznyeszedés" mélységű probléma.

Bartoki 2009.10.05. 11:27:14

Ja igen, még valami eszembe jutott: a banán szedésének sokkal-sokkal kisebb az élőmunkaigénye mint a cseresznyének. Ahogy a szállítás meg a többi technológia (növényvédelem, konzerválólötyik, gyorsérlelőgáz) olcsóbb lett, egyre inkább a munkaigény a meghatározó.

darkgreen 2009.10.05. 12:06:29

@Bartoki: És nagyon elszaporodtak a kártevők. Rengeteget kell permetezni. Aminek a növényvédőszer gyártók örülnek. A cseresznyének meg 100 éve ugyan azok a kártevői.

darkgreen 2009.10.05. 12:07:06

@darkgreen: Mármint a banánt kell sokat permetezni. Bocsi!!

darkgreen 2009.10.05. 12:07:35

@darkgreen: Mármint a banánt kell sokat permetezni. Bocsi!!

Galadhriel 2009.10.05. 17:02:05

@darkgreen: Azért ez mókás.
Védjük a világot a banántól, közben a hazai mezőgazdaság fő terménye, a búza meg kukorica:
- sokszori növényvédőszert igényel + sok gázolajat
- egy hektár művelésének munkaigénye. 5-6 óra/ÉV !!! (miért is van nagy falusi munkanélküliség?)
- tömegével alkalmazzák bejelentés nélkül a napszámosokat (érdemes Kun Istvántól olvasni a sorsukról).

Ha ezek után az a legnagyobb baj, hogy nem sújtjuk nagyobb adóval-vámmal a banánt - hááát, ennél többet remélnék egy magyar zöldpárttól. Gondolatban, empátiában.

Dani, nagyon hallgatsz.

darkgreen 2009.10.05. 20:35:00

@Galadhriel: Abszolút igazad van!!!! Nem akarom én a magyar mezőgazdaságot magasztalni. Ami itt van az egy katasztrófa. Úgy is mondhatnám, hogy lecsúsztunk a banánköztársaságok szintjére.:))

zöld dani 2009.10.06. 00:21:16

@netopi: Tetszik amit írsz, szerintem ráleltél arra az útra amit Magyarország elé kell lefektetni! Jössz mellém főistennek?
________________________________________________

Kedves Galadhriel,
amennyire tudom, a fejlődő világgal kapcsolatban senkinek nincs teljesen kielégítő javaslatcsomagja. Amiket a méltányos kereskedelem, vagy szervezet szinten a Hand szövetség és egyéb, nemzetközi fejlesztéssel foglalkozó alternatív szervez fogalmazgatnak meg, azok többnyire jó, működőképes programokat jelentenek, de tudtommal azt ők sem állítják, hogy hibátlan kirakóst tudnának az asztalra tenni.
Az mindenesetre tény, hogy _nem megoldás_ a problémáikra a hagyományos gyarmati kereskedelem - a banán az erre volt példa. Mármint hogy a kiadott pénzed elsöprő része a Kraft foods és hasonló cégek zsebében landol, akikről meg beszélünk, azok kizsákmányoltak, gyermekmunkások, stb, nekik ez inkább rossz, mint jó. Persze lehet azt mondani, h inkább fizetek 250 ft-t a banánért, amiből további kistermelők kiszorítására és mindenféle politikusok, fogyasztóvédelmisek megvásárlása fordít a kraft foods 50 forintot, a termelőknek meg az 4-et, és legalább 4 ft-al támogattam őket, de ez nekem kevés. - Pláne ott, ahol valóban van mód korrektebb viszonyrendszer kialakítására, lásd fair trade.

Bartoki 2009.10.08. 13:24:47

@netopi: "mindenki kapja be, akkor is az lesz amit én akarok mert ki buta parasztok nem tudjátok, hoy mi is a jó nektek"

Te hol látod ezt a szövegben?

Igen, azt mondta hogy "Zöld forradalmat akarok!".
De hogy "akkor is az lesz", azt senki sem mondta.

Kiforgatod a szavait, ezzel a vitastílussal saját magadat minősíted.
süti beállítások módosítása