Miért csak idióták foglalkozhatnak a vasúttal?
Ügy van. Vasútügy. A pénzügyminisztérium kiadta az ukázt, hogy meg kell spórolni 40 milliárd forintot a közlekedésben. Hogy ez hogy jött ki, arról nagyjából senki nem tud, ezt dobta a gép. Nosza, ezen nekibuzdult a másik, a közlekedési minisztérium, hogy most majd akkor lesz itt reform. Eleinte egész jó hírek jöttek: busz-vasút összehangolás, párhuzamosságok megszüntetése, MÁV vízfej leépítése. Aztán telt-múlt az idő, őröltek a minisztériumi malmok, a végén pedig kijött a megoldás: meg kell szüntetni a személyszállítást néhány szárnyvonalon.
Hát gratulálok elvtársak. Ennyi bírt kijönni abból a sok, jól megfizetett agyból? Emlékezzünk: ezt a játékot már egyszer eljátszottuk még a Kóka időszakban. Mi lett az eredmény? Semmi. De mit is várunk? Ha a kormányszóvivő ki bírja jelenteni, hogy aggodalomra semmi ok, hiszen szó sincs a vágányok felszedéséről, ott súlyos gondok vannak. Kedves uraim, ez eredmény?
Megtakarítás? Fenét. Többletköltség.
Ezek az emberek tudják vajon, hogy a vasút költségeinek nagy része csak akkor szűnik meg, amikor egy vonalat végleg felszámolunk? Hogy a költségek nagy része független attól, hogy hány vonat jár, beleértve még akár a nulla darabot is? Nem hinném. Ha ezeket az összefüggéseket értenék, akkor nem lenne szó fővonali járatok törléséről, vagy a mellékvonalakon a személyszállítás "szüneteltetéséről". Hiszen így csak annyit lehet elérni, hogy a költségek nagy része megmarad, miközben a bevétel megszűnik.
Persze a derék szakszervezet azonnal nekiáll keményen védeni a status quo-t, háttérben olyan nagy kaliberű hülyékkel, mint az ellenzék vasútügyi vezére, aki képes olyanokat nyilatkozni, hogyazongya:
> Riporter: Milyen lépésekre van szükség?
> FJ: Olyanokra, amelyek korábban száz évig a magyar vasutat jellemezték. A vasút hierarchizált, tekintélyelvű félkatonai, militáns szervezet. Ezt helyre kell állítani.
Ja, értem. Nem utasközpontú szolgáltató vállalatra van szükségünk, hanem félkatonai szervezetre. Irány az 1900-as évek eleje. Hát erre csak annyi tudok mondani: Isten kegyelmezzen a magyar vasútnak!
Kedves szakszervezet és mindent ellenző ellenzék: vegyétek már észre, hogy bár a kormány tényleg hülyeséget csinál, de az sem jó, ami ma van. Aki a mai helyzetet védi, az talán még a kormánynál is nagyobb ellensége a magyar vasútnak. És vegyétek már észre azt is, hogy ez a mellékvonalas huzakodás csak egy álprobléma. A személyforgalom megszüntetése tényleg nem jelent megtakarítást, de lássuk be, a legtöbb helyen az utasokat marha nagy kár sem éri: többségük ma is busszal jár.
A valódi célokról
Ez után a kis kitérő után lássuk, mi is az igazi célja a minisztériumnak, és a háttérben álló lobbinak. Ez elég egyértelmű lesz, ha megnézzük, mit ért a minisztérium a párhuzamosságok felszámolása alatt. Például azt, hogy Eger és Budapest között napi 58 darab buszjáratot kell üzembe állítani. Indoklásként annyi van, hogy Eger "az országos vasúti hálózattól távol lévő nagyváros". Nem tudom, a térképre nézett-e az illető szakértő út, mielőtt ekkora állatságot kitalált. Eger ugyanis épp 17 kilométerre fekszik az egyik legnagyobb forgalmú országos vonaltól.
Számoljunk egy kicsit. 58 busz per nap, mellette államilag fenntartott vasúti pálya, hiszen ez egy fővonal, nem lehet megszüntetni. A Volán költsége így kb. napi 2,3 millió Ft lesz (58 x 130 km x 300 Ft/km), ez évente 680 millió. A vasúti pálya mindenképp megmarad, fenntartásával így mindenképp számolni kell, akkor is, ha nincs személyszállítás. Ha a kérdés az, hogy mennyi plusz forrást igényel ott a személyszállítás fenntartása, akkor tehát ez a tétel nem számít. Az órás ütemhez 1 darab szerelvényt kell forgatni, ez a szerelvény napi max. 700 km-t kell, hogy megtegyen (napi 20 fordulóval számolva). A BKV-nál egy 3 kocsis HÉV szerelvényre kb. 600 Ft/km közvetlen költséggel számolnak - sajnos MÁV-os adat nincs. Ez évente 125 millió Ft. A buszos költségek kb. ötöde.
Arról nem is beszélek, hogy mivel Miskolc felé nem érdemes óránként gyorsvonatot és IC-t is járatni, viszont Budapest közelében kell ez a gyakoriság, így adja magát megoldásként minden második gyorsvonat Eger felé közlekedtetése. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a minisztérium honlapján lévő menetrend tervezet alapján a vasúti közlekedés lényegében nem szűnik meg, csak az utasokat akarják buszra szoktatni.
Vajon miért éri meg felvállalni egy ekkora hibát? A válasz nem lehet más, mint a Volán társaságok, és további, a buszközlekedésben érintett cégek helyzetbe hozása. Hogy ezzel a teljes rendszer költsége növekszik csökkenés helyett? Ma ez látszólag senkit nem érdekel.