jan
04

Zöldtesco

Tegnap kissé pofára estem, zárva volt a piac, ahol vásárolni szoktam. Ez nem jó, mert remek tejet mérnek a hozott palackomba, és foglalkoztatás-intenzív ágazati úton szerezhetem be az átlagnál jobb minőségű betevőmet, szóval tudatos vásárlás rulez.

Kis közért nincs a környéken, a következő fokozat (lásd pl. a Tudatos Vásárlók cégmércéjét), a Smatch szintén zárva volt, maradt az egyik legrosszabb verzió, a Tesco. Bementem. Az elv olyan, mint a szellentés: az ember tartja, amíg tudja - ahogy az LMP egyik korábbi választmányi tagja mondta.

Azért írok, mert számomra alapvetően kellemes, de mégis inkább érdekes meglepetés volt, hogy a zöldséges és tejes pult tele volt magyar élelmiszerekkel, és a saját márkás cuccaik, ahol csak láttam, szintén magyarok voltak. Biztosan tudom, hogy nem arról van szó: a magyar Tesco eddig is a magyar termelőket zsákmányolta volna ki, csak most már kiírja, hanem arról, hogy két ponton is változtattak az üzletpolitikájukon. Egyrészt - kiszolgálandó az ezek szerint már az ő közönségükben is releváns igényt a távolsági élelmiszerek visszaszorítására - minden lehetséges helyen feltüntetik az áruk magyar származását, illetve – és ez a fontosabb - azok aránya egyértelműen megnőtt a pulton lévő dolgok között. Mert most is volt persze mindenféle gyarmati áru, de egyértelműen látszott, hogy a chilei, venezuelai körte, alma, szőlő helyett van többféle magyar alma és körte. Körte, aminek presztízse egyértelműen alacsonyabb a bazinagy szemű dobozos szőlőnél és egyéb távoli műcsodáknál.

A Tesco már lehet más egy egész kicsit, legalábbis Budapesten a Kolosy téri. Ez jó.

De azért a magamfajta zöldpunk számára a dolog ambivalens. Hiszen ezernyi példa bizonyítja, hogy az ilyen Tesco-Aldi-Auchan-Lidl félékkel az lenne a legjobb, ha egy nagy dézsa szenteltvíz hatására elfüstölnének, és nem az, ha az alaptermészetükben rögzült és súlyosan káros tevékenységükre szépségtapaszok kerülnek.

Ugyanakkor tény, hogy ha egy ilyen multi akár csak pár százalékot zöldül, azzal föld anyácskánk több levegőhöz jut, mint ha megduplázódik az ökofalvakban élők száma. És a baj akkora, hogy én a magam részéről az ördöggel is cimborálok egy kis CO2 csökkentésért, egy kis hazai munkahelyért - akkor meg már ezeknek a multiknak is bele kell férniük.

Ami maradéktalanul örömteli, az az, hogy a rendszerkritikus szerveződések eddigi munkája valóban beérőben van, ha ezek a velejükig romlott cégek a maguk enyhén szólva is kevéssé tudatos fogyasztóik igényeihez igazodva letesznek a kínai rabszolgák fokhagymájának repülőztetéséről, és inkább szorítanak helyet a második fajta magyar almának, mint hogy nagyobb, fényesebb chilei gyümölcsöt tegyenek oda.
Szorgos népünk győzni fog.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr291641696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.04. 07:16:09

"foglalkoztatás-intenzív ágazati úton"
Ez azt jelenti, hogy ugyanazt a munkát sokkal több ember végzi, vagy csak korán van, és hülye vagyok?

zöld dani 2010.01.04. 08:32:08

@bm613: legyünk őszinték, kb azt. Ideális esetben a hozzáadott érték is nagyobb (kevesebb vegyszer felhasználása, jobban válogatott élelmiszerek, stb) de a lényeg az, h a pénzedből többen élnek meg, és nem többet fordítanak a részvényesek újabb települések kisboltjainak csődbevitelére, hivatalainak megkenésére - lásd pl az Auchanos linket a szövegben.

Zelron 2010.01.04. 12:08:28

@bm613: Igen, azt jelenti, pl: mezőgazdaságban, lehet úgy is termelni hogy bazinagy munkagépet veszek ami minden mezgaz. munkát elvégez és amit kevés ember működtet, de ez nem tesz túl jót a talajnak. De ehet úgy is, hogy a szántáshoz kissebb traktorokat használok, és a a szüretnél humán erőt haszbálok, ez persze többe kerül, de több munka helyet jelent és sokkal környezetbarátabb.
De a fogyasztónak kell dönteni, hogy hajlandó többet fizetni, ezért.

Egyetértek a cikk írójával, ezeket a multikat lassan le kéne korlátozni, hogy a gazdaságnak egy kisebbik részét egyék csak ki a jövőben, de ezt határozottan évben és intézkedésekben kell megjelölni.

Nagykócsag 2010.01.04. 19:33:38

Én is próbáltam küzdeni a kínai fokhagyma ellen, de tél vége felé lehetetlen. A piacon is az van, mindenhol. Egyszerűen azért, mert a magyar addigra elromlik, kicsírázik. Egyébként egyetértek.
Ezt meg nézzétek meg: www.noltv.hu/play?v=u4b412fa2d736f

lmpslany · http://lmpdunakanyar.blog.hu 2010.01.04. 21:09:27

@Nagykócsag: belinkelted, amit akartam :)
Egyébként nálunk a sarki zöldségesnél mindig van magyar fokhagyma. Csak tél vége felé külön kell kérni, mert nem teszi ki - az átlag vevő ugyanis csak a méretet nézi, ilyenkor meg ami magyar van, az elég aprócska (viszont így is több íz fér bele). Szerencsére jóban vagyunk, tehát már azt is tudom, hogy van mélyalmos tojás is - az is a pult alól, mert két forinttal drágább :) Meg minimum ötféle alma... de a menye azért a tescóba jár egy liter tejért is, hiába van a másik sarkon a kisbolt (ami most fog bezárni, hogy megnyitott a magyar üzletlánc új egysége)

szimplalány 2010.01.04. 22:58:43

ezért imádom az LMP-t. dani, olyan optimista vagy, hogy még rajtam is túlteszel. azért ne legyenek illúzióid.

viszont nézd meg ezt a linket: www.hirszerzo.hu/cikk.magyar_elelmiszert_venne_de_olcson_nezze_meg_osszehasonlito_tesztunket.134826.html

a hírszerző is felcsapott tudatos vásárlónak :)

fidusz 2010.01.05. 11:37:16

A Tavirózsa Egyesület ellenzi a Szadára tervezett 6000 négyzetméteres Tesco áruház megépítését (amely 3 km-re lenne a gödöllői Tescotól)
greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=23262

Surko 2010.01.05. 22:26:22

@Zelron: "Egyetértek a cikk írójával, ezeket a multikat lassan le kéne korlátozni, hogy a gazdaságnak egy kisebbik részét egyék csak ki a jövőben, de ezt határozottan évben és intézkedésekben kell megjelölni."

A kisboltokat nem a hipermarketek teszik tönkre. Azok csak versenyt támasztanak, de a végső szót a vásárlók mondják ki.
Miért a hipermarketet és nem a vásárlókat hibáztatjuk akkor?

Amúgy van sikeres ellenállás is: a Coop, a Reál és a CBA hálózatok. Azaz ahol a kisboltosok (már amennyire persze kisbolt egy 300 négyzetméteres szupermarket) összefogtak, ott meg tudták állítani a forgalomcsökkenést.

Csak azt kellene már belátni végre, hogy sírás, nyavajgás, meg az állambácsira várás helyett össze kellene fogni a hasonló cipőben járókkal és magunkon segíteni...

A verseny a piacgazdaságban természetes. Meg kellene végre tanulni együttélni vele. Ha kihívás érkezik akár egy hipermarkettől, akár mástól, akkor fel kell venni a kesztyűt, és megtalálni a kiutat. Pl. úgy, hogy ha én egyedül kicsi vagyok, akkor sok kicsi sokra megy alapon összefoghatok a többi kisboltossal. Együtt ugyanis már mi is nagyok vagyunk.

Surko 2010.01.05. 22:43:19

Szerencsére vannak olyanok az országban, akik nem csak a sebeiket nyalogatják, és magukat sajnáltatják, hanem tesznek is a sikerért: pl. a CBA hálózati összefogás.

'92-ben 10 privátkereskedő összefogásából alakult meg közös beszerzési célból.
'95-ben vették meg első közös raktárukat, így már az üzletek kapacitásánál is nagyobb mennyiséget tudtak egyszerre beszerezni, és a nem romlandó termékeknél kihasználhatóvá vált az évközbeni szezonalitás. (akkor venni nagyobb tételben, amikor olcsó)
'96-tól csatlakozhatnak további kisboltok, üzletek is.
2000-ben szövetkeztek az EDEKA német kereskedelmi szövetséggel, így az importbeszerzéseiket is alacsonyabb áron tudták már megvalósítani.
2001-től pedig nemzetközi szövetkezésbe fogtak. Ma már 9 környező ország üzletei csatlakoztak a CBA szövetséghez. (3900 üzlet)
Legújabban pedig sajátmárkás termékek gyártatásán dolgoznak, valamint az új logisztikai központjukban húsfeldolgozó üzemet és zöldség-gyümölcs csomagoló üzemet terveznek.

Mindezt a sok kicsi sokra megy elv alapján az önálló bolttulajdonosok összefogásával (szövetkezésével!), saját erőből.

Jó lenne, ha mások is átvennék ezt a mentalitást. Ami a szabad piacgazdaság alapja: te vagy a felelős a saját sorsodért. Ha más nem segít, hát segíts magadon.

Az ügyesek és találékonyak életben maradnak, a selejt meg elhullik. Ez az élet rendje.

Az meg nem mentség, hogy valaki kicsi, a multi meg nagy. Van egy szép régi mondásunk: "sok lúd, disznót győz".

Szövetkezni kellene minden ágazatban és minden szinten. Csak ehhez le kell győznünk a bennünk rejtőző bizalmatlanságot és önzést. Mert bizony egy közösségért áldozatokat is kell hozni.
De együtt bizony sikerülhet! Sőt, csak együtt sikerülhet.

lmpslany · http://lmpdunakanyar.blog.hu 2010.01.05. 23:08:01

@Surko: A cba mint lánc lehet jó, de nálunk pont egy ilyen vágott ki három majd' száz éves fát a város közepén, hogy több parkolója legyen. Először kért engedélyt, aztán, hogy nem kapott, gondolta, neki megéri a bírság is. És sürgette az idő, merthogy 500 m-re tőle építettek egy új cba-t...
Mondjuk én nem néztem meg, milyen lett a bolt felújítás után, sőt, mindenkinek elmondom, hogy oda többé soha nem teszem be a lábam...
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy multi vagy hazai, egyaránt lehet mocsok...

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2010.01.07. 00:45:59

@Surko: ne viccelj már, ahhoz elég vastag szemellenzőt kell viselni, hogy valaki versenynek nevezze, amit a multi kereskedőláncok csinálnak. Úgy hívják, hogy erőfölénnyel való visszaélés, és a törvény büntetni rendeli. Csak a büntetési tételek nevetségesek, ha egyáltalán rájuk tudják bizonyítani.

A multik attól olyan "hatékonyak", hogy költségeik jó részét át tudják hárítani a társadalomra és a környezetre (lidl dolgozók kizsákmányolása, 3 műszak, forgalomnövekedés és új utak építése, argentín körte utaztatása, parkoló a vizes élőhely helyén, a beszállítók pofátlan zsarolása, stb. stb.stb.)

Szerintem aki piacpárti, az nem nagyon szeretheti a multikat, mert a legnagyobb torzulásait a piacnak az ilyenek okozzák.

"Az ügyesek és találékonyak életben maradnak, a selejt meg elhullik. Ez az élet rendje."

Nem, ez a szociáldarvinisták szerint az élet rendje. De azért adott a jóisten eszet, hogy végig tudjuk gondolni, milyen következményei lennének, ha hagynánk az ilyen "piaci" folyamatokat végigmenni: 2-3 gigamulti alakulna ki, minden más konkurrenciát kinyírnának, majd szépen megegyeznének, és árakat emelnének (Mikroökonómia I.: az oligopol piac)

Will-O-The-Wisp · http://www.will-o-thewisp.gr/ 2010.01.07. 04:44:38

@Will-O-The-Wisp: Bocs, az előbb rossz linket adtam meg: a címoldal renden méretű, pdf változata
www.sevenmeters.net/images/poster_inside.pdf

Galadhriel 2010.01.07. 22:24:59

@Will-O-The-Wisp:

Fiúk! Biztosak vagytok abban, hogy Surko szociáldarwinista?

Szerintem az érvelést kicsit leegyszerűsítettétek. Merthogy ezek az áruházláncok a fogyasztó irányában bizony keményen versenyeznek egymással. Kőkemény árversenyt folytatnak, ami akárhogy is, a fogyasztó érdeke.
A Versenyhivatal pedig ma már nem csak tessék-lássák bírságol, egy fogyasztó-megtévesztéséért ma már fájdalmas összegű bírságokat lehet kapni.

Amiről beszéltek, az a másik oldal: az áruházláncok keményen kizsákmányolják a dolgozókat, s lenyomják a beszállítói árakat.
Erre szívesen látnék megoldásokat. Hogyan lehet a szakszervezeti mozgalmat erősíteni?
Hogyan lehetne elősegíteni a mezőgazdasági termelők szövetkezését? (Tudjuk, hogy uniós pénzekből számos milliárd ment el ennek támogatására, de sehol sem tartunk.)

Lastres tesz egy laza utalást a Mikroökonónia tankönyvre – abban van erre megoldás?
Vagy van más ötletetek? Elő a farbával, légyszi!

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 09:51:04

@Galadhriel:

A Tesco-val szemben ambivalens érzéseim vannak:

egyfelől briliáns vállalkozás, amely igen találékonyan és hatékonyan használja ki a kínálkozó szinergiákat, fogyasztásösztönzési, logisztikai, márkaépítési, márka kiterjesztési lehetőségeket.

Másfelől azonban az erőfölénnyel való visszaélés, ill. – a kiemelkedő alkupozícióból adódóan – a saját maga számára biztosított – valódi piaci versenyt torzító – egyedi kedvezmények (pl. támogatások, adókedvezmények) tekintetében nem véletlenül illetik kritikával.

Ráadásul a tevékenysége mögött jelentős közvetlen szubvenciók is vannak.

De talán még ezeknél is érdekesebb a Tesco Plc által követett transznacionális adómenedzselési gyakorlat, mellyel kapcsolatban a Wikipediából idéznék néhány érdekességet:

• 2007. május – Tesco az online üzletágával kapcsolatos székhelyét adómenedzsment megfontolásból Svájcba telepítette (bizonyos tekintetben Svájc adóparadicsom). Ez lehetővé tette számára bizonyos termékcsoportok tekintetében az ÁFA fizetés kikerülését. Az üzletág korábban bejelentett székhelye Jersey offshore adóparadicsomában volt.
• 2008. – a brit kormányzat bezárt egy „kiskaput” a Tesco számára, korábban ugyanis egyedül luxemburgi offshore holdingok és partnerségi megállapodások segítségével 50 millió font társasági adó megfizetését kerülte el a Tesco. (gondolom ez az összeg a UK-ra vonatkozott)
• Egy másik trükkel 1 milliárd fontot helyezett el letétbe egy svájci társaságnál, majd kikölcsönözte ezt a pénzt külföldi Tesco üzleteknek (pl. Magyarországon lévőknek) és így a profitot közvetetten át tudta utalni a kamatfizetéseken keresztül. Ezt a rendszert még mai is működtetik és egyedül nagy Britannia esetében évi 20 millió fontra becsülik az emiatt keletkező társasági adókiesést.

en.wikipedia.org/wiki/Tesco#Corporate_tax_structure

Érdemes megnézni a mellékelt linken a második ábrát, ahol az adómenedzsment folyamatát a „Tesco Global Stores Limited Hungary”-n keresztül szemléltetik.

www.taxresearch.org.uk/Blog/2008/06/01/tescos-the-zug-deal-is-tax-avoidance/

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 09:54:47

És vmi „Cheshunt Hungary Servicing LLC” is szerepel a fenti linken elérhető ábrán.

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 09:56:32

Egyébként ezek valószínűleg legális adómenedzselési technikák, mint mondtam a Tesco egy briliáns cég – minden tekintetben.

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 10:27:35

Egyébként „kizöldülés” tekintetében a Tesco valószínűleg a Walmart sikeres kampányát követi. (ez azért tényleges eredményeket is hozott és sokat javított a „hírhedt” cég imázsán)

walmartwatch.com/networks/environment/

Nekem úgy tűnik, hogy a Tesco CSR gyakorlatában eddig nem játszott kiemelt szerepet a környezetvédelem, de mintha mostanában „vállalati szinten” tényleg megmozdult volna vmi.

www.tesco.com/environment/

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 10:46:45

@valaki76: „Ráadásul a tevékenysége mögött jelentős közvetlen szubvenciók is vannak.”

Ezt FÉLREGÉPELTEM erre gondoltam:

Ráadásul a tevékenysége mögött jelentős KÖZVETETT szubvenciók is vannak.

Pl.:
• Közpénzből megvalósított infrastruktúra-fejlesztések.
• Az adórendszeren keresztül a személygépkocsi használatnak biztosított kiskapuk (pl. céges személyautó-használatként elszámolt magánutak)
• Stb.

valaki76 (törölt) 2010.01.08. 10:48:30

De akár még a közúti teherszállításnak biztosított közvetett szubvenciókat is nyugodtan idevehetjük.

Surko 2010.01.09. 14:53:41

@Lastres:
1. dolgozók kizsákmányolása: vajon ki vagy mi kényszeríti a dolgozót, hogy a Tescoban dolgozzon? Senki.
A kizsákmányolás manapság oly' divatos hangoztatása valójában marhaság. Akkor beszélhetnénk kizsákmányolásról, ha ez a dolgozó akarata ellenére, kötelező jelleggel történne.
De aTescoban dolgozók akármennyit is panaszkodnak, maguk önként vállalták ezt a munkát ennyi bérért. Ha meg nem tetszik, fel lehet mondani.

2. én fogyasztóként roppant mód örülök annak, hogy a kis és nagyáruházak versenyeznek értem, az én pénztárcám tartalmáért, és ennek érdekében árversenyt, kínálati versenyt és szolgáltatási versenyt vívnak egymással. Ennek az egészenek ugyanis én vagyok a haszonélvezője.
Az egy másik kérdés, hogy az árverseny másik oldala az, hogy leszorítják a beszállítói árakat.

De itt "erőfölényről beszélni" megint csak tévedés. Ugyanis nem egy hiper van a piacon, hanem 3 plusz az országos szuper láncok, tehát minimum 6-7 szereplős a felvásárlói, kereskedői piac. Ha a felvásárlók egyeztetnék az árakat, akkor az állam, a GVH ma is büntethetne a kartell törtvény alapján. Nem teszi, ezért A) vagy nincs kartellezés, ergo nincs erőfüölénnyel való jogtalan visszaélés, vagy B) az állami hivatal rosszul teszi a dolgát.

Az egy másik kérdés, hogy a felvásárlók méretüknél fogva jó piai alkupozícióban vannak. De ez a piac természetes rendje. Ha a termelőknek lenne esze (de nincs, de ez az ő bajuk), akkor maguk is koncentrálódnának, szövetkeznének és egyeztetnék a kínálati árat.
A piaci felvásárlási árak ugyanis nem azért akkorák, mert a felvásárló ennyit ad érte. Nem mert az éremnek két oldala van. Valaki hajlandó el is adni ennyiért...

Ergo a termelőknek, beszállítóknak maguk között kell keresniük a felelősöket, az "árulókat", akik hajlandóak ennyiért is eladni a portékájukat.
Ha mindenki tartaná magát a minimum árhoz, akkor a felvásárlónak csak az import maradna.

Hozzáteszem, hogy az, hogy valaki hajlandó "alacsony áron" eladni a termékét, azt is jelentheti, hogy hatékonyabban és olcsóbban képes termelni, mint a többiek, akik sírnak, hogy a "multi" letöri az árat. Holott rinyálás és állami mentőövért való könyörgés helyett inkább azon kellene elgondolkoznia, hogy hogyan tudna ő is hatékonyabban, olcsóbban termelni.

Egyáltalán nem tudom sajnálni a buta, összefogásra képtelen, önző, de rövidlátó termelőket.
Akik képesek összefogni, meg képesek hatékonyságot növelni, azok igenis életben fognak maradni, a selejt meg hulljon is el.
Semmiképpen ne az én adómból tengődjön, konzerválva egy hatékonytalan és pazarló állapotot.

Surko 2010.01.09. 15:06:52

@Galadhriel: Megmondom mi lenne a neoszocialisták válasza.

Garantált minimál felvásárlási árak, divatosan "multinak" nevezett láncok korlátozása, "hazai árut a polcok 70%-ára" mozgalom és a többi.
A "multik" szidalmazása persze divatos manapság, mégis tévedés - igazából látens idegenellenességet takar itt összeér a neoszocializmus a radikál jobbal - valójában persze a 100% hazai kereskedők (CBA, Reál, Coop) is a felvásárlási árak lenyomásával maradnak életben és versenyben.

A látszólag szolidáris neoszocialista utópia álarca mögé nézve a pazarló és hatékonytalan hazai termelők butaságát és lustaságát, innovációra való képtelenségüket velünk fogyasztókkal fizettetnék meg.

Ha ugyanis én nem vehetek olcsó szlovák tejet, csak magyart drágábban, akkor az nekem miért is jó? Azzal, hogy korlátozzuk pl. az importot, azaz mesterségesen piacot biztosítunk a hazainak, azzal a fogyasztók pénztárcájával dotáljuk a hazai termelőket. Ez majdnem ugyanaz, mintha közvetlen állami támogatást adnánk nekik. A piaci versenytől nem feladata az államnak megóvnia egyetlen piaci szereplőt sem.

A minimál árak is rossz megoldást takarnak, hiszen ez megöli a hatékonyság növelést, a termelés racionalizálását, hiszen ha el tudom adni garantáltan X-ért a termékemet, akkor ugyan miért akarnám a termelés költségét leszorítani?

Az újbaloldali gondolkodók azt nem veszik észre, hogy ha az egyik termelő, vagy beszállító csődbe megy, az lehetőséget teremt egy másiknak, egy hatékonyabbnak.
Olyan ez, mint amikor kidől egy fa az erdőben. A napfény így lehetőséget ad az újulat megjelenésének.

Amikor állami beavatkozással, szabályozással akarjuk konzerválni a fennálló rendszert (álságosan "megvédeni" a termelőket), akkor egyfelől a természet rendjét sértjük, gátoljuk a megújulást és a fejlődést, másrészt igazságtalanok is vagyunk, hiszen miért épp a mai piaci szereplőket, termelőket, kereskedőket kellene örök élettel megáldani?

Na ebből köszönöm nem kérek.

Surko 2010.01.09. 15:21:40

@Lastres: "De azért adott a jóisten eszet, hogy végig tudjuk gondolni, milyen következményei lennének, ha hagynánk az ilyen "piaci" folyamatokat végigmenni: 2-3 gigamulti alakulna ki, minden más konkurrenciát kinyírnának, majd szépen megegyeznének, és árakat emelnének (Mikroökonómia I.: az oligopol piac)"

Igen, meg azért is adott eszet meg szemet a természet, hogy körülnézzünk magunk körül...

Ha igaz lenne, amit írsz, akkor a világ legrégebbi szabadpiaci hagyományaival rendelkező Egyesült Államokban már réges-régen be kellett volna következnie.

És lám...

... van ugyan persze piaci koncentráció, ami nem is feltétlenül üdvözlendő, de az árverseny, és egyáltalán a verseny a fogyasztókért továbbra is él és virul. Sehol sincs jele a kiskereskedelmben az árrögzítésnek és az árak önkényes emelésének.

Amúgy meg ki beszél teljesen szabad piacról? Az USA-ban is van tröszt- és kartellezés ellenes jogszabály, és ott (fújj de rossz hely) ezeket a jogszabályokat be is tartják.
Sőt, a versenyt veszélyeztető piai koncentráció ellen fel is lépnek.

Ha valaki emlékszik, akkor 2000-ben a bíróság a trösztellenes jogszabályra és versenykorlátozásra hivatkozva elrendelte a Microsoft feldarabolását. Végül a fellebviteli bíróság a feladarbolást elutasította, de így is több ponton kötelezték a MS-ot az üzletpolitikájuk megváltoztatására.
www.hwsw.hu/cikk.php?id=10188
Ennyi tarról, hogy a "szabad piacon" megszűnik a versenyhelyzet... Ezt csak a sötétvörösök gondolják így.

darkgreen 2010.01.10. 20:27:06

@Lastres: Ez a kizsákmányolás egy érdekes dolog. Az egész fogalom a marxista munkaérték elméletben gyökerezik. Szerintem ez nem is akkora marhaság, mint amilyenek mostanában minősítik. Inkább a határhaszon elmélettel lehetne egy lapon emlegetni. Csak nem annyira gyakorlatias.

Marx és Ricardo a közgazdaságtan alapkérdésére adott más választ, mint a többiek. Arra, hogy mi a gazdasági érték forrása. Erre felépítettek egy komplett elméletet. És lám mekkorát szólt!

Ideje volna ezt a zöldeknek is megtenni! Talán formálódik is valamiféle zöld elmélet a gazdasági érték forrásáról, de egyelőre nem túl koherens. Ezért aztán folyamatosan tudathasadásos állapotban vagyunk. Tudjuk, hogy a határhaszonra alapozott piacelméletek és a rájuk épített gyakorlat ellentétes a zöld értékekkel, de nem tudunk elszakadni tőlük.

darkgreen 2010.01.10. 20:29:12

@Surko: Nagyon cinikus vagy. Elég nagy a munkanélküliség. Akinek van munkája, az nem fog felmondani. Ezzel pedig a munkáltatók egyre pofátlanabbul visszaélnek.

Kicsit több empátiát, ha kérhetlek!

netopi2 2010.01.10. 21:05:51

@darkgreen: "És lám mekkorát szólt!"
Láttuk; százmillió halott, sok százmillió megnyomorított élet. Erre én nem lennék annyira büszke.

"Ideje volna ezt a zöldeknek is megtenni!"
Elmész te a picsába ... aztán ott építgesd a polpotista agrárutópiádat

darkgreen 2010.01.11. 09:46:40

@netopi2: Kedves Netopi! Te nem csak goromba vagy, hanem hihetetlen ostoba is. A butaságot és a korlátoltságot nem eltakarja, hanem kirakatba teszi a stílusod.

A szociáldemokrácia világmozgalom volt. Rengeteg pozitívuma volt. Amiről te beszélsz, az a sztálinizmus és a polpotizmus, aminek semmiféle értékhez nincsen semmi köze.

Amúgy, ha már a lényeghez nem tudsz hozzászólni, és ilyen szinten semmi más ne tud eszedbe jutni, akkor legalább hallgass. A hozzád hasonló sötét alakoknak volt köszönhető Hitler, Sztálin, Polpot és más hasonló vadállatok országlása.

Karatekid 2010.01.20. 16:33:55

Darkgreen-el abban egyetértek, hogy a multik szükséges rosszak. Nagyon szeretném támogatni a hazai gazdákat, de képtelen tartani a fogyasztás mértékét megfelelő eszközök nélkül, amelyek mondjuk bántják a környezetet. Mindent a környezetért persze, de a technológiai fejlődést nem lehet és nem szabad megállítani. Hát ha az hozza a megváltást egyszer. Példáúl smog elszívó és átalakító rendszereket. Lég szűrőt városi szinten. Hideg fúziós enegria, anti anyag, stbstb. A Zöldek jövője is a technológián múlik. De persze addig is tegyük, amit lehet.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.21. 00:03:50

@Surko: "valójában persze a 100% hazai kereskedők (CBA, Reál, Coop) is a felvásárlási árak lenyomásával maradnak életben és versenyben."
És a feltehetően ugyanannyiért beszerzett terméket sokkal többért adják el nekünk, mint a "kizsákmányoló" multik. Legalábbis a CBA, amely hajszálra elmaradva a Tesco mögött a második legnagyobb forgalmú üzlethálózat az országban, biztos, hogy kb. ugyanazokat a kondíciókat tudja elérni. Mégis gyakran 20-30 %-kal drágábban adják el az azonos terméket, mint a Tesco. Kivételek ugyan akadnak, de mégis komoly pénzeket lehet spórolni bármelyik hipermarketben, ha az ember ésszel vásárol. Ennyire támogatja a magyar embereket a magyar üzletlánc? Jól lehúznak, aztán virul a Lázárék feje, hogy mekkora Hazaffyak?

Will-O-The-Wisp · http://www.will-o-thewisp.gr/ 2010.01.21. 02:41:10

@bm613: Van egy jobb ötletem: közvetlen kereskedelem. Amit lehet, vedd meg közvetlenül a termelőtől, és akkor nem kell azon izgulni, hogy lázárék vagy a tesco gazdagodik meg rajtad. De Te magad is megtermelheted a krumplit, hagymát, paradicsomot...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.21. 12:21:01

@Will-O-The-Wisp: Ez szerinted Budapesten vagy bármelyik másik városban mennyire kivitelezhető? Vagy mindenkit zavarjunk falura? Ez Pol Pot ötlete volt, de úgy olvastam, hogy nem igazán vált be...

Auchan bojkott 2010.04.09. 14:14:37

Sziasztok!

Ezt érdemes elolvasni!

**Lápszag terjeng Dunakeszin -- Csatlakozz Te is az Auchan bojkotthoz!*

Biztos Te is hallottad már, hogy az Auchan dunakeszi áruházát épp egy
értékes tőzegláp területén bővítené újabb kockaépülettel és méretes
parkolóval. A beruházás súlyosan veszélyezteti az áruház melletti
élőhelyet.

Civil szervezetek levélben fordultak az Auchanhoz, arra kérve a multi
vezetőségét, hogy álljon el a beruházástól. Nem tették. Ezért országos
bojkott indult az Auchan ellen.

A vállalat ahelyett, hogy visszalépne a beruházástól, a láp vitatott
jogi besorolásával takarózik (láp-e a láp), és továbbra is ködösít.
Cinizmusára az is jellemző, hogy miközben a természetpusztítás veszélye
nem múlt el, Föld Napi rajzpályázatot hirdetett gyerekek számára. Az
áruház kezébe került terület a Nemzeti Ökológia Hálózat része, még a
legkisebb beavatkozás is súlyos következményekkel járhat. Ezt nem
hagyhatjuk!

*Ha Te is úgy gondolod, hogy az építkezés visszafordíthatatlan
természeti károkat okozna, csatlakozz a bojkotthoz! Ne vásárolj semmit
az Auchanban, amíg a vállalat nem áll el a tervétől!*

Eddig 30 civil szervezet és 1800 aláíró csatlakozott! Küldd tovább Te is
ezt a levelet, hogy még többen legyünk!

A bojkott mellett írd meg a véleményed az Auchannak! Ha regisztrálva
vagy a Facebook-on, jelentkezz be az Auchan Magyarország nevű csoportba,
és írd meg a véleményed az ügyről! Mutassuk meg, hogy az olcsó árak és a
föld napi rajzpályázat nem kábítanak el minket!

Csatlakozás és további információk: www.tudatosvasarlo.hu/auchan
<www.tudatosvasarlo.hu/auchan> és a Facebook "Bojkott Auchan"
csoportjában.

A dunakeszi tőzegláp értékeiről, az eddigi civil ellenállásról
www.tozegto.freeweb.hu <tozegto.freeweb.hu/> oldalon tájékozódhatsz.
süti beállítások módosítása