Az elkúrt ingatlanadó
A szocialista szakértői kormány várhatóan új világszámot prezentál jövő héten: bemutatják, hogy lehet a közvéleménnyel (és saját pártjukkal) megutáltatni egy egyébként tökéletesen vállalhatóvá és korrekté tehető adót, az ingatlanadót. A Fidesz már be is jelentette, hogy ők majd jól eltörlik, amint ők veszik át azt a bizonyos rudat, ami egyébként - mármint az ingatlanadó teljes elvetése - éppolyan korlátolt ostobaság, mint az, amit a szocik terveznek, azaz az ingatlanadó egy inkorrekt, átgondolatlan verziójának elkapkodott bevezetése.
Az elkúrás 3 lépése
Első lecke: kövessük el ugyanazt a marhaságot, mint a vizitdíj kapcsán, ahol vaskos összegű TB-t fizető embereket ingereltek fel a "kettőt fizet, egyet kap" akcióval. Itt ugyanez a helyzet: mivel a tervek szerint az ingatlanadó nem lesz levonható az SZJA-ból, így sokan joggal fogják majd úgy gondolni, hogy a korrektül leadózott jövedelmükből fenntartott lakásuk alapján sarcolják őket. Ami így dupla szívásnak minősül: nem elég, hogy a brutális, Európában éllovas munkaterheket kinyögik, még pofájukba kapják az ingatlanadót is. Gordon meg beszól nekik, hogy el lehet költözni kisebb lakásba, ha nem tetszik.
Második lecke: szívassuk a családokat, nekik úgyis olyan jól megy a megvágott gyes, gyed, családi pótlék mellett. Jelenleg nem ismert olyan tétel, hogy például a bejelentett családtagok számával csökkenjen az adóalap, azaz a magányosan éldegélő bróker a penthouse lakásáért kb. azonos adót fizetne, mint a 3 gyerekes család a külvárosi családi házért. A szocik (és az SZDSZ) számára egyébként is régóta mintha ellenség lenne a gyermeket vállaló középosztálybeli polgár, jelen esetben sem történik más, mint ennek a "szép" hagyománynak a folytatása.
És végül a harmadik lecke: tegyük az egészet olyan bonyolulttá, hogy lehetőleg senki ne értse meg a rendszert, és a behajtásra akkora apparátust kelljen mozgósítani, ami kétségessé teszi az egész "projekt" megtérülését. Például tegyük sávossá, hogy a luxusadónál már megismert trükkel (papíron több lakássá alakítás) meg lehessen úszni az adó nagy részét gazdagéknak. Meg tegyünk bele olyan korrekciós tényezőket, mint fekvés, építés éve, lift, stb., nehogy szegény apparátus munka nélkül maradjon...
Hát, kedves szocik szakértők, ha ebből nem lesz látványos kudarc, azon meglepődnék
És akkor hogyan kéne?
Alapvetően szeretem azt gondolni, hogy bírok konstruktív is lenni, így aztán most is adok 1-2 tippet, hogy mitől lenne az ingatlanadó valóban elfogadtatható, korrekt és rendes bevételt generáló adónem.
Először is a mérték. A sávozás egy marhaság, elsősorban a trükközésre csábítás miatt, de azért is, mert nem így kell megvédeni a szegényeket. Az 1% alatti mérték pedig értelmetlen, a behajtás költsége több lesz, mint a bevétel, pláne ha a sok kedvezményt és mentességet (nyugdíjas, rászoruló, stb.) is belekalkuláljuk.
Másodszor az adózók köre. Ha csak magánszemélyekre vetik ki, akkor hirtelen baromi sokan fognak céges irodákban, raktárban, és hasonlókban lakni, ráadásul nagyon komoly bevételtől fosztja meg magát az állam. Így semmi értelme megkülönböztetni a cégtulajdont és a magántulajdont ebből a szempontból. Ráadásul a céges tulajdon adóztatása elvezethet minket az adószakértők által annyira vágyott iparűzési adó nélküli világba.
És itt van még az érték megállapítása. Ezt is felesleges elbonyolítani, simán mehet önbevallásos alapon. A tulajdonosok persze érdekeltek lesznek a valóságosnál alacsonyabb érték bevallásában, ezt azonban több módon is meg lehet akadályozni: 1.) a bevallott áron elővásárlási jog illeti meg az önkormányzatot, valamint 2.) amennyiben az ingatlan eladásra kerül, a valós eladási ár és a bevallott ár különbsége után az összegzett ingatlanadót meg kell fizetni (tehát ha 5 évet volt az alulbecslő tulajdonosnál az ingatlan, akkor a difi 5%-át). Ezzel elkerülhető a költséges értékbecslési procedúra.
Korrekciók a korrektség jegyében
Node mindez eddig még csak keményítése és egyszerűsítése a szocik tervének. Hogy lesz ebből vállalható, a társadalom nagyobb, eddig is becsületesen adózó részének plusz terhet nem jelentő adó? Ehhez számos korrekcióra van szükség.
A leglényegesebb korrekció az SZJA-ból és nyereségadóból való levonhatóság. Így az ingatlanadó lényegében csak azokat érinti rendkívül negatívan, akik jövedelmi helyzetükkel nem magyarázható ingatlannal rendelkeznek. Ez a csoport gyakorlatilag két részből áll: az örökséggel, vagy tanácsi ingatlan megvásárlásával nagy értéket szerző, átlagos, vagy az alatti jövedelemmel rendelkezőkből, illetve a jövedelmüket fiktíven alacsonyra jelentő, vagy teljesen feketén szerző, a közteherviselésből eddig részt nem vevő személyekből. A második csoportot gyakorlatilag az adócsalók alkotják, akik kb. a fő célcsoport, hiszen jövedelmüket ezidáig nagyrészt a közösség rovására szerezték, így őket most inkább nem sajnálom. Az első csoport helyzete kérdésesebb, bár lényegében a szerencse megadóztatásáról beszélünk.
A második lényeges korrekció, amit a mai SZJA rendszer mellett mindenképp be kell vetni, a családi korrekció: az ingatlanba bejelentett lakosok után csökkenteni kellene az adóalapot, mondjuk fejenként 3 millió forinttal. Így az adórendszer lényegében elismeri azt, hogy 3 gyerekkel valószínűleg nem luxusberuházás a nagyobb, ezáltal jó eséllyel értékesebb lakás. Ezzel elkerülhető, hogy például a 2 gyerekes, minimálbéres (tehát SZJA-t nem fizető), panellakó család extra terhelésnek legyen kitéve.
Ez a második korrekció hosszabb távon szükségtelenné válhat, ehhez azonban át kell alakítani a teljes SZJA-TB rendszert, méghozzá valahogy úgy, hogy az összterhelés csökkenése mellett az SZJA már alacsony béreknél is szerepet kap. Továbbá fel kell bruttósítani a nyugdíjakat és a segélyeket, és azokat is bevonni a jövedelemadó hatálya alá.
Számoljunk egy kicsit
140 ezer forintos bruttó fizu mellett évente kb. 200 ezer forint SZJA-t kell befizetni, tehát ez fedezi egy 20 milliós ingatlan 1%-os adóját. Ez egy átlag alatti bruttó fizetés, ráadásul ez még csak egy keresőt jelent: ha a családban ketten dolgoznak hasonló, nem túl magas bejelentett bérért, az akár egy 40 millás, olcsónak már nem mondható ingatlan adóját is fedezni tudja. Tehát például két kezdő közalkalmazottnak, hacsak nem örököltek rózsadombi luxusvillát, nem jelenthet problémát egy korrekt, SZJA-ból levonható ingatlanadó.
De nézzük az igazán csórókat: segélyen és alkalmi munkán tengődő 4 gyerekes család, nulla SZJA-val. Amennyiben 18 millió alatti lakásban éldegélnek, semmi gondjuk nincs az ingatlanadóval. Ha ennél drágább a lakásuk, akkor még mindig választhatják a különbözet alapján kivetett adó (pl. 20 milliós lakásnál kb. 2 ezer Ft/hó) ingatlanra terhelését, bár ez esetben már felmerül a kérdés: hogy szereztek egyáltalán meg egy ilyen drága ingatlant.
Persze lehet, hogy tévedek egyes dolgokban, ezt szívesen megvitatom majd minden kedves kommentelővel. Abban azonban biztos vagyok, hogy egy korrektül is csinálható, nagyon hasznos adónem elkúrása és évtizedekre való ellehetetlenítése zajlik ma, ami több mint szomorú.
Az utolsó 100 komment: