már
09

Plázastop: mi értelme?

Ma nyújtotta be az LMP az Országgyűlésnek azt a javaslatot, ami fél éves moratóriumot rendelne el a pláza- és hipermarket építésekre. Mindezt azért, hogy ez idő alatt egy szigorúbb építési szabályozás születhessen.

 

Maga a moratórium csak akkor ér valamit, ha tényleg értelmes dolgokat tudunk alatta kitalálni. Ha körülnézünk Európa boldogabbik felén, van mit tanulnunk. A legtöbb helyen egy meghatározott eladótér-méret felett (ez Ausztriában kisebb településen 600 m2, nagyobb településen 800 m2) nem a helyi önkormányzat, hanem a tartományi építési hatóság engedélyezi a "bótot". Ez már egyből kiszűri a magyar vadkapitalista rendszer egyik legnagyobb hibáját, hogy elég valahogy „jóban lenni” egy önkormányzattal (maximum tízegynéhány fő), és akkor nem számít hatástanulmány, környezeti vagy városképi kár, a már létező boltok felének tönkremenetele, a haverok megszavazzák, s mehet az üzlet.

 

A plázaépítés szabályozásával lehet csökkenteni a - főképp nagyvárosban jelentkező - környezeti károkat is. Az autóforgalom megnövekedése és a légszennyezés, a lebetonozott zöldterületek (lásd dunakeszi Auchan), a hulladékképződés és az épületek közműhasználata mind olyan externáliák, amivel az építést engedélyezők általában nem számolnak, s később csodálkoznak csak rá, hogy élhetetlen lett a környék.

 

A helyi boltok tönkremenetele, az emiatt növekvő munkanélküliség (mivel a nagy áruházláncok minden felmérés szerint relatíve kevesebb embert foglalkoztatnak) szintén a település gondjai lesznek. A beszállítók kizsigerelése, a hazai termékek alacsony aránya a dömping áruval szemben szintén a helyi gazdaságot sújtja.

 

A fentieket úgy szoktuk átfogóan nevezni, hogy a hasznok privatizálása, és a költségek társadalmasítása. Az üzlet hasznát megtartja a pláza vagy a hipermarket, a gazdasági, társadalmi és környezeti károkat pedig viseli a társadalom. Amíg bírja. (Esetleg a haszonból árengedmények formájában átenged egy darabot a fogyasztónak, ám ez társadalmi szinten messze nem kompenzálja az elszegényítést.)

 

de hát olcsóbb

 

A legerősebb ellenérv a korlátozással szemben az, hogy lehetnek ezek az áruházláncok bármilyen gonoszak a beszállítókkal, lebetonozhatnak akárhány mocsarat, a hiperben mégiscsak jóval olcsóbban jut hozzá a szegény állampolgár az alapvető élelmiszerekhez, mint más boltokban. Bár a miérteknek - és annak, hogy ez miért nincs így jól - sok magyarázata van, sokakat háboríthat fel, hogy még ezt a kis olcsóságot is el akarja venni tőlük valaki.

 

Ez a mi felelősségünk, az, hogy ne a pillanatnyi kényszerek szerint, hanem a hosszabb távú fenntarthatóság érdekében cselekedjünk. Mert azért szegény az a szegény, mert nincs munka, neki se és a fiának se, és kénytelen minden garast a fogához verni. És otthon se tud egy kis mellékest termelni, mert nincs ki megvegye, mert mindenki az olcsó hiperbe jár. Ördögi kör. Pedig a háztáji, őstermelői termék egyáltalán nem drágább, ha helyben adják el, a sokkal rövidebb kereskedelmi lánc (gyk: termelő – vevő) miatt. Megbízhatóbb, s jobban számonkérhetőbb. Első lépésként ezért rést kell ütni a nagy kereskedelmi láncok irdatlan erőfölényén, hogy legyen helye a helyi kezdeményezéseknek, ha patetikus akarok lenni, a közösségi öngondoskodásnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr152725235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

worki · http://worki.hu 2011.03.10. 14:03:30

Nem kell a stopp, csak maga a szabályozás

lasponya 2011.03.13. 09:24:20

No,hogy is van ez.Az LMP benyújtott egy kidolgozott,részletes javaslatot a kiskereskedelmi üzlet-
hálózatok és a beszállítók védelmére,amit nem fogadtak el
,ezért megoldásként az építések leállítását javasolja,vagy egy délután kitaláltak valamit a jövőért
aggódás fátyla alatt,ami a médiában biztosan bejön.
A 10 hónapba valami talán belefért volna valami okosabb.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.13. 14:18:35

@lasponya: aranyos vagy, hogy aggódsz :) Esetleg a kormány is csinálhatott volna valamit 10 hónap alatt (izé, mégiscsak 1000-szer akkora apparátusa van, mint az LMP-nek).
A szándék egébként teljesen komoly, s nem csak egy "médiahekk", azért nem az általad említett utat választottuk, mert így a részletek kidolgozásába jobban be lehet vonni a tagságot és a szimpatizánsokat, illetve a szakmai szereplőket.

lasponya 2011.03.13. 19:25:26

@Lastres: Ennek örülök,ha a kormánytól kérdeztem volna,
akkor arra is kiváncsi lettem volna,melyik rokonnak van
kisbolt hálózata.
De amire inkább kiváncsi lennék,miért csak egy réteg
problémáját vállaltátok fel,amikor pl az építőipar területén a késedelmes fizetés,utólagos szerződés módosítás,jogtalan költségeknek a vállalkozóra terhelése
ugyancsak napi téma.Nem tudom,de feltételezem,hogy más
iparágakban sem más a helyzet.
Visszatérve az eredeti témára,a nagy plaza építési időszakban volt lehetőségem hallani az egyik nagy beruházó nézetét arról,hogy meddig épülnek plazák nálunk.Úgy válaszolt,ameddig egy tönkre nem megy azaz
a piac nem lesz telítve.Az ország már tele van szórva
bevásároló központokkal,nagy léptékü fejlesztések nem várhatóak. Késő már ezt a témát a főcsapás irányába tenni.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.13. 22:25:19

@lasponya: igen, az építőipar is nagyon mélyen van és sok problémával küzd. Egyébként nem minden iparágban ugyanez a helyzet, az építóipar és a mezőgazdaság a legdurvább a fekete munka és minden ebből következő normátlanság (tartozások, szerződések be nem tartása, stb.) szempontjából. De nem lehet minden témát egyetlen javaslatba sűríteni.

A "pláza-stop" is csak egy eleme egy átfogóbb kereskedelmi átalalkításnak: az, hogy hogyan és hol épülhet kereskdelmi központ. A két másik oldala magának a működésnek a szabályozása (árak, adózás, beszállítók, hulladék, energia, stb.), a harmadik meg az, amiért ezt az egészet csináljuk, a helyi piacok és helyi termékek fellendítése.

Ami meg a telítettséget illeti, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége oldalán (www.mbsz.hu) a 2010 első félévi hírlevél szerint csak plázából 38 db (!) állt előkészítés alatt, ami a következő 3-5 évben megépül. Ezek alapterülete 860 ezer m2, ami a jelenlegi kb. 2,5 millióhoz képest 1/3-os növeledés. (a hírlevélben szereplők közül azóta már felépült a Corvin Plaza péládul.).
És ezek csak a plázák, a hipermarketek ezen felül vannak. Szóval lenne még mit "stoppolni" :), úgy tűnik.

lasponya 2011.03.14. 11:37:41

No ezen sem fogunk összeveszni.Nem a céllal,hanem az odavezető úttal kapcsolatban nem egyformán látjuk a megoldást.A fél éves stoppnak nem látom a jelentőséget.
Egy konkrét esetben egy aldi áruház területkiválasztása
és a megnyitás között közel 3 év telt el.A szabályozás
természetesen kell és szükséges,de a stopp nem biztos,
hogy a legjobb módszer.
Koromnál fogva részt vettem a benzinkút,plaza,bevásároló
központ,főterek építési rohamaiban,ez alapján mondom
terv ide oda,jelenleg ez folyamat erősen le van fékezve.

A helyi piacok és termelők helyzetbe hozása ez már igen
ez már feladat.Ehhez képest a pláza kérdés nokedli.
Azokat kellene visszacsábítani egy olyan rendszerbe,
ami valamikor jól működött,de maguk bontották le.
Ezt Hollandiában úgy hívják:szövetkezet.
Sok szerencsét hozzá,rátok fér.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.14. 23:37:21

Köszi a jókívánságot. Valahol igazad van abban, hogy maga a moratórium nem elengedhetetlen része a történetnek, és inkább a figyelemfelhívási hatása indokolta, hogy erőteljesebben tudja átadni azt az üzenetet, hogy mi másfajta kereskedelmet támogatnánk.
S az is igaz, bár korábban elvicceltem, hogy előjöhettünk volna korábban is vele. De szerintem most se késő. A szövetkezetekben is egyetértünk, itt vannak ugyan rossz tapasztalatok (az agyontámogatott Mórakert bukása, pl.), de lehet belőle tanulni.

beszóló 2011.03.15. 02:44:00

Új jelenség, hogy ami nem plázának épül, az átadáskor már az is pláza. Ilyen a kulturális eseményhelynek és vendéglátóhely központnak épült Bálna esete is. És ilyen lesz a Csipak-Zeppelin is, ha Tarlós megköti a fonódó villamos-Zeppelin paktumot, és ennek eredményeként megépülhet a Belvárosban a Csipak-pláza.

Egyébként a pláza-kérdés a posztban ismertetetten túl egyebek mellett városépítészeti, szociológiai, városképi kérdés is. Ez utóbbin nem a pláza épületének esztétikájára gondolok elsősorban, hanem a plázákba áthelyeződő kereskedelem miatt kiürülő utcai üzletek városképi problémájára.

Gondolok arra is , hogy az utcák és terek társadalmi funkcióit a magántulajdonú plázák veszik át, a közterületek pedig gyakorlatilag a közlekedés terévé silányulnak.

A plázák és hipermarketek szerepének elemzésére, és a levont következtetések nyomán hozandó intézkedések megtételére - ha ezt csak most kezdjük - nem elég fél év.

Szerintem teljes moratóriumot kellen elrendeni, de város- illetve településközpontban egyáltalán nem engednék új bevásárlóközpontnak működési engedélyt kiadni. A már meglévők szabályozásán is elgondolkodnék.

lasponya 2011.03.15. 11:13:15

@Lastres: Annak külön örültem,hogy kivételesen nem jutottunk el levelezés közben a japán földrengés nagysága
mérőszámának meghatározási formájáig,hanem sikerült a témánál maradni,bár az első fecske már megjelent.
A témát az én véleményem szerint körbeírtuk,számomra megnyugtató módon zárult.Csak még két gondolat:
-Bár az új alkotmánytervezet nem tartalmazza büszkeségeink között,azt az igazi magyar tulajdonságot:
rettenetesen szeretjük felfedezni,számtalan alkalommal a meleg vizet.Halkan mondom,főleg az elméleti síkon dolgozók.(pl miért nincs Németországban eldobott PET palack.(a magas betétdíj és könyü visszaválthatóság miatt))
-Egy párt akkor "képviselheti" Az ország teljes lakosságát,ha MSZMP-nek,vagy SZKbP-nek hívják.Mivel ilyen nincs,egy párt csak a lakosság egy részének az
érdekeit tudja képviselni,ahonnan a bázisát,(tömegbázisát),szimpatizánsait és támogatóit meg tudja
szerezni.Várnám már az LMP határozottabb állásfoglalását.

Bartoki 2011.03.15. 21:54:30

Az agglomerációs hiperek kialakulását a torz adórendszerünk is okozza: az odavonzott forgalommal a települések az iparűzési adót is odavonzzák, míg a szükséges fejlesztéseknek (pl. utak) csak egy töredékét kell állniuk.
Valószínűleg a szabályozással/engedélyeztetéssel is lehet ezen segíteni EGY KICSIT, de a problémát a gyökerénél kellene kezelni: legyen olyan az adórendszer hogy ez a viselkedés ne érje meg.

lasponya 2011.03.16. 12:38:08

Amikor kihúzzuk a véres kardot a multik ellen,nekem mindig a gyöngyösi gumigyár esete jut eszembe.
Az akkori Fidesz gyöngyösi szervezete kemény harcban
kíűzte a betolakodó indiai multit.A bevételkiesés pótlására pedig javasolta a Mátra fejlesztését.No mi lett
a harc vége:se gumigyár,a Mátrába pedig lassan csak terepjáróval lehet felmenni,a koszról nem is beszélve.

A nagy plázákat 15 éve még a miniszterelnök nyitotta meg.

Szóval csak higgadtan,csak megfontoltan,a huszárrohamok
ideje lejárt,mert ki lehet űzni őket,de tudunk helyette
más,azzal egyenértéküt biztosítani.

Különben meg,az LMP régi vágya a közúti forgalom csökkentése: Fidesz-KNDP az üzemanyag árakkal már idáig
kb 20 %-al csökkentette.Ha bejön,hogy a visszállamosított iskolák és eü létesítmények miatt elvonják helyi iparűzési adó egy részét.vagy teljesen,a bevásároló központok mindjárt nyűgök lesznek az önkormik nyakán,lesz olyan szabályozás,hogy az LMP-nek
a kisujját sem kell megmozdítani.

Tgr 2011.04.03. 11:36:47

@Lastres: már ne haragudj, hogy megkérdezem, de te úgy egyébként normális vagy? Fél évre leállítani egy iparágat, *figyelemfelhívásból*? Kapjál már magadhoz! Ez nem az LMP sajtószoba, amivel itt játszani szeretnél (szerencsére csak szeretnél), hanem a törvényhozás. Ha figyelmet akarsz, menj és gyújtsd fel magad a Parlament előtt. A magyar gazdaság így is tele van a leghülyébb szabályozásokkal, amiket hol ideológiai okokból fogadtak el, hol a demagóg potenciáljuk miatt, hol korrupcióból, hol sima hozzánemértésből; de hogy egy párt médiahekkből kezdjen el szabályozgatni, arra még nem volt példa a magyar demokrácia amúgy nem túl dicső történelmében.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.04.03. 21:18:12

@Tgr: igen, normális vagyok.

Az az iparág amúgy is szinte le fog állni, vagy nagyon összezsugorodni, ha a későbbi szabályozás eléri célját - ugyanis annak az a célja, hogy ne nagyon épüljön több pláza, és jóval kevesebb hipermarket. Ez a kereskedelmi forma túl nagyra nőtt, korlátozni kell, mert nem engedi kifejlődni a helyi piacokat és helyi termékeket. Demagóg dolog egy fenntarthatatlan iparág miatt halódni hagyni a gazdaságot. Ez olyan, mintha az olajipari munkások munkahelye miatti aggódás miatt nem akarnánk csökkenteni a fosszilis energiafogyasztásunkat.

A moratórium nem médiahekk, hanem annak az eszköze, hogy ne kezdjenek hirtelen engedélyezésekbe a beruházók. Az, hogy kommunikációs oka is volt, hogy így csináltuk, nem azt jelenti, hogy csak az volt.

Éhesló 2011.04.04. 10:55:58

Behalt ez a blog rendesen.
Nem volt kóser a kommunikáció ilyetén formája?

lasponya 2011.04.26. 11:50:27

@Éhesló: Ez már a hattyúdal.Ne feledjük,az LMP is felnőtt
a többi párt szintjére,már csak azt szereti hallani,amit
akar.

klara5 2011.10.29. 00:29:28

Nagykereskedelmi raktárra tényleg szükség van, ahol az élelmiszerkészleteket tárolják. Részemről nem ellenzem, hogy ilyen "plázák" raktárak közvetlen kiszolgálást bonyolítsanak le MLM hálózatok számára, de a raktárt meg kell nevezni, különben ellenőrizhetetlen a termék származása, az ÁFA és egyéb. Óriási a kisteherautó és személykocsi forgalom, mely szállít. Én nem a pláza ellenes vagyok, hanem MLM ellenes! Éppen a feketeterítés gátlása miatt gátolni kellene az interneten keresztül a terjedést és bűncselekménnyé (adócsalás) az ilyen hálózatok működtetését a raktárbázis megnevezése nélkül! Kisbolt háta mögött is kell lennie raktárbázisnak. Jelenleg Budapesten a dugógíj bevezetése kapcsán még a teherszállítás megadóztatása se szabályozott. A legvadabb járművekkel és a legvadabb formákban - teljesen higiénia mentesen - történik a terítés. Például a Relay boltokon keresztül terít internetes portál éjjel és nappal, így gyakorlatilag megoldhatatlan az aluljárók tisztában tartása hiszen teherforgalom van! Kérem Önöket, hogy fokozatosabban ellenőrizzék a rendőrség által a teherforgalmazást és ott ahol a kocsiban kereskedelmi mennyiségű tétel utazik menetlevél nélkül maszek forgalomban, lépjenek fel a rendőrség.

Josef Lewis · https://progresivefunding.wordpress.com 2018.06.14. 01:56:58

@Lastres: Jó napot, Josef Lewis vagyok. Egy elismert, törvényes és akkreditált hitelező. Nagyon gyorsan és egyszerűen nyújtunk kölcsönöket, személyi kölcsönöket, autóhiteleket, otthoni hiteleket, diákhiteleket, üzleti kölcsönöket, feltalálói kölcsönöket, adósságkonszolidációt. stb.

Kapjon engedélyt egy üzleti vagy egyéni hitelre ma, és szerezzen pénzeszközöket ugyanazon a alkalmazási héten. Ezek a személyes kölcsönök jóvá lehet hagyni, függetlenül a hitelezéstől, és sok boldog ügyfelünk van, aki támogatja ezt a követelést. De nemcsak megkapja a szükséges kölcsönöket; akkor a legolcsóbb lesz. Ez a mi ígéretünk: Garantáljuk a legalacsonyabb kamatlábat minden olyan kölcsön esetében, amely ingyenes fedezetet nyújt.

Törekszünk arra, hogy pozitív tartós benyomást hagyjunk ügyfeleim elvárásainak túllépése során. Célunk, hogy méltósággal és tisztelettel kezeljük, miközben a legmagasabb minőségi szolgáltatást időben biztosítjuk. Nincs szükség társadalombiztosításra, és nem szükséges hitelesítési ellenőrzés, 100% -os garancia. Kérjük, azonnal válaszoljon az alábbi részletek alapján, ha érdekel a kölcsön, és mentes a csalásoktól.

E-mail: progresiveloan@yahoo.com
Hívás / szöveg +1 (603) 786-7565 köszönöm

p//
süti beállítások módosítása