máj
26

Mit akarunk az EP-ben?

Sokan feltették nekem is, másoknak is ezt a kérdést a cetligyűjtés közben. Meg más, fontos kérdéseket is, de itt és most az EP programról lesz szó. Tisztában vagyunk vele, hogy az EP választás a nagy pártok részéről sima belpolitikai esemény, nem is nagyon hallunk senkit azzal kampányolni, hogy mit tenne ő az EP-ben. Formabontó lesz tehát, hogy az LMP-nek van EP programja, és nem fél azt használni.

Globális és/vagy összeurópai kihívások

Vannak ugyanis olyan kihívások, melyek meghaladják Magyarország érdekérvényesítő képességét. Nem azt mondom, hogy lényegtelenek a belpolitikai problémák, csak annyit, hogy ha például nem tudunk egységes Európaként fellépni olyan ügyekben, mint az energiafüggőség kérdése, a világ pénzügyi rendszerének megfelelő szabályozása, vagy a nemzeti kisebbségek autonómiája, akkor nem csak úgy általában az EU-nak, hanem nekünk is rosszabb lesz.

Melyek is ezek a nagy kihívások?

A globális tőkepiac normális szabályozása: korlátok közé kell szorítani a hitelezést, ezen belül is a túlzott kockázatvállalást, elsősorban a mainál szigorúbb felügyelettel, valamint meg kell nehezíteni a spekulatív tőke dolgát, azaz a gyors tranzakciókat lassítani kell (adóval, szabályozással), az adóparadicsomokat pedig minél gyorsabban fel kell számolni (de minimum lehetetlenné kell tenni közpénzek odafolyatását).

Klímapolitika és energiafüggőség: az orosz-ukrán gázvita világosan megmutatta, hogy milyen törékeny az EU energiaellátása. Ez már középtávon, a gáz- és olajkészletek előre látható csökkenése miatt tarthatatlan. Meg kell gyorsítani tehát a fosszilis nyersanyagok kiváltását és az energiaigény csökkentését. Le kell építeni mindenféle pazarlásra ösztönző támogatást (pl. gázártámogatás), sőt, be kell vezetni egy egységes szén-dioxid adót, amely csökkenti a keresletet a fosszilis nyersanyagok iránt. A zöld new-deal keretében forrásokat kell átcsoportosítani épületszigetelésre, megújuló energiaforrások felhasználására és a közösségi közlekedés fejlesztésére. A beruházások nagy része később szén-dioxid kvóta eladásból (legalább részben) visszafizethető.

A nemzeti kisebbségek helyzete: mivel minket, magyarokat a határon túl élő honfitársaink miatt hatványozottan érint, a kisebbségi jogok élharcosaként kell fellépni az EU-ban. Csak a megfelelő kulturális és regionális autonómia jelenthet hosszú távú megoldást. Erre szerencsére működő európai példák vannak, ezeket egységes EU-s elvárássá kell tenni minden tagállam számára. A jogi alapok mellett a mindennapok együttműködései talán még fontosabbak: eurorégiók, civil együttműködés, közös ifjúsági és sportrendezvények, stb.

Agrárpolitika és vidékfejlesztés: a vidék problémáinak csak egy - bár jelentős - része a mezőgazdaság. A nagybirtokra alapozott mezőgazdaság pusztán pénzügyileg mért hatékonyságát nem vitatjuk, ám társadalmi (vidék elnéptelenedése, eltartóképességének csökkenése, életminőség romlása) és környezeti (talaj- és vízszennyezés, nagy energia és vegyszerhasználat, egészségügyi kockázatok) hatásai miatt nem ez a kívánatos út. Emiatt nem szabad, hogy jogszabályokkal és EU-s támogatásokkal is a nagybirtok térnyerését segítsük elő. Egyrészt a földvásárlási moratórium meghosszabbítását, másrészt a támogatások birtokméret szerinti maximálását kellene elérni. El kell érni, hogy csökkenjen a vegyi anyagok mennyisége, hogy terjedjen az ökogazdálkodás, hogy javuljon az élelmiszerbiztonság. Ez azonban még nem elég a vidék vonzóvá tételéhez. Legalább a minimális szolgáltatások (orvos, rendőr, óvoda, sportpálya, Internet) legyenek helyben elérhetőek, emellett legyen működő közösségi közlekedés, aminek segítségével a közeli települések és a regionális központ elérhető a nap minden részében. Ezen feladatok kiemelt támogatásáért lobbizni kell az EU-n belül.

A jelen válságából kilábalni, a közeljövő válságát elkerülni

Ezek a pontok tartalmazzák a jelen válságból való kilábalás receptjét, de egyben egy olyan irányba fordítják Európa és Magyarország hajóját, hogy sikerrel kerülhesse el a horizonton már feltűnt következő nagy válságot, az energiaválságot. Emellett magyarként nem mehetünk el az EU-n belüli kisebbségek autonómiája mellett, még ha ez EU szinten kisebb problémának látszik, akkor sem. Nekünk ez egy jelentős ügy, ezt meg kell értetnünk Európával is.

Ezek a pontok egyben a Lehet Más a Politika! EP programjának főbb pontjai is. Mi hisszük, hogy ez a jó irány. Azonban más talán nem így van ezzel, mi pedig nem akarunk süketek lenni: hamarosan megkezdjük az egyes pontok részletes megvitatását itt a blogon. Várunk mindenkit, aki hajlandó elolvasni az adott programpontot és megírni róla a véleményét. A részvételt előre is köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr771145773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bernics Gábor 2009.05.27. 12:02:53

A másik is vontatott és unalmas, de ez a kutyás kampányfilm megint nagyon gáz lett. :(

Karcolt lendület 2009.05.27. 14:38:05

Milyen kutyás kampányfilm?

Ha a másiknál az EU-zöld reklámspotra gondolsz (füstölgő kémények+gyerekek), az szerintem nem rossz, csak hát ugye nem a helyi igényekre van teljesen szabva. De messze jobb, mint a semmi..

Nyár 2009.05.27. 15:21:22

Amíg itthon ennyi megoldatlan probléma van, addig az EU-ban elvégezhető feladatok annyira nem izgatnak.(Főleg, hogy az EU-ban is ugyanazok a korrupt dolgok folynak, mint itthon).
Elméletileg én is szerteném, ha eljutna az LMP az EU-ba és ott képviselné a magyar kisebbségek érdekeit, meggyorsítaná a pü-i átláthatóságot, szabályozná a közpénzek helyükre kerülését, (az energia és a vidék is fontos, de ahhoz annyira sem értek, mint az előbb felsoroltakhoz). De azt olvastam, hogy az EU költségvetése még sosem volt auditálva. Akkor miről beszélünk? Álmodozunk?

http://www.fn.hu/kulfold/20090520/korrupcio_melegagya_eu/

Annyi mindent kéne rendbe tenni itthon és aztán az EU-ban, hogy én egyelőre azért megyek szavazni az LMP-re, hogy minél előbb valami változás történjen itthon. Remélem a sok kiábrándult ember szavazata valami olyan változást hoz, ami itthon lesz érzékelhető. Azaz megdöbbentően jól fog az LMP szerepelni, s a parlamenti pártokra csak a holdudvaruk fog szavazni. (bár ez sem elhanyagolható szám)

A szakmai hozzászólást meghagyom a hozzáértőknek.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.05.27. 17:24:37

@Nyár: "Remélem a sok kiábrándult ember szavazata valami olyan változást hoz, ami itthon lesz érzékelhető."
Ez is szempont. Én úgy vélem, hogy a 4 kis párt közül amelyik most bejut, az ha nem csinál valami égbekiáltó hülyeséget, annak meglesz jövőre a parlamentin is az 5 %. Amelyik meg most nem jár sikerrel, az jövőre sem. Csodálkoznék, ha a négy közül akár csak egyetlen pártnál is tévesnek bizonyulna ez a véleményem, bár a két parlamenti alakulat még elronthatja egy mostani siker után is.

hunor76 2009.05.27. 17:54:25

@Nyár: Elég kevés ma már az olyan politikai téma, amibe az EU-nak ne lenne beleszólása. A klasszikus belügy vs. EU szemlélet eléggé távol áll a valóságtól (ezért is siralmas, hogy mennyi magyar médium csak a "külföld" rovatjában foglalkozik az EP-választással). Már most egy csomó olyan dolog (köztük igen jók is) van életben Magyarországon, amit az EU "kényszerített" ránk.

Az EU-beli korrupcióról meg annyit, hogy mivel az EU-s pénzek túlnyomó részét a tagállamok osztják szét ill. fizetik ki (és mivel ők nem tudnak elszámolni, ezért nem hajlandó a számvevőszék évről évre elfogadni a büdzséelszámolást), nem egészen korrekt. Ha összehasonlítod az EU-s költségvetésre eső korrupció arányát a tagországokéban "szokásossal", akkor az jön ki, hogy európai pénzeket sokkal tisztességesebben – és mellesleg százszorta tüzetesebben ellenőrizve – költik el, mint más állami forrásokat…

Abban viszont abszolút egyetértünk, hogy csodát ne várjunk az EU-tól. Sok mindenben segíthet nekünk, de a változást valóban itthon kell elindítanunk.

-Samael · http://lmpgyor.blog.hu/ 2009.05.27. 19:33:25

Szerintem jó lett a kampányfilm ahhoz képest, amennyi pénz volt rá. Azt hiszem, a legfőbb mondanivaló benne van, nem is kell más.

-Samael · http://lmpgyor.blog.hu/ 2009.05.27. 19:35:01

@bm613: hát igen. mondjuk kiesik az MDF, SZDSZ, helyette bejön a Jobbik, meg az LMP. Érdekes lenne :))

Wahun 2009.05.27. 19:54:39

@hunor76: "Az EU-beli korrupcióról meg annyit"

Hát arról bizony csak ennyit:
Riporter: "... az uniós támogatásokat maffiamódszerekkel lopják el"
Bajnai Gordon: "Nem maffiamódszerekkel ..."

tehát tényleg minden nagyon rendben van, köszike

Nyár 2009.05.28. 09:28:41

@bm613: Én valahogy gyorsabban szeretném a változást. Hiszen már így is a 24. órában vagyunk. Ezért én meglepőbb eredményt várok, aminek hatására tényleg elveszíti a kormány a legitimitását. Túl nagyot kívánok?

Will-O-The-Wisp · http://www.will-o-thewisp.gr/ 2009.05.28. 09:36:31

@Nyár: Nem, de akkor gyorsan mozgósítani kell még vagy százezer embert. Rajtad is a sor. Mesélj minden ismerősödnek az LMP-HP-ről!

Nyár 2009.05.28. 09:53:22

@hunor76: hogy európai pénzeket sokkal tisztességesebben – és mellesleg százszorta tüzetesebben ellenőrizve – költik el, mint más állami forrásokat…

Nekem ez a válasz nem igazán elfogadható.
Ne legyen a korruptnál kevésbé korrupt, hanem egyáltalán ne legyen korrupt.
Ehhez még az is eszembe jutott, hogy már az is korrumpálttá válik, aki bejut az EU parlamentbe, és felveszi azokat a juttatásokat, (nem szúrom be ide, szerintem mindenki olvasta) amik szintén eltúlzottak. De minek ilyen messzire menni, az is korrumpálttá válik, aki csak a magyar parlamentbe bejut. Itt a korrumpálttá válik alatt azt értem, hogy magasabb bért fogad el, mint amit érdemel. (Nem a külföldi kollégákhoz és nem a vállalkozó szférához kell hasonlítani a fizetésüket). Hanem az elvégzett munkájukhoz.
Más.
Most olvasom a Szonda Ipsos felmérését, hogy tovább gyengül az MSZP szavazóbázisa.:)

hunor76 2009.05.28. 10:31:48

@Nyár: Elvi síkon természetesen egyetértünk. A gyakorlatban azonban nehezen tudom elképzelni, hogy bárhol a világon előfordulhat az, hogy ahol gyarló emberekre van bízva nagy "gazdátlan" (vagyis közösségi) pénzek elosztása, ott ne forduljon elő semmiféle visszásság.

Ami persze elvárható, hogy a pénzek elosztásáért felelős politikai hatalom mindent elkövessen, hogy minimálisra csökkentse a visszaélés lehetőségét és maximalizálja az azzal járó személyes rizikót a síbolók számára.

De ennek is vannak gyakorlati korlátai. Aki például próbált már európai pénzeket – pl. civil projektek számára – megpályázni, az tudja, hogy mekkora eszméletlen nagy az adminisztratív teher, pontosan a magad fokú ellenőrzés és elszámolási kötelezettség miatt.

Én spéci egy olyan cégnél dolgozom, ahol a fő ügyfelek az Európai Unió intézményei. Nem kevés projektnél a munkánk fele (!) adminisztrációból áll. A projektekért felelős tisztviselőknek általában messze fontosabb, hogy korrektül el tudjanak számolni az elköltött pénzzel, minthogy azt értelmesen (eredményesen) költsék el…

Mindez azért van, mert a nyilvánosság sokkal érzékenyebb arra, hogy az EU hogyan szórja adóforintjainkat, mint hogy a saját nemzeti kormányunk teszi azt nagyságrendekkel magasabb méretben… Ha meg szigorítjuk az ellenőrzést, akkor megy a hörgés, hogy milyen nagy az EU bürokráciája – pedig kb. az összes intézménynél dolgozhat mondjuk 50-60.000 ember, na ez a félmilliárdos népességhez viszonyítva nekem a fenti okokból is inkább kevésnek tűnik…

Szóval nem az EU-t akarom mentegetni, csak várom a gyakorlati javaslatokat, hogy miként lehetne akár kevésbé korruptá, vagy pláne "egyáltalán nem korruptá" tenni a rendszert.

Magyarnaba 2009.05.28. 11:29:54

Sziasztok, az EP-program vidékfejlesztési részét ki alkotta? Különösen az érdekelne, hogy a tanyarendszer védelméről szóló részt kinek az ötlete volt.

valaki76 (törölt) 2009.05.28. 12:45:32

@hunor76: Kamattámogatás, hitelgarancia, VISSZATÉRÍTENDŐ TÁMOGATÁS,

+ ahol lehet, a VÉGFELHASZNÁLÓ támogatása (ő majd eldönti, hogy milyen terméket/szolgáltatást vásárol)

Ezek lennének a legfontosabb kulcsszavak az állami/EU támogatások tekintetében.

A vissza nem térítendő és az egyedi támogatások körét radikálisan szűkíteni kell.

A nagyprojektekét dettó (nem vagyunk felkészülve ilyenekre)

Ki kell szűrni a piactorzító-hatásokat – pl. közvetlen és a közvetett szubvenciókat fel kell számolni, ill. szankcionálni. (pl. környezetszennyezés eltűrése = közvetett szubvenció).

Átláthatóbbá kell tenni a rendszert – közpénz = közügy
Üzleti/hivatali titoknak nincs helye itt – egyedi támogatások/nagyprojektek esetében online infoszolgáltatás kell (kinek, mit, mikor, mennyiért)

Át kell alakítani a fejlesztéspolitika tervezés eljárásrendjét
(erősíteni kell a szakmai/társadalmi egyeztetés jelentőségét,
a lobbi tevékenységet vissza kell szorítani,
a fejlesztési dokumentumoknak megfelelő szakmai háttéranyagokon kell nyugodnia).

Ezzel kapcsolatban pl. az ÁSZ állásfoglalásait/javaslatait kéne követni…

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.05.28. 13:42:28

@Nyár: "az is korrumpálttá válik, aki csak a magyar parlamentbe bejut. Itt a korrumpálttá válik alatt azt értem, hogy magasabb bért fogad el, mint amit érdemel. (Nem a külföldi kollégákhoz és nem a vállalkozó szférához kell hasonlítani a fizetésüket). Hanem az elvégzett munkájukhoz."
És ha, csodák csodájára, a delikvens tényleg megdolgozik érte? Ritka az ilyen, de ne vegyük automatikusnak, hogy csak gazember megy oda.

"Most olvasom a Szonda Ipsos felmérését, hogy tovább gyengül az MSZP szavazóbázisa.:) "
Ennek meg akkor örülj csak, ha fidesz- vagy fideszjobbik-kétharmadot akarsz. Ha meglesz, teljesen mindegy, hogy bejut-e az LMP vagy akármelyik másik kisebb párt, a parlament szerepe megszűnik. Talán csak négy évre, talán többre...Mikola elvtárs a népfrontból áthozott mentalitásával huszat akar, én is adnék neki annyit, de Sopronkőhidán...

gyz 2009.05.28. 15:04:26

srácok, ez mennyire EU-komform viselkedés?

http://bkvfigyelo.blog.hu/2009/05/27/osszeganyolta_a_varost_az_lmp

valaki76 (törölt) 2009.05.28. 15:38:53

@Nyár: Ebben a történetben a fejlesztéspolitikai tervezés a kulcsszó – ennek alapján költik el az uniós forrásokat.

Az unió mindössze a kereteket fekteti le (CSG – community support guidelines) és ez nagyjából rendben is van.

A konkrét program kialakítása a tagállam felelőssége

Nagy eltérések vannak ebben a tekintetben..

Portugáliában pl. az uniós forrásokat „betonba” ölték – az elmúlt nyolc évben lényegében stagnált a gazdaság – az életszínvonal csökkent.

Írországban a humán infrastruktúrába fektették a pénzt – ma ez a második leggazdagabb ország a közösségben.

Meg merem kockáztatni, hogy A JELENLEGI MAGYAR INFRASTRUKTÚRA JOBB, MINT A JELENLEGI ÍR.
(még száz km autópályájuk sincs – ez még egy sziget esetében sem sok…, nincs metró, alig van vasút – a tömegközlekedés a buszhálózatról szól, stb..)

MI A PORTUGÁL UTAT KÖVETTÜK (autópályák, nagyberuházások).

Belenéztem a jelenlegi ír NFT-be (
www.ndp.ie

National Development Plan 2007-2013 TRANSFORMING IRELAND - A Better Quality of Life for All).

Megdöbbentő…

A 184 milliárd eurós összköltségvetésen belül a közlekedésfejlesztés mindössze 33 milliárdot kapott…

Ez is elsősorban útfelújításról szól…

A program középpontjában az oktatás, a kutatás és vállalkozás-fejlesztés, infokommunikáció, egészségügy, közigazgatás, igazságszolgáltatás és a tágan vett humán infrastruktúrafejlesztés áll.

A legjobban az ír NFT lakásépítési programja tetszik:
140 EZER (BÉR)LAKÁST FOGNAK 2007-2013 KÖZÖTT ÉPÍTENI az NFT keretében egy 4 milliós országban. (21 milliárd euró)

A TÁRSADALMI BEFOGADÁS PROGRAMBAN (ez a legjelentősebb alprogram) 50 MILLIÁRD EURÓT költenek el pl.
A gyermek programban (Children Programme) 12,3 milliárd eurót,
A felnőttoktatás programban (Working Age — Education) 4,2 milliárd eurót
a társadalmi és gazdasági részvétel programban (Working Age — Social & Economic Participation) 1,16 milliárd eurót
A „jogsegély” programban (Justice) 300 millió eurót
Az „idős emberek” programban (Older People) 9,725 milliárd eurót
A „megváltozott munkaképességűekkel” kapcsolatos programban (People with Disabilities) 19,25 milliárd eurót
Közösségfejlesztésre (Local & Community Development) 1,862 milliárd eurót.

Persze ez csak egy rész a humán programon belül, vannak máshol is kapcsolódó összegek

Csak az egyetemekre 13 milliárd eurót költenek el…

Amíg ők effélékkel foglalkoznak mi autópályát és metrót építünk….

U.i.: tudom hogy a jelenlegi ír NFT elsősorban már nem uniós forrásokon áll
Ugyanakkor meggyőződésem, hogy mi is készíthettünk volna hasonló programot…

prometheus_X 2009.05.28. 23:34:35

Nem azért, hogy kötekedjek (na jó, de, azért), de szerepel egy érdekes rész az "Agrárpolitika és vidékfejlesztés" pontnál, idézem: "Legalább a minimális szolgáltatások (orvos, rendőr, óvoda, sportpálya, Internet) legyenek helyben elérhetőek, emellett legyen működő közösségi közlekedés, aminek segítségével a közeli települések és a regionális központ elérhető a nap minden részében."

A kérdésem: ez hogyan kapcsolódik az európai ügyekhez? Mert nekem ez szemlátomást harmadik olvasatra is inkább belügynek tűnik, így pedig hogy frappáns legyek, parasztvakítás. Ismétlem, a mondatvégi írásjel ellenére, ez inkább egy kérdés mint kijelentés és nagyon várom a választ.

@gyz: Le vagy maradva, nem kicsit, nagyon. Napokkal ezelőtt történt állásfoglalás, megjelent az LMP honlapján is. Abban világosan leírják, hogy a párt aktivistái a kampány után el fogják távolítani a matricákat.
Másrészt akinek az a legnagyobb gondja, hogy egy kispárt névtelen aktivistái hova matricáznak, az vagy nem Magyarországon él, vagy ha igen, akkor bilibe lóg a keze. Nézz körül és ha nincs súlyosabb gond, akkor gyere vissza ilyen hülyeséggel piszmogni. Szerintem. Engem speciel jobban zavar a belvárosi bűz, retek, dzsuva, kosz és redva, mint pár matrica. A dugókról és a szmogról már nem is beszélve. És ezek nem apró figyelmetlenségek, mint a tévesen elhelyezett matricák, hanem 20 év gondos körültekintéssel felépített, tudatos, előre megfontolt szándékkal, gazdasági érdekből elkövetett városrombolás és nemzeti egészségkárosítás. Tessen érteni a különbségeket és nem csak azt észrevenni amit a néphülyítő médiumok láttatni engednek.

prometheus_X 2009.05.29. 00:04:11

Egyébként ha már említettem a belvárost, fel is merült bennem egy újabb kérdés: tervezitek-e, hogy valamilyen összefoglalóval kedveskedtek a flaszter-dzsungel lakóinak is? Gondolok itt olyan dolgokra, mint a "szállópor saga", az aszthmások számának drasztikus ütemű emelkedése, a közlekedés biztonságossága (ne a bicikli utak, mert már a csapból is CM folyik, közhely - gyalogosok is élnek Bp-n), egyes kiváltságos szórakozóhelyek zaj, fény és egyéb szennyezése, a hajléktalanok elhelyezésének problematikája (gyk.: miért kell minden aluljáróban minimum fél tucat k*rvának portyáznia és csövvernek aludnia, mikor az előbbieknek a sitten az utóbbiaknak szálláson lenne a helye), a fizetős parkolóhelyek bevételeivel mi történik, fordítanak -e belőle valamennyit környezetvédelemre (park rehab, fásítás, gondozás, etc.), ha igen akkor mennyit ha nem akkor miért, parkolóházak kihasználtsága, miért nincs már legalább 10 éve törvénybe rögzítve, hogy aki Bp határán belül eldob akár egy csikket is, az keményen bírságolható legyen (vö. miért kell úszni a mások barlanglakó magaviselete miatt a redvában, mért kell ezt látnia egy turistának, mért kell elmagyarázni nekik hogy nem volt tegnap semmilyen utcabál, itt mindig ennyi a szemét, mért kell szégyenkezni ezért).

Sok olyan kérdés van ami bőven érinti a környezetvédelmet, az élhetőséget, és biztosan nem vagyok egyedül azzal, hogy ki kéne osztani pár jókora pofont bizonyos döntéshozóknak. Sokakat döbbentene meg a tény például, hogy mennyivel nőtt `90 óta az aszthmások száma, vagy hogy 20 évig mennyivel lépte túl az EU normát a szállópor (ha jól tudom, sokszorosan), és így tovább.

Szükség lenne ilyen típusú kommunikációra szerintem, ahogyan városi programokra is, akár csak szemét szedési akciónak (a végén a teszemazt a Margit-szigetről összegyűjtött szemetet látványosan át lehetne adni egy takarítónak a főpolgármesteri hivatalban, vagy akár magának a főpolgármesternek, lévén ez az ő szemete, amit ő nem szabályoz, ő nem takaríttat el).

Ha van válasz, várom.

hunor76 2009.05.29. 01:44:12

@prometheus_X: na, megpróbálok a közszolgálatos kérdésedre válaszolni. a helyzet az, hogy a világválság kicsit bár megtépázta a tekintélyét, azért még ma is a neoliberalizmus a globálisan uralkodó világnézet (v.ö. gramsci, domináns ideológia). ebbe a dogmába pedig bele van kódolva mindennek a piacosítása, magánosítása, többek közt a közszolgáltatásoké. ezért is tűnnek fel időröl időre különféle címek alatt olyan nemzetközi törekvések, egyezménytervezetek, amik a közszolgáltatások privatizálását követelik. sok helyen ez már meg is valósult, manilában pl. a tiszta ivóvízhez hozzájutás ma már luxusszámba megy és milliók számára szinte elérhetetlen. magyarországon ill. európában itt még nem tartunk, de a lobbi nyomulása itt is érzékelhető. márpedig ennek a lobbinak egy pici ország mint Mo. aligha tud egyedül ellenállni. főleg, ha a lobbi egyik legerősebb ökle a WTO, amiben az EU egységesen van képviselve (jelenleg a neoliberális élharcos, peter mandelson által). vagyis a téma igenis globális, ill. európai kulcskérdés, olyan, amit nemzetállami szinten ma már nem lehet megnyugtató módon megoldani.

valaki76 (törölt) 2009.05.29. 09:21:05

@hunor76: Ez nem feltétlenül igaz, van alternatív lehetőség, akár még a legreménytelenebbnek tűnő helyeken is, pl. Bogota… (persze ehhez akarat is kell helyben)

A neoliberális ideológia 2008 szeptembere óta romokban hever (kissé nevetséges, hogy korábban semmilyen értelmes dologra nem volt pénz, azóta pedig tengernyi pénzt költöttek el „válságkezelésre” ).

Közszolgáltatások:
A privatizációs-igény mindig helyi szintről indul (a „haszonélvezők” is helyben lesznek) és a „szerencselovagok” csak abban az esetben járnak sikerrel, ha helyi társadalom hagyja azt…

Továbbá akkor, ha az alábbi területeket meggyengítik:
• Az állami ellenőrzés területe (pl. építéshatóság, környezetvédelmi szervek, adóhatóság, stb.)
• És az állami tervezés, jogalkotás területe

Nálunk az utóbbi évtizedekben ez történt..

A központi államigazgatásban mindössze egyetlen terület virágzik:

Az uniós pályázatkezeléssel foglalkozó irányítóhatóságok területe…

Pedig erre az egészre úgy-ahogy van nincs szükség..

hunor76 2009.05.29. 09:52:16

@valaki76: nagy vonalakban stimmel amit mondasz. csak annyit magyarázz el, hogy ha a fentnevezett ideológia tényleg romokban hever, akkor hogy lehet az, hogy mondjuk brüsszelben még ma is ennek az ideológiának a szerencselovagjai adják meg a politika alaphangját, vagy hogy a sok "válságkezelésre" kidobott pénz a fenti ideológia alapján elcseszett bankok és multik torkában tűnik el, anélkül hogy mondjuk azokhoz, akik tényleg működtetik a gazdaságok (pl. KKV) eljutna. vagy most demagóg vagyok?

elhinchaviola 2009.05.29. 10:37:55

@hunor76: Szerintem a válságkezelésre az egyik elfogadott és szükségszerű módja a bankok megsegítése, hisz azok pumpálják a pénzt a gazdaságba a hitelezésen keresztül, ha nincs hitel akkor semmilyen vállalkozás legyen az nagy vagy KKV nem jut forráshoz. A multik talpraállítása is életszerű, mert a beszállítói láncon keresztül a KKV-k is levegőhöz, megrendeléshez jutnak.

elhinchaviola 2009.05.29. 10:40:37

most lettünk leneokommunistázva
http://atv.hu/videotar/090529_domino_2009__05__28____2__resz.html
9-10. perc táján

valaki76 (törölt) 2009.05.29. 11:26:11

@hunor76: Stimmel amit mondasz DE
A „sub-prime” válság még nem futott le, sőt még csak most lesz igazán érdekes

– 13%-os államháztartási hány az USÁ-ban, több mint 10%-os államháztartási hiány GB-ben, Gordon Brown-ék már most a közszolgáltatások „ésszerűsítéséről” beszélnek…

A nagy kérdés az, hogy mennyire fogják ezt elfogadni az érintettek… Van egy olyan érzésem, hogy ezt most nehéz lenyomni az „emberek” torkán, sőt a „közgazdász szakma” torkán sem lesz könnyű.

KKV-k:
Kiszámítható, ésszerű, világos környezet és alacsony adók kellenek nekik.

MIÉRT VANNAK MOST MAGAS ADÓK?
Az utóbbi húsz évben rengeteg adókedvezményt, támogatást adtak betelepülő multinacionális vállalkozásoknak – ezeket kéne megnyirbálni, ill. alaposan megnézni, hogy milyen transzferárakkal dolgoznak…

KÖZVETLEN TÁMOGATÁSOK, pl. vissza nem térítendő pályázati pénzek:
E tekintetben Papp József egyetemi docenst idézném (Corvinus)

– „Ezt egyszerűen nem lehet jól csinálni, még a legjobb szándékkal sem”

– a termelőszférának adott állami támogatásokat meg kell szűntetni – adót kell csökkenteni ebből.

KÖZVETETT TÁMOGATÁSOK, pl. környezetszennyezéshez/károsításhoz kapcsolódó „negatív externáliák”
– érdemes ezekkel is foglalkozni – jelentős összegek folynak el ezek mentén, pl. miért nincs a nehéz tehergépjárművek esetében úthasználati díj, stb. – ebből is lehetne adót csökkenteni…

Az UNIÓS TÁMOGATÁSOKAT normatív úton kell kiosztani lehetőleg visszatérítendő formában, ill. hitelgarancia, kamattámogatás formájában.

Erősíteni kell a VÉGFELHASZNÁLÓNAK kiírt pályázatok súlyát (pl. a GKM több alkalommal írt ki fűtéskorszerűsítésre természetes személyeknek pályázatot – NORMATÍV ELBÍRÁLÁSSAL – néhány nap alatt kimerült a pályázati keret – VAN ERRE IGÉNY!)

Ezek nem olyan nagyon bonyolultak, mindössze néhány szempontot kell vizsgálni – nincs igény klasszikus értelemben vett projektmenedzsmentre/pályázatkezelésre.

SZERINTEM: általánossá kéne tenni ezt a gyakorlatot, nem kéne a vállalkozások között mesterségesen gerjeszteni a különbségeket…

werjio 2009.05.29. 11:37:11

Hi,

Nekem úgy tűnik hogy a céljaitok mások mint a mostani politikának, de nem látom hogy magát a politikát máshogy csinálnátok.

Én arra várok nagyon. És szivesen támogatnám.

-Samael · http://lmpgyor.blog.hu/ 2009.05.29. 13:49:04

@werjio: Szia!
Hogy érted azt, hogy a politikát máshogyan csinálnánk?
Mindent demokratikus ezközökkel kell megoldani, mi nem vagyunk az erőszak hívei, mint a szélsőjobb, aki azt hiszi kukaburogatással, és kődobálással előbbre jut.

Nyár 2009.05.29. 15:34:35

@bm613:
És ha, csodák csodájára, a delikvens tényleg megdolgozik érte? Ritka az ilyen, de ne vegyük automatikusnak, hogy csak gazember megy oda.

Csodákban nem hiszek, de ha majd lesz olyan politikus, amelyik megdolgozik a pénzéért, vagy annyi pénzt kap csak, amennyiért megdolgozott, akkor senki nem fogja tőle irigyelni. De ilyen jelenleg nincs. Már csak azért sem, mert ha lenne, nem bírna ezek között dolgozni. Nap mint nap mindenki mondja, hallja, hogy lopnak, csalnak, hazudnak. És? Zavarja valamelyiket? Elszégyenli magát valamelyik? Ó, nem, megy minden tovább.

Én egy igazi ellenzékben látom a bármikori kormányok ellenőrizhetőségét. Tehát ha az LMP be tudna jutni a Parlamentbe, a legfontosabb feladata az ellenőrzés lenne. Szerintem.

Bocsánat a szenvedélyességért. (Sosem lenne jó politikus belőlem)

Bartoki 2009.05.29. 18:24:41

"Meg merem kockáztatni, hogy A JELENLEGI MAGYAR INFRASTRUKTÚRA JOBB, MINT A JELENLEGI ÍR.
(még száz km autópályájuk sincs – ez még egy sziget esetében sem sok…, nincs metró, alig van vasút – a tömegközlekedés a buszhálózatról szól, stb.."

Azért ez így nagyon sarkított...

Igaz hogy kifejezett autópályájuk nincs az íreknek, de MINDENHOVA kifejezetten jó állapotú, nem túlterhelt utakon lehet eljutni - a valódi főútvonalak jó része 2x2 sávos. Ez nálunk így van? :)

A vasút/autópálya nekik nem hiányzik annyira, mert a teherszállítást megoldják a vízen - szinte minden nagyváros a tengerparton van.

Ettől függetlenül az még igaz, hogy nekünk is az emberekbe kellene fektetni, nem a betonba.

Mondjuk ha itthon is annyi gyerek születne mint Írországban (ott majdnem 2x annyi az 1000 lakosra számított szülések száma), akkor legalább lenne humánerőforrás és lenne kibe fektetni...

De nem: itthon a mostani 0-4 éves korosztály létszáma nincs meg a mostani 30-34 éves korosztálynak a 60%-a sem!

Ha ezt az arányt tartjuk, akkor a következő generációk létszáma így fog kinézni: 36%, 21%, 13%, ... nem ijesztő? :O

Nem mondom, Írországban is "csak" 90% a következő generáció, de az legalább egy kezelhető elfogyási tempó: 81%, 73%, 66%, ...

http://www.nationmaster.com/country/hu-hungary/Age-_distribution
www.nationmaster.com/country/ei/Age_distribution

valaki76 (törölt) 2009.05.29. 20:39:15

@Bartoki: Ez inkább értékválasztásról szól –
A portugál lakosság is szinte teljes mértékben a tengerparton koncentrálódik – ők is ellehettek volna az autópálya-programjuk nélkül…

+ úgy tűnik, hogy az írek tudatosan kerülték az értelmetlen presztízsberuházásokat…

Az ír NFT esetében az arányok a megdöbbentőek – csak önmagában a „megváltozott munkavégző képességgel rendelkező emberek” számára kidolgozott program 12%-ot képvisel az összköltségvetésen belül…

valaki76 (törölt) 2009.05.29. 20:53:51

@Bartoki: Infrastruktúra:
tényleg sok főutat építettek az utóbbi 15 évben, de akkor ez már nagyon gazdag ország volt. Nem autópálya-építéssel kezdték el a fejlesztést.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roads_in_Ireland#Motorways


Egyéb infra tekintetében szerintem nem állnak sokkal jobban nálunk. Dublini élményeim alapján inkább azt értettem meg miért vannak az írek elragadtatva Budapesttől:)))

werjio 2009.05.30. 00:21:44

@-Samael: Szia!

Én a más politikán az elfogadást értem. Annak az elfogadását, hogy sok jó út van, nem csak egy, annak az elfogadását, hogy az embereknek megvan rá az okuk, hogy a saját elképzelésükre azt higgyék, hogy csak az a jó.

A politika amit nem szeretnék, az amikor sok ember meg akarja győzni a másikat a saját igazáról, harcol ezért. Igen, talán a harc az egy remek szó arra, hogy hol tud eltorzulni a politika (vagy egy vita, vagy egy kampány).

Ez független az adott állásponttól, mindegy, hogy jó rossz, működik nem működik az amit képviselsz, ki lehet lépni ebből a duális szemléletből. A lényeg hogy mennyire ragaszkodsz ahhoz, hogy csak az a jó amit te mondasz. Ettől lehet más a politika, ha valaki behoz egy olyan szemléletet, ahol nem harcol és ragaszkodik a saját igazáért, hanem azt mondja: "igen, ez lehet egy jó út és ez is lehet egy jó út és ez is".

Fontos lehet, hogy a politikusok - szerintem - akiket annyira kikezdtek azért amilyenek, korruptak, önzőek stb. (amilyenek valójában), azok sokszor a politikusi úton lettek azzá. Eredendően sokan, sőt mind, még a legkorruptabb is szeretne tenni valamit ami jó egy kicsit az országnak. Neki nagyon nagyon nagyon jó, és egy kicsit az országnak is. Szerintem ebbe lehet kapaszkodni.

Lehet kapaszkodni abba, hogy Orbán pl. azért szeretett volna olimpiát, vagy EB-t vagy bármi ilyesmit, mert ő azt gondolja, hogy ez JÓ az országnak és a magyaroknak. És a Jobbik pedig azért szeretne kevesebbet az egyik kisebbségből mondjuk (bocsánat bárkitől akit bánthat), mert ő tényleg az gondolja, hogy ez a JÓ, az országnak, a magyaroknak. Lehet, hogy mindkettő egy nehéz út, vagy kudarcos, vagy egyszerűen kivitelezhetetlen, de ettől függetlenül ők tényleg azt gondolják, hogy ez a JÓ. Nem csak nekik, hanem az országnak.

Amennyiben az Orbán vagy a Jobbik, vagy bárki más csak picit is meglátja a szememben, hogy én tényleg elhiszem neki, hogy ezt ő jónak gondolja, és úgy kezdek el vele beszélni, az más politika. Igen, arról fogok vele beszélni, hogy miért nem fog sikerülni az olimpia és miért nem annyira jó ötlet egy kisebbségről azt állítani, hogy nincs rá szükség, de elfogadom azt, hogy ő ezt gondolja most jónak.

Ez amit leírtam persze kicsit utopisztikus most, de néha néha előfordulhat és aztán el is szaporodhat a politikában és ezáltal a kultúránkban is. Igen, és azzal kezdődik, amit ti írtok, hogy "Te jössz", és akkor a következő válaszodban valakinek ha csak egy mondat erejéig is de ki lehet próbálni, hogy milyen így vitázni, érvelni, kommunikálni.

Ezt értem az alatt, hogy Lehet Más a Politika.
Megértést, elfogadást, nem harcot.

szbéla 2009.06.05. 14:00:16

@werjio: valószínű így van, ahogy írod, csak ha az ember továbbgondolja, akkor ez vár az LMP politikusaira is:(
süti beállítások módosítása