ápr
22

Egy félkész adóreformról

Megjött a válságkezelő Ember, hozott magával adóreformot is, hiszen az ma trendi. Merthogy fontosnak érzi már a nép is, nem csupán a szakértő Urak. Egyébként jogosan.

Röviden: a kiadáscsökkentés eltúlzott, a munkát terhelő adók és járulékok csökkentése pedig még így is kevés. Mindkettőn segítene egy - a kormány által valószínűleg át sem gondolt - lehetőség: a zöld adók bevezetése, ami nem mellesleg megfelelő irányba fordítaná a kifejezetten energiapazarló gazdaságunkat.

És akkor részletesen: Az, hogy a bevételek visszaesése (kb. 600 milliárd forint) miatt kiadáscsökkentés kell, viszonylag egyértelmű. Persze elméletileg lehet ilyenkor újabb adósságot generálni, vagy adókat növelni is, de ezek a megoldások jelenleg nálunk a nem igazán ajánlott kategóriát képviselik.

Ettől azonban nem lesz növekvő a versenyképesség, az fix. Szóval ki kell találni valamit például az adók terén is. Az ötlet alapvetően jó irányba mutat: csökkentsük az élőmunka terheit, tegyük újra vonzóvá a munkát Magyarországon. Erről írtam is annó, az elv rendben lévőnek tűnik.

Két dolog miatt van mégis egy kis hiányérzetem. Az egyik, hogy a valóban szegények és a gyereket nevelők úgy tűnik örök ellenségei a rendszernek, a másik, hogy a lassan, de biztosan érkező energetikai válságra még csak meg sem próbál felkészülni az ország - bár el kell ismerni, legalább a legbutább, pazarlástámogató rendszert (gázártámogatás) felszámolják.

 

A szegénységről és a gyermekekvállalásról

Lássuk az első problémát. A gázártámogatás (egyébként helyes) megvágása, vagy az ÁFA (egyébként helyes) megemelése elsősorban a legszegényebbeket szorongatja meg. Kéne tehát egy felpörgetett rezsitámogatás ennek kompenzálására (erről is volt már szó), illetve kéne valamiféle étkeztetési támogatás is. Ezzel a legszegényebbek két legnagyobb problémájára valamiféle megoldás születne.

A gyermekesek helyzete látszólag továbbra is siralmas marad, az új adórendszer továbbra sem támogatja semmilyen módon a gyermekvállalást. Holott egy gyermekek utáni fix mértékű adókedvezmény még nem bonyolítaná túlságosan meg a (nagyon helyesen) egyszerűsíteni tervezett SZJA rendszert, ráadásul a minimálbér SZJA kötelessé tétele mellett egy ilyen kedvezmény már az alacsony keresetűek számára is komoly nettóbér-növekedést jelentene, így jobban megérné munkába állni. A családi adózásról nem is beszélve, ami kicsit talán bonyolultabb módon, de vitathatatlanul a legkorrektebbül kezelné ezt a problémát.

Fontos-e az elvonási szint csökkentése?

Ez persze pénzbe kerül, így nyilván nem teljesülne a vágy, hogy az ország lényegesen kevesebbet költsön a GDP-hez képest, mint ma. Véleményem szerint azonban ezeken a területeken nagy hiba spórolni,hiszen a szegénységi és demográfiai adataink már ma is elég siralmasak. A nagy kérdés egyébként is az: a szükségesnél (a GDP csökkenése miatt kieső bevétel, azaz évente kb. 600 milliárd forint) kell-e többet elvenni?

Ha valahol meg lehet takarítani egy kis pénzt átalakítással és hatékonyságjavítással, akkor két út áll előttünk: vagy elvesszük a pénzt, és ugyanazt a minőséget állítjuk elő kevesebből, vagy bent hagyjuk a pénzt a rendszerben, hogy javuljon a minőség. A jelenlegi tervek egyértelműen arra utalnak, hogy a kormány a pénz kivétele mellett döntene, hogy csökkenthetőek legyenek az elvonások is. Holott mehetnénk a másik irányba is: professzionális szolgáltatások a mainál nem drágábban. Például színvonalas oktatás, egészségügy, közlekedés. Többek között erről is szól egy friss cikk az index-en.

A munka terheinek csökkentése: kötelező, de a célhoz másik út is vezet

Persze ez már szembemegy a szokásos "az állam nem jó gazda, kiadáscsökkentés - adócsökkentés" dogmával. De valóban a magas elvonási szint a legfőbb problémánk? Nem. A probléma az elvonások megoszlása. A terhek elsősorban egy jól megfogható szegmensben brutálisak, ezt a kormány helyesen fel is ismerte (ezt speciel nem volt nehéz, kb. 4 éve ezt üvölti mindenki, aki ír és mozog). Ez a szegmens nem más, mint a munkabért terhelő adók és járulékok. A többi tétel vagy az átlagosnál nem magasabb (pl. fogyasztási adók), vagy kimondottan alacsonyabb (pl. társasági adók), vagy szinte nem is létezik (pl. zöld- ill. vagyonadók).

Az adóreform során (szintén helyesen) ez a képlet kissé át lesz rendezve: a fogyasztási adók növelése mellett csökkenni fognak a munka terhei, és a kormány látszólag kísérletet kíván majd tenni egy általános vagyonadó bevezetésére is.

Itt van azonban elrejtve a második hiba: a jövőbeni környezeti és energiaválságra felkészülendő már most el kéne kezdeni a környezetet szennyező, vagy nem megfizetett társadalmiköltségeket generáló tevékenységek közteherviselésbe vonását. Erre mindenképp szükség van, hogy a válságból való kiút ne a régi, rossz szerkezetű, energiapazarló gazdaságot építse újra, hanem fordulatot vegyünk egy olyan irányba, ahonnét a következő, előrelátható krízissimán kezelhető lesz.

Nem másról van szó, mint a zöld adókról és a jelenleg az adófizetőkkel finanszíroztatott infrastruktúrahasználati díjak megfizettetéséről, valamint az így nyert források révén a munkát terhelő adók és járulékok további csökkentéséről (ahogy a zöld élénkítés programban szerepel). Így egy energiatakarékos, alacsony társadalmi károkkal működő gazdaság alakulhatna ki, amely fel van készülve az energiahordozók árának robbanására. Az átalakulás pedig - nem mellékesen - rendkívüli lehetőséget jelentene a hazai kis és középvállalkozások számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr811076378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bartoki 2009.04.22. 10:56:15

A gázártámogatást csökkentik, de mellette a távhő ÁFÁ-ját is...

Ezzel még inkább ellenérdekeltté teszik a társasházakat hogy leváljanak a távhőről, és saját, hatékonyabb (és további hatékonyságnövelésre ösztönző) fűtésre álljanak át. :(

Wahun 2009.04.22. 11:26:37

"Holott mehetnénk a másik irányba is: professzionális szolgáltatások a mainál nem drágábban. Például színvonalas oktatás, egészségügy, közlekedés."

Szívesen megnéznék egy erre vonatkozó konkrét, részletes programot. Mert könnyű azt mondani, hogy legyen hatékonyabb de ahhoz le kéne számolni a változásban ellenérdekelt helyi kiskirályokkal. Ami kívülről pontosan ugyanúgy nézne ki mint a gyurcsányista reformdiktatúra, horváthági kórházbezárós ámokfutása. "Az embereket nem lehet akaratuk ellenére boldoggá tenni".

És mert szépszóval észérvekkel sem lehet meggyőzni őket. Hogyan győznél meg egy szrájkoló vasutast arról, hogy márpedig neki nem jár a negyed misi a mávcargo eladása után? Vagy a motorkocsi vezetőjét, hogy legyen szíves kezelni a 0,7 utasnak a jegyét és ne tartsunk erre a feladatra külön kalauzt. És még sorolhatnám.

Az ilyen praktikus kérdésekre van-e valamilyen válaszotok?

Bartoki 2009.04.22. 11:31:20

"Vagy a motorkocsi vezetőjét, hogy legyen szíves kezelni a 0,7 utasnak a jegyét és ne tartsunk erre a feladatra külön kalauzt."

Például ha kapna érte pluszpénzt, akkor szerintem önként is jelentkezne.

Wahun 2009.04.22. 11:32:06

Én a kisebb állam híve vagyok, pontosan azért mert a mai magyar társadalom többsége annyira korrupt, buta és rövidlátó és megbízhatatlan, hogy képtelen hatékony közszolgáltatásokat kiépíteni és fenntartani. Mindenki oldja meg magának a dolgait privátban mert 10 befizetett adóforintból kilencet úgyis ellopnak-elherdálnak.

Wahun 2009.04.22. 11:33:55

@Bartoki: Szerinted. Szerintem meg nem. De inkább ruccanjunk le valami jó kis mellékvonalra és interjúvoljuk meg őket, ne nélkülük és a fejük felett döntsünk :)

Bartoki 2009.04.22. 11:35:00

Egyébként örömmel látom hogy ezek szerint az LMP-ben is vannak hívei a családi adózásnak/adókedvezménynek.

Ha még egy dugódíj-ellenes belső platform is ki tudna alakulni, a végén még be is lépek. :)

beszóló 2009.04.22. 13:36:48

pgeri!

Kíváncsi lennék a vagyonadóval, jelen pillanatban az ingatlanadóval kapcsolatos véleményedre, véleményetekre.

Milyennek találaod a beharangozott ingatlanadó-tervezetben foglalt mértékeket, kivételeket és az ingatlanbefektetésekre gyakorolt hatását? Nemcsak a pláza- és irodaháztulajdonosok számítanak ingatlanbefektetőknek, hanem pl. a budapesti üres lakásállomány 30%-ának a tulajdonosi köre is, akik magánszemélyek, és a tőzsdéről vagy a bizonytalan pénzügyi befektetésekből kivont megtakarításaikat az ingatlanpiacra menekítették.
Ehhez hozzátenném, hogy Magyarországon a lakosság 90% fölötti hányada saját ingatlanlanban él, tehét ez az adó egyszerűen egy teljes lakosságra kivetett adó, melyet értékövezeti sávokra osztás alapján kivetni meglehetőesen igazságtalan és a törvénytervezet által megengedett érték-vitathatóság adminisztrációja elviszi a bevétel komoly hányadát.

sztár 2009.04.22. 15:29:35

Az LMP fórumán írtam egy gondolatösszegzést az ingatlanadóról, szívesen várom a véleményeteket.
Más: A járulékok csökkentése valóban nem fogja a remélt hatást hozni, ugyangy, ahogy az áfa csökkentése sem anno, mert a kereskedők jelentős része az áfa csökkentés kapcsán csak az áfamérték töredékével csökkentette az árakat. A járulékok csökkentése nem fogja elérni azt a küszöb értéket, amelynél a vállalkozónak érdemes lesz több embert foglalkoztatnia. Egyetlen hatást érhet el vele a kormány, esetlegesen azt, hogy a vállalkozók veszteségének minimalizálását fogja segíteni a járulék csökkentése. Amit ma látunk az koncepciótlan valami, nem látszik rajta az átalakulás, pusztán a hézagok bestoppolásáról van szó. szóval ez nem reform, ez ugyanaz a toldozgatás-foldozgatás ami eddig volt. Márpedig az adórendszert a maga komplexcitásában kellene nézni, ami azt jelenti, hogy egyszerűsíteni kell az adórendszert, a különböző alkalmazási formákból származó elvonásokat smlegesíteni, a terheket egymáshoz közelíteni kell. Külön kellene választani az egészségügyi ellátások rendszerét, illetve annak közfinanszírozását, de erről sincs egy szó sem. A családi adózás nyilván járható út, ahol a családtámogatási rendszert is jobban figyelembe lehetne venni.

A távhő díjainál az áfa csökkentésnek csak nagyon kis szerepe lesz, mivel az eddigi 20 % helyett, 18 % lesz a mérték, persze egyébként nem kedvezményesen 25 % lenne. Én megkockáztatom azt a véleményt is, hogy el kellene azon gondolkodni, hogy a távfűtés oly magas díja, amely a magyar átlagjövedelem jelentős százalékát teszi ki, vajon nyugati összehasonlításban is ilyen magas arányt tesz-e ki. tulajdonképpen mit finanzsírozunk mi az ilyen magas díjakban? Esetlegesen a cégek óhajtott extraprofitját, esetleg pazarló gazdálkodását. Szóval meddig mehet az, hogy kiszolgáltatott cégérdekek mentén - miután a távhő piacon - verseny nincs - a magyar jövedelmi viszonyok mellett - magas havi dííjat kell fizetni. Az felettébb elgondolkoztató, hogy tulajdonképpen a magyar családoknak az a legfőbb problémájuk, hogy hogyan fizessék ki a fűtésüket. Egy nyugdíjas pl. 70 négyzetméteres lakásban a nyugdíja közel 40%-át fűtésre költi a téli hónapokban. Valóban reálisak-e ezek az árak?

A dugódíjat pedig nem tanácsolnám, mert dugódíjat akkor kell bevezetni, ha mindent megtettünk azért, hogy a közlekedés ne Budapest belvárosába fusson be. Szóval előbb legyen parkoló az elővárosban, legyen elég megfelelő és elérhető - no meg kulturált - közlekedési eszköz ahhoz, hogy a várost megközelítsük. Legyen parkolóház, legyen normális tömegközlekedési tarifa, stb. Addig ne akarjuk, amíg ezeket nem oldjuk meg, mert egy ujabb sarc lesz, amit majd lenyelnek az önkormányzatok és cégei. A parkolási díjak már így is magasak. Kérdés, amikor a parkolási társaságok létrejöttek akkor az volt az éca, hogy majd a magas díjakból parkolóházak épülnek, és fejlesztik budapest P+R hálózatát. Azóta tudjuk, hogy a parkolási díjak tulajdonképpen a társaság működési költségeit finanszírozzák, tulajdonképpen azért fizetünk, hogy a parkolótársaság eltartsa önmagát. Mi ennek a társadalmi haszna? Néhány ezer minimálbéren foglalkoztatott parkolóőr, no meg a pénz jelentős részének nem tudni hol-milyen célra történő elköltése.

pgeri 2009.04.22. 22:32:31

@Wahun: fent annyit állítottam, hogy ha lehet hatékonyabban csinálni, akkor két út van (költségcsökkentés vagy színvonalemelés). Nem állítottam, hogy mindenhol tudom, mit kéne ezért tenni, de nyilatkozataik alapján a kormány ezt tuti tudja. :-) Hát majd meglátjuk.

A közlekedés átszervezéséről tudok nyilatkozni. Ott kőkeményen el kellene választani a megrendelőt (állam/önkormányzat - közlekedési szövetség) és a szolgáltatót (vasút, busz, taxi, bármi). A menetrendet az előbbi csinálja, utóbbi "csak" szolgáltathat, ha elnyeri az adott vonalat. Máris tisztább lesz a helyzet, innét kezdve könnyen el lehet majd magyarázni a vasutasnak is, hogy nem az utas van érte. Jegyet árulnia jó esetben nem kell a vezérnek, mert annyi utas lesz egy optimalizált rendszerben, hogy nem lesz rá ideje. :-)

A vasútnál ezenkívül meg kell lépni a pályavasút kiszervezését, ami után a mai MÁV gyakorlatilag privatizálható ill. felszámolható. Itt óriási költségek takaríthatók meg, amit nem szabad kivonni az ágazatból, hanem fejlesztésre kell fordítani (pl. S-Bahn)

Oktatásnál én a felsőoktatásban látok megtakarítható pénzt például a kamuegyetemek támogatásának beszüntetésével, amit jó lenne átforgatni az alapfokú oktatásba.

Satöbbi. Aki egészségüggyel foglalkozik, az nyilván ott is lát hasonló példát.

pgeri 2009.04.22. 22:34:18

@Bartoki: a dugódíjellenes platform kialakulását mindig csírájában elfojtom. :-) Na jó, nem volt nehéz dolgom eddig. De ettől még jöhetsz, ennyi kompromisszumra más témákban is szükséged lesz. :-))

pgeri 2009.04.22. 22:46:44

@beszóló: ha túlbonyolítják és túl sok kedvezményt érvényesítenek, akkor nyilvánvalóan semmit nem fog érni. Elmondom, én hogy csinálnám. Kicsit hosszabb lesz, bocs.

Az 1% mértéknek rendben van. Természetesen többféle korrekcióra is szükség van az ingatlanadó igazságossága érdekében:

1. SZJA-ból és nyereségadóból való levonhatóság. Így az ingatlanadó lényegében csak azokat érinti rendkívül negatívan, akik jövedelmi helyzetükkel nem magyarázható ingatlannal rendelkeznek. Ez a csoport gyakorlatilag két részből áll: az örökséggel, vagy tanácsi ingatlan megvásárlásával nagy értéket szerző, átlagos, vagy az alatti jövedelemmel rendelkezőkből, illetve a jövedelmüket fiktíven alacsonyra jelentő, vagy teljesen feketén szerző, a közteherviselésből eddig részt nem vevő személyekből.

A második csoportot gyakorlatilag az adócsalók alkotják, akik kb. a fő célcsoport, hiszen jövedelmüket ezidáig nagyrészt a közösség rovására szerezték.

Az első csoport helyzete kérdésesebb, bár lényegében a szerencse megadóztatásáról beszélünk.

2. Ráterhelhetőség: Hogy elkerülhető legyen szegény, de értékes ingatlanban élő emberek költözésre kényszerítése, második korrekcióként az ingatlanadóval együtt be kell vezetni, hogy amennyiben hátralék keletkezik, azt az adóhivatal ráterhelhesse az ingatlanra. Ennek a lépésnek együtt kell járnia egy vagyonosodási vizsgálattal, hiszen ahol lehetséges, ott az adót be kell hajtani, az ingatlanra terhelés valóban csak indokolt esetben lehetne engedélyezett megoldás. Amennyiben a ráterhelt adó mértéke eléri az ingatlan értékének 30%-át, az ingatlan árverezésre kerül. Ez legrosszabb esetben is 30 év alatt következik csak be, valószínűtlen, hogy ennyi idő alatt ne találjon megoldást a tulajdonos az adó legalább részleges befizetésére.

3. Nyugdíjasok: További problémát vet fel a nyugdíjasok helyzete, hiszen többségük adózott jövedelemmel nem rendelkezik. Részükre meg kell tehát állapítani egy adómentes korlátot, hogy elkerülhető legyen az ő indokolatlan terhelésük. A 10 millió forintos értékhatár (csak az e feletti rész adózik) a legtöbb sérelmet orvosolja. Az ennél lényegesen értékesebb ingatlant birtokló idős emberek vagy az előző módszerrel (ráterhelés kérése), vagy az örökösök segítségével, vagy a már széles körben elterjedt életjáradék programokkal oldhatják meg az adó jelentette problémát.

4. Értéktelen ingatlanok: A jellemzően az ország leszakadó régióiban található ingatlanoknak már az értékelése is problémás, de az itt élő, hátrányos helyzetű népességtől az adó behajtása szinte lehetetlen, hacsak a segélyből azonnal le nem vonja a hatóság. A probléma – épp a nagyon kis forgalmi érték miatt – valójában nem jelentős: a maximum 1-2 millió forintot érő házak esetében ez az adónem havi szinten 1-2 ezer forintot jelent.

hunor76 2009.04.22. 22:51:04

@sztár: fűtésszámla - attól tartok ezt addig nem lehet megoldani, amíg 1. a lakók csak ablaknyitogatással tudják szabályozni a lakásuk hőmérsékletét, valamint 2. átalánydíjas elszámolás van és 3. nincsenek a lakások rendesen leszigetelve. És ez nem csak panelprobléma. Szerintem nem igényli minden magyar a 25 fokos beltérhőmérsékletet, de sokan nem is tudnak rajta változtatni.

Itt tehát komoly infrastrukturális beruházásra volna szükség - azt hiszem ezt már emlegettük pár helyen, hogy ez mennyivel értelmesebb pénzköltés volna az állam részéről főleg recesszió idején mint egy rakás más szubvenció (ld. pl. rossz minőségű, pazarló rendszerek eltartása) aminek a luxusát továbbra is vígan megengedjük magunknak.

pgeri 2009.04.22. 22:58:12

@sztár: ha mindent úgy közelítünk meg, hogy úgyis szar lesz, úgyis ellopják, akkor valóban nem is érdemes belevágni. Nálunk van egy erős korrupcióellenes csapat is, majd ők megmondják, hogy pontosan hogy kell ezt csinálni. Addig is egy tipp: teljes nyilvánosság Dugódíjnál például rendszámra kereshetően a rendszer mikor regisztrált áthajtást. Naponta melyik ponton hány áthajtás volt, mennyi volt a bevétel, ilyesmi.

Londonban a dugódíj bevezetését nem előzte meg óriási fejlesztés, "csak" vettek vagy 400 buszt, és jó rendesen besűrítették a belvárosi hálózatot. Nálunk mondjuk 100 busz, meg 20 villamos erre bőven elég lenne, ez nem egy megfoghatatlanul hatalmas összeg. Természetesen ez csak a kezdet, a végcél, hogy az agglóból a belvárosba 1 átszállással, gyorsan, kényelmesen el lehessen jutni. A dugódíj egyik célja ehhez forrást generálni, a másik, éppoly fontos célja pedig a közlekedés felgyorsítása: akinek igazán fontos, hogy kocsival járjon, az nem dugóban fog ácsorogni, így a megnyert idő simán kárpótolja a díjért. És akkor a szennyezésről még nem is beszéltem.

pgeri 2009.04.22. 23:03:45

Ja, és egy kis UPDATE:

Nemhogy csökkenne, de a tervek szerint még nő is a munkát terhelő elvonás az index szerint:

index.hu/gazdasag/magyar/2009/04/22/mindenkivel_kiszur_a_szuperbruttosnak_hivott_szja/

Ezek alapján még csak félkésznek sem érdemes nevezni a művet, maradjunk az egyszerű semmittevés szónál.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.22. 23:22:55

@pgeri: Pedig Bartokinak igaza van. Addig nem lehet dugódíjat bevezetni, amíg ilyen elizélt közlekedése van Bp-nek. Utána, de csakis utána helyes koncepció. Én, ha tehetem, biciklivel járok, de ha az időjárás vagy nagy csomag miatt nem lehet, akkor a következő a helyzet:
Ha el akarok jutni a város túlsó végébe (szerencsére ritkán fordul elő), még dugóban is (egészen extrém kivételektől eltekintve) 20-30 %-kal gyorsabban érek át autóval, mint BKV-val, és ha mindenhol lyukasztanék jegyet, akkor még drágább is volna a BKV. Mindezért kapnék random időközönként induló buszokat 110 % kihasználtsággal, gyakran bűzlő csövesekkel megspékelve. Ha lesz dugódíj, de a BKV színvonala nem változik, akkor inkább az autózásért fogok fizetni ezen ritka alkalmakkor, hacsak nem szabnak valami irreális árat.
Más volna persze a helyzet, ha lenne tisztességes tömegközlekedésünk, normális áron (összehasonlítás: Prágában 5000 Ft körül van a bérlet). Egyetlen embert ismerek, akinek tetszett: az amerikai nagybátyám. Detroithoz képest biztos tényleg qrva jók vagyunk... igaz, ő szinte csak a legjobb részeit látta: nálunk kivételesen viszonylag tűrhető a buszjárat a reggeli csúcsidőt leszámítva, ezen kívül pedig főként metrókkal utaztunk, amik szintén tagadhatatlanul európai színvonalú szolgáltatást jelentenek.

Wahun 2009.04.22. 23:25:25

@pgeri: Köszi a választ csak pont a lényeget hiányolom :) a hogyan töritek le az ellenállást? Mert az ténylegesen ellenérdekeltek (vagy magukat butaságból annak hivők) tíz- és százezrei minden elképzelhető (és elképzelhetetlen) módon szabotálni fogják az összes átalakítási kísérletet. Nem véletlenül "puhult fel" az összes eddigi próbálkozás, hanem azért mert sokan és keményen dolgoztak ellenük. Erre mik a terveitek? Honnan fogtok szerezni ezernyi hozzáértő felső- és középvezetőt a tökig korrumpálódott jelenlegiek helyére?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.22. 23:35:29

Egyébként jó ez az LMP, még az is lehet, hogy szavazok rátok :-) A fő ellenérv a Védegylet, amely a teljesen alkalmatlan, Mádlnál is pártosabb (nem kis dolog... tény, hogy Árpi bácsi magasra állította a mércét, de ezek a lehető legalacsonyabbat is levernék) Sólyomot elnöknek javasolta. De ez egyre inkább úgy érzem, hogy eltörpül a többiek hibái mellett. No meg lehet, hogy ők sem gondoltak rá, hogy egy fidesz-seggnyalót támogatnak.

@Wahun: nem is csak a korrumpálódott, illetve pozíciójukba belebetonozódott illetékesekkel van probléma... a "szociális" népszavazás bebizonyította, hogy az egész néppel... amúgy kár, hogy az egészből a vizitdíjra emlékszik mindenki, a tandíj sokkal fontosabb tétel volt. Összegét tekintve is, valamint az egy szinte tökéletes koncepció volt (ritkaság az ilyen bármelyik kormányunk művében): a legjobbak, akik miatt igazán érdemes egyetemeket fönntartani, sokkal jobban jártak volna a mainál, a jók kb. ugyanúgy, és mindezt azok fizették volna meg, akiket 10-15 évvel ezelőtt (nagyon helyesen) föl se vettek volna, mert nem oda valók. Ha ennek ellenére diák akar lenni (pl. az ezzel járó kedvezményekért...), akkor fizessen.

pgeri 2009.04.22. 23:53:10

@Wahun: Ha megteremted például a nyilvánosságot (pl. minden állami pénzen készült tanulmányt ki kell rakni az Internetre), akkor csökken a lopás, korrupció és mutyi. Mert megnő a kockázat, ha mindenki láthatja, hogy szart rendeltél a Haver Bt-től.

Az ellenállás is lecsökken automatikusan, hiszen az főleg a mutyizási lehetőségek védelme miatt alakul ki. Ahol meg ezek után is korrupció van, ott azonnal elbocsátani az érintettet és a főnökét is.

Egyébként (nyilván naivitás) hiszek abban, hogy egy logikus átalakítást meg lehet (és meg kell) védeni a "nép" előtt is.

pgeri 2009.04.22. 23:58:36

@bm613:
- csövesek/rongálók/bűnözés ellen kamera
- zsúfoltság ellen plusz mittudomén 100 busz és buszsávok
- lassúság ellen buszsávok és villamosfejlesztések
- drágaság ellen időalapú jegyrendszer 1/2-1-2-x órás jeggyel

Ezek egyike sem atomtechnika, nem kell rá nagy összeget gondolni, az egész kb. a BKV éves veszteségéből kihozható lenne, csak akarni kéne.

De nálunk most valami miatt a gigaberuházás a divat, ami érthető is: 500 milliárdból könnyebb eltüntetni néhányat, mint néhányból. :-)

Wahun 2009.04.23. 11:13:34

"Ha megteremted például a nyilvánosságot (pl. minden állami pénzen készült tanulmányt ki kell rakni az Internetre), akkor csökken a lopás, korrupció és mutyi. Mert megnő a kockázat, ha mindenki láthatja, hogy szart rendeltél a Haver Bt-től."

Bocs de az öszödi beszéd óta nem tudom ezt komolyan venni. Ha egyszer azt az ún. nyilvánosság egy szimpla válrándítással elintézte (mert azt ne mondja senki, hogy ennél több történt) akkor majd pont annak lesz bármiféle következménye ha kiderül, hogy az osztályvezető elvtárs a sógorától lízingeli a mahagóni irodabútort. Itt tényleg a néppel van a baj.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.23. 12:51:09

@pgeri: Én is így gondolom. Csak azt írtam, hogy a JELENLEGI helyzetben nem reális a dugódíj. Kb. ezek a fejlesztések, amiket írsz, meg is felelnének, ha normálisan árazzák a jegyet.

beszóló 2009.04.23. 14:34:45

@pgeri:
Köszi a választ. Lényegében egyetértek.
Jó lenne a műemlék ingatlanok felújítóit a felújítás költségének mértékéig ingatlanadó-mentessé tenni, és a budapesti épületek tulajdonosaianak, amennyiben házuk homlokzatát felújítják 2-3 évig adómentességet adni.
Ezek külföldi példák, jól működnek, szép tőlük a város.

Bartoki 2009.04.23. 15:35:56

@pgeri: "a dugódíjellenes platform kialakulását mindig csírájában elfojtom. :-)"

Nekem pont ezért nincs képem konkrétan elkérni a barátaim/ismerőseim ajánlócéduláit az LMP részére. :(

Ha tényleg lesz dugódíj akkor én nem fogok azzal szégyenkezni hogy ehhez kértem a támogatásukat...

Bartoki 2009.04.23. 15:47:10

Ingatlanadóról:

Szerintem mindenféle kedvezmény (nyugdíjas, szociális, stb. alapon, adómentes értékhatár, ingatlan típusa szerint) az adó mértékéből rossz, és csak a trükközésekre ad lehetőséget.

Egyedül annyit érdemes meglépni, hogy ha a nyugdíjasokat kompenzálni akarjuk azért hogy nekik nincs SZJA-juk (ezért nem tudják az SZJA-t leírni az ingatlanadóból), akkor fel kell bruttósítani a nyugdíjakat, segélyeket, stb. és akkor már ugyanolyan elbírálás alá eshetnek.

Egy elég fontos dolog viszont az ingatlanadó sokk-hatása. Olvastam olyan számításokat, hogy 1% ingatlanadó 35%-kal csökkenti az ingatlanárakat. Ezért fokozatosan kellene bevezetni - az én kedvencem a 10 év alatti, 0.1%-onként növelt bevezetés.

Most hogy a hitelválság alatt egyébként is lefelé tartanak az ingatlanárak, különösen ügyelni kellene erre.

Oszkó Péter most 0.25% első lépést reklámoz, remélem kiszámolta hogy ennyi még belefér és nem okoz sokkot... Mindenesetre én boldogabb lennék ha ezt ki is fejtenék, kiszámolnák. :)

A fokozatos bevezetés egyébént azért is jogos érv, hogy igazságosabb legyen azokkal szemben, akik eddig szépen (magasat) jövedelemadóztak, abból megvették az ingatlant, és most meg fizethetnek utána ingatlanadót, de ha pl. már nem olyan magas a jövedelmük, akkor a cserébe kapott SZJA-kulcsok csökkenését nem tudják élvezni.

Meg aztán azt sem kellene elfelejteni hogy a jelenlegi Q magas átírási illetékeket az ingatlanadó fokozatos bevezetésével párhuzamosan szépen ki kellene vezetni - 1% illeték bőven elég lenne ha van mellette egy 0.5-1% közötti éves ingatlanadó.

Bartoki 2009.04.23. 16:11:11

@pgeri:

"teljes nyilvánosság Dugódíjnál például rendszámra kereshetően a rendszer mikor regisztrált áthajtást. Naponta melyik ponton hány áthajtás volt, mennyi volt a bevétel, ilyesmi."

Londonban (vélhetően) különösebb korrupció nélkül megy el a 70 milliárd Ft-os bevétel fele a (valós) üzemeltetési költségekre. Ezen nem lehet segíteni, ez egyszerűen egy rossz rendszer.

Ráadásul Londonban a bevétel közel fele a büntetésekből származik (mire emlékeztet ez engem.... Ja! a Centrum Parkoló Kft-re :)

Aki nem tudná: Londonban kb. 2400 Ft a behajtás napidíja, de ha elfelejtesz fizetni, akkor 18000-54000 Ft-os büntetés van.

Csak egyet mondok: NE! :)

"Londonban a dugódíj bevezetését nem előzte meg óriási fejlesztés, "csak" vettek vagy 400 buszt, és jó rendesen besűrítették a belvárosi hálózatot. Nálunk mondjuk 100 busz, meg 20 villamos erre bőven elég lenne"

Több 10 ezer autót szeretnénk kiváltani 100 busszal és 20 villamossal? :)

Londonban egy 136000 lakosú területen vezették be a dugódíjat. Nálunk a nagykörúton belül ennél valamivel többen laknak (200e körül lehet, de ez csak az én becslésem az V-VI-VII-VIII-IX kerületek lakosainak száma alapján).

Milyen alapon lenne elég 1/3 mennyiségű busz?

"Természetesen ez csak a kezdet, a végcél, hogy az agglóból a belvárosba 1 átszállással, gyorsan, kényelmesen el lehessen jutni. A dugódíj egyik célja ehhez forrást generálni"

Nekem ne mondja senki hogy nincs forrás...

Egy brutál dugódíjból származható éves tiszta nyereség 25x-ösét verjük most el 4-es metró címén. :) (20 milliárd vs. 500 milliárd).

"akinek igazán fontos, hogy kocsival járjon"

Azt reméltem hogy ebben az országban mindenki egyenjogú, és nincsenek egyesek akiknek fontosabb joguk van kocsival járni mint ketteseknek. :)

Akinek igazán fontos, az most is megteheti hogy taxiba vagy CD rendszámú kocsiba ül, és élvezheti a buszsáv nyújtotta előnyöket (mondjuk ez sem túl korrekt).

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.23. 16:29:02

@Bartoki: "Egyedül annyit érdemes meglépni, hogy ha a nyugdíjasokat kompenzálni akarjuk azért hogy nekik nincs SZJA-juk (ezért nem tudják az SZJA-t leírni az ingatlanadóból), akkor fel kell bruttósítani a nyugdíjakat, segélyeket, stb."
Így rendben van. Az megengedhetetlen volna, hogy a dolgozók és nem dolgozók közt a dolgozók, tehát nagy átlagban a jobb helyzetűek javára tegyenek különbséget az adókedvezménnyel. Ugyanez érvényes egyébként a gyermekek utáni kedvezményre is. Ha van olyan szülő, aki nem tudja ezt megkapni, akkor igazságtalan. Azonnal be kéne vezetni, hogy legalább ugyanakkora összeg járjon a nyugdíjas/munkanélküli szülőnek is a gyermekei után. Sokan nyilván kapnak annyi segélyt, amennyi megfelel a kedvezménynek, de biztos, hogy nem mindenki. Tőlem lehet ez a támogatás természetbeni is, hogy kifogjuk a szelet azoknak a vitorlájából, akik szerint a szegény ember úgysem a gyerekre költené... (bár érdekes módon az adókedvezménynél nem merül föl bennük ugyanez, pedig ugyanolyan esély van rá)

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2009.04.24. 10:30:44

@Bartoki: Nekem azért furcsa, hogy így ki vagy akadva a dugódíjra, mert láthatóan te is szeretnél egy jól működő tömegközlekedést, egy nem zsúfolt és élhető belvárost, stb. Csak épp nem akarod megfizetni (te, aki használod), hanem mindenhonnan máshonnan szednél el pénzt.

Szerintem ha az a probléma, hogy a város zsúfolt és büdös, és pénz kell arra, hogy ezt megváltoztassuk, a kézenfekvő és igazságos megoldás (márcsak a haasználó fizet meg szennyező fizet elvek szerint is), ha azoktól szedjük be, akik zsúfolttá és büdössé teszik. Ezek pedig az autósok. ÉS a kamionosok, teherautósok.

Bartoki 2009.04.24. 11:43:42

@Lastres: "szeretnél egy jól működő tömegközlekedést, egy nem zsúfolt és élhető belvárost, stb. Csak épp nem akarod megfizetni (te, aki használod), hanem mindenhonnan máshonnan szednél el pénzt."

A jól működő tömegközlekedést én szívesen megfizetem, csak lenne már.

De nem a dugódíjas területen meg ott kell sűríteni :) hanem ott, ahonnan az autósok jönnek (külváros, agglomeráció).

"Szerintem ha az a probléma, hogy a város zsúfolt és büdös, és pénz kell arra, hogy ezt megváltoztassuk"

Pénz már most is van.

Budapest éves költségvetése 500 milliárd Ft, ráadásul ez egész hatékonyan van beszedve (pl. iparűzési adó). Az EU-ból is kaptunk 300-400 milliárdot, amit jól el is verünk 4-es metróra.

Úgy ne szedjünk pénzt mint Londonban, ahol az a filozófia hogy "nem baj ha a bevétel fele elmegy magára a beszedésre, a lényeg hogy az autósok szívjanak".

Attól nem lesz magasabb az össz-jólét ha eleve úgy indulunk neki hogy valaki szívjon. :)

"ha azoktól szedjük be, akik zsúfolttá és büdössé teszik. Ezek pedig az autósok. ÉS a kamionosok, teherautósok."

Kamionosok és teherautók a városban?
Most lettek kitiltva...
Lehet hogy a BKV buszokat is ki kellene... :)

A cél ezek szerint közös - szebb, jobb környezet, magasabb életszínvonal.

Csak a módszereken vitatkozunk - tiltsunk vs. nyújtsunk alternatívát.

Az eredeti félmondatomról: az LMP maga alatt vágja a fát ha nincs belső pluralizmus, ha pl. el vannak fojtva a "világoszöldek".

Meg kell engedni több különböző véleményt, irányzatot, mert így ha a párt egyetlen irányvonala az adott embernek akár 1 jelentős érdekét is sérti, akkor már nem olyan lelkes támogató.

Egy Londoni jellegű szívatós dugódíj propagálásával az agglomerációs 20% körüli SZDSZ-szavazótáborról kb. le is lehet mondani, pedig ők lehetnén a legegyértelműbb célcsoportja az LMP-nek.

Eleve, a 3 millió autó (ezek szerint a családok 70%-ában van autó) országában milyen politikai jövőt lehet az autósok szívatására építeni? :O

A hagyományos nagypártoknál ezt a problémát (a politikau pliralizmus hiányát) az ellenfél démonizálásával oldják meg. Bebeszélik nekem hogy "igaz hogy ezek itt ex-komenista milliárdosok és pár dologban nem értek velük egyet, de inkább ezek legyenek mint a bumfordi vidéki PatásOrbán".

... A másikok meg ugyanennek a szó szerinti ellenkezőjét beszélik be. :)

De ha jól értem akkor az LMP pont ehelyett a démonizálás szeretne valami mást csinálni.

Légyszi legyetek toleránsak, tűrjétek meg az ellenvéleményt. Akár házon belül is.

Közös érdek.

pgeri 2009.04.24. 14:16:29

@Bartoki: Küldök néhány link-et

www.budapest.hu/resource.aspx?ResourceID=dugodij_bp2
veke.hu/download/Kszemle_CIKK_917.pdf

Ezekben vannak számok is. Nyilván el lehet lopni az így beszedett pénzeket is, ha ebből indulunk ki, akkor valóban nem csinálhatunk semmit. Azonban ha mérnök fejjel belegondolsz, ez nem űrtechnika: kell mittudomén 50-100 kamera hálózati kapcsolattal, valami nagyobb szerver, ahol zajlik a rendszámfelismerés, meg egy számlázási adatbázis, ahol rendszámonként van mindenkinek egy egyenlege. Oké, nem két forint egy ilyet kiépíteni, de az üzemeltetési költség azért nehogy már tízmilliárdokra rúgjon. Ha nekem azt mondják, hogy van rá tízmilliárd + utána évente egymilliárd, megszervezem a csapatot rá, abban biztos lehetsz. :-)

"Csak a módszereken vitatkozunk - tiltsunk vs. nyújtsunk alternatívát."

A dugódíj nem tiltás. Tiltás az, hogy a sárga matricás autók nem mehetnek be télen a Hungárián belülre. Na az valóban egy baromság.

A dugódíj, a parkolási díj, stb. egyszerű logika alapján működik: a szűk erőforrás drágább. Jelenleg az időddel fizetsz érte (dugó, helykeresés). Miért ne lehetne ezt pénzre váltani (fizetsz többet, cserébe kevesebb idődet veszi el)?

pgeri 2009.04.24. 14:26:43

@Bartoki: a kedvezményeknél leírtakkal egyetértek, valóban jobb lenne (több szempontból is) a nyugdíjakat bruttósítani. Persze ez magasabb adminisztrációt jelent, azt is meg kell jegyezni.

Erről a sokk-hatásról küldhetnél felmérést, én még nem hallottam róla, első blikkre nem tűnik életszerűnek.

A leírhatóságról: 1%-os mérték esetén egy 20 millás lakás 200 ezret adózik évente, ez - a 18%-os alsó kulccsal számolva - havi 100 körüli bruttóból fedezhető. Az adójóváírással most nem számoltam, azt előbb-utóbb úgyis meg kell szüntetni.

pgeri 2009.04.24. 14:38:58

@Bartoki: A nyugdíjak bruttósítása is megoldás lehet, bár szerintem a limittel sincs baj, 1 nyugdíjas csak 1 ingatlanra veheti igénybe, aminek a saját nevén kell lennie, visszaélni így ezzel nehéz lenne.

A leírhatóság tág teret ad: mondjuk egy 20 millás lakás - a 18%-os alsó kulccsal számolva - kb. havi 100 ezres bruttó utáni SZJA-ból leírható, ez azért nem magas. Az adójóváírást itt most nem számoltam bele, az ezt kicsit növeli, de előbb-utóbb (inkább előbb) úgyis el kell törölni.

pgeri 2009.04.24. 14:41:36

A doksi, amiből egyébként néha idemásolgatok megtekinthető egyben is: nomad.hu/~pgeri/download/ado/adoreform_090423.pdf

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.24. 14:50:52

"ha azoktól szedjük be, akik zsúfolttá és büdössé teszik. Ezek pedig az autósok. ÉS a kamionosok, teherautósok. "
A zsúfoltságra igaz. A bűzre nem. Egyetlen busz, hiába fogyaszt jóval kevesebbet, sokkal több mérget okád magából, mint a teljes utastömegét elvinni képes autósereglet.

Bartoki 2009.04.24. 17:54:29

@pgeri:

"ez nem űrtechnika: kell mittudomén 50-100 kamera hálózati kapcsolattal"

Pedig tény, hogy Londonban a belépési pontok kamerás ellenőrzése és a befizetések, büntetések adminisztrációja 32 milliárd Ft/év.

Pedig kinézem belőlük hogy a postázást, call centert, félrefelismerések szemmel ellenőrzését stb. outsourcolták Indiába. :))

"Ha nekem azt mondják, hogy van rá tízmilliárd + utána évente egymilliárd, megszervezem a csapatot rá, abban biztos lehetsz. :-)"

Londonban a dugódíjas beruházás 82 milliárd Ft volt.

Abból 1000 buszt lehetne venni, még a lehúzós Antal Attila féle árakon is. :)

Szerintem inkább erre költsük, még ha ehhez vissza kell hívni Antal Attilát is. :))


"A dugódíj, a parkolási díj, stb. egyszerű logika alapján működik: a szűk erőforrás drágább. Jelenleg az időddel fizetsz érte (dugó, helykeresés). Miért ne lehetne ezt pénzre váltani (fizetsz többet, cserébe kevesebb idődet veszi el)?"

Ez jó ötlet, csak ne legyen diszkriminatív.

Például ne legyen ingyen senkinek sem. A Polgári Jenő Hivatal autóinak sem.

Vagy mondjuk ne legyen 30-100x drágább azoknak, akiknek nincs a tulajdonukban lakás az adott területen.

Mire ez a megkülönböztetés? :O
Egyik autó ugyanolyan káros mint a másik, nem?

Én látom hogy a tanulmányotokban sok munka fekszik, és jó is hogy van egy ilyen összefoglalás - legalább látszik hogy milyen rossz a londoni rendszer.

Csak azzal nem értek egyet, hogy az LMP ezzel valóban magára veszi a "belvárosi szinglik netpártja" kabátot amit sokan rá akarnak adni. És egy ilyen kabát biztos út a bukáshoz - a nagykörúton kívüli 9.8 millió emberben nem a csunya autóst kellene látni, hanem a potenciális szövetségest a demokratikusabb közélet kiépítéséhez.

Amúgy egy poén dolgot olvastam az idézett tanulmányban (most hogy újraolvastam):

"3 vagy több befizetetlen büntetés után a Transport for London kerékbilincset helyezhet el vagy
elszállíttathatja az autót."

Bakker, ezt most akarja a Hagyó itthon is bevezetni. :)
Tisztára mintha Londonból bennék át 1 az 1-ben.

Lesz majd 54e Ft-os büntetés is 3 napon túli fizetés esetén? :))

Bartoki 2009.04.24. 18:17:38

@pgeri:

"Erről a sokk-hatásról küldhetnél felmérést, én még nem hallottam róla, első blikkre nem tűnik életszerűnek."

Ha az ingatlan a saját forgalmi értékének 1%-ának megfelelő költséget okoz évente, akkor mennyivel csökkenti ez a jelenértékét?

Erre más is rájött, neten olvastam a 35%-ot, de most nem találom.

Amúgy hosszú távon semmi baj nincs a 35% csökkenéssel. Max. olcsóbb lesz a lakáshoz jutás, nem egy ügy. :)

Csak egy ekkora esés 1-2-3 év alatt elég nagy sokk lenne, pl. eltűnhet a fedezet egy csomó lakáshitel alól. :) Meg egyébként is igazságtalan lenne egy adminisztratív intézkedéssel ilyet okozni azokkal szemben akik éppen beleesnek a nagy buktába.

Ezért lenne jobb akkor elkezdeni, amikor már látszik a fény a válság végén (akkor már nem erősít rá a válság miatti esésre). Ráadásul 10 év alatt bevezetve a 35% esés simán elveszne az emelkedésben.

Amúgy a válságból való kilábalást nem szabad egyedül ettől remélni. Ingatlanadóból talán ha 400-500 milliárd Ft-ot be lehet szedni, de ha az eddigi 160 milliárdos adásvételi illetéket váltabá ki, akkor ugye ennyivel kevesebbet.

Szóval nem azért kell bevezetni mert most hirtelen kell egy kis pénz, hanem azért, mert így korrekt, így igazságos.

Aki nem hiszi, gondoljon bele hogy az állam által biztosított szolgáltatásokból, infrastruktúra-fejlesztésekből lényegesen nagyobb értékben részesül az akinek van ingatlana (megvédi a töröktől, tatártól), és azon belül is főleg az akinek sok van: nem mindegy hogy egy 10 millás lakásom értéke ment fel a duplájára 20 millára, vagy a 100 millásé.

Egyébként ha ezt teszed az ingatlanadó mögötti indoklássá, akkor minden limit, kedvezmény, nagycsaládos, nyugdíjasnakne, progresszivitás, stb. értelmetlenné válik.

Az "írjátok fel" is csak azért kell, hogy akinek éppen nincsen jövedelme annak ne kelljen azonnal eladnia vagy hitelt felvenni. Meg lehet azt úgy csinálni hogy érdemesebb legyen kifizetni mint halmozni (pl. jegybanki alapkamat + 1-2%-on kamatozik).

Bartoki 2009.04.24. 18:26:39

Zsúfolt belváros, rossz a levegő témához:

14-től 26 éves koromig én is imádtam a zsúfolt belvárosban lakni. Nyüzsi, sok ember, minden közel, nagykirály! Mi az hogy rossz a levegő? Én nem éreztem...

Aztán rájöttem, hogy még egy motorom sem lehet, mert nincs hova tenni. Gyorsan beláttam hogy megöregedtem, és elköltöztem Budára, a hegyre. :)

És picit olcsóbb volt az albérletem mint a lepukkant, koszos Molnár utcában. :))

És besütött a nap, és mókus lakott a kertben, és volt hol tartani a biciklimet, de még a zautót is.

Gyerekek, nőjetek fel. :) 30 évesek vagytok, ezek szerint már Ti is megöregedtetek, és ezért nem tetszik a zsúfolt belváros. 5 év múlva már akkor sem fog tetszeni, ha 1 drb autó sem lesz az utcán.

Nincs mese, nektek is menni kell, ki a zöldbe. Ott jó a levegő és nincs zaj és zsúfoltság...

Valamit nagyon elcseszünk ezzel ahogy lakni meg élni próbálunk itt Budapesten... Magyarországon 10.000 négyzetméter esik minden állampolgárra. És akkor 50 m2-es lakásokban kell nyomorogni a városban, úgy hogy nem süt be a nap? Meg nincs 15 m2 egy kocsinak hogy elférjen? :O

valaki76 (törölt) 2009.04.25. 14:43:28

Az ingatlanadó témához:

Hiányolom, hogy senki sem beszél az 1945 előtti magyar gyakorlatról. – Ez sokkal inkább területérték-adóról szólt, mint klasszikus ingatlanadóról.

1945 előtt Budapesten nem volt házadó a város területérték-adót szedett.

Ez jelentős mértékben eltér a „klasszikus ingatlanadó” gyakorlatától.

Ingatlanadó:
· Elsősorban a felépítményt (épületet) adóztatja
· Nehezen beszedhető
· Hatalmas mértékű adminisztrációt, bürokráciát igényel (minden lakásról külön kell értékbecslést készíteni)
· A korrupció melegágya
· Nem adóztatja meg a területhasználati átsorolásból keletkező extraprofitot
· Nem hatékony az ingatlanspekuláció elleni harcban.

Telekérték-adó (terület- vagy földérték-adó)
· Kizárólag lokációs értéket adóztatja
· Klasszikus ökoadó
· Könnyen beszedhető (területkataszter kell hozzá, nem kell lakásonkénti értékbecslés)
· Nem kell hozzá nagy apparátus
· Átlátható ezért csekély a korrupciós veszély
· 1945 előtt Budapesten is hasonló rendszert alkalmaztak.
· Kizárja a területi folyamatokból a spekulatív elemet
· Utat nyit a valóban ésszerű területi folyamatok számára
· Az infrastrukturális beruházásokat a közvetlen haszonélvezőkkel fizetteti meg.

Nem véletlen hogy nem beszélnek erről elvégre ez az ingatlanspekulációt lehetetleníti el – ez pedig nagyon nagy érdekekkel megy szembe.

További részletek:

A területérték, mint fenntartható önkormányzati jövedelemforrás
www.tett.co.hu/terertek.doc

Land Value Taxation
www.landvaluetax.org/what-is-lvt/

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.25. 23:36:01

@valaki76: Szóval ha egy nagy telken van egy 100 éves, düledező viskó, az többet fizessen, mint egy azonos környéken kisebb telken álló luxuspalota, vagy soklakásos ház. Ezt te komolyan gondoltad, vagy csak el kívántad mesélni, hogy ilyen elképesztő faszság is létezett valaha? Utóbbi esetben köszönjük az infót, megtudtuk még egy (bár összességében elhanyagolható) hibáját a Horthy-korszaknak.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 13:11:28

@bm613: Konkrét példa 1:

1. luxusvilla a Svábhegyen – a telek 50 milliót ér
2. szerény polgári ház Cinkotán – a telek 10 milliót ér
3. panellakás 10 emeletes épületben – a lakásra eső telekrész 1 milliót ér

A Sváb-hegyen lévő luxusvilla tulajdonosa 50-SZER TÖBB ADÓT FOG FIZETNI, mint a panellakásban lakó valószínűleg nem túlzottan gazdag tulajdonos.

Konkrét példa 2 (szemléltető árakkal):
1. 1 hektár szántóföld – 100 egységet ér
2. 1 hektár szántóföld autópálya vagy repülőtér mellet – 500 egységet ér (a spekulatív várakozás miatt, az értéknövekmény a közpénzből megvalósított infrastrukturális projektből származik)
3. 1 hektár szántóföld autópálya vagy repülőtér mellet ÉPÍTÉSI TELEKKÉ ÁTMINŐSÍTVE – 5000 EGYSÉGET ÉR – Jelenleg a tulajdonos semmilyen adót sem fizet azért a haszonért, amelyre a közpénzből megvalósított infrastrukturális fejlesztések eredményeképpen tesz szert
(legjobb esetben „potyautas”, rosszabb esetben újonnan megjelent – „jól informált”– spekuláns, aki a területileg illetékes képviselőtestületben aktívan „lobbizik” a kezében lévő földterület területhasználatának átminősítéséért). JÓ EZ ÍGY?
4. Ha sikeresen átminősítik a területet, akkor közpénzből újabb fejlesztések fognak megindulni a fejlesztendő terület „hatékonyabb kihasználása érdekében”.

Konkrét példa 3:
1. „BARNAMEZŐS” ÉPÍTÉSI TELEK a Józsefváros külső részén, a korábbi ipari tevékenység megszűnt
2. A tulajdonos nem elégedett a jelenlegi ingatlanárakkal – spekulatív célból visszatartja a területet.
3. Megnő az igény a városon kívüli zöldmezős területek hasznosítása iránt, és hatalmas „közösségi projektek” indulnak meg állami finanszírozással az agglomeráció területén.
4. TELEKÉRTÉK-ADÓ ESETÉBEN EZ A TORZULÁS ELTŰNIK AZ INGATLANSPEKULÁCIÓ KORLÁTOK KÖZÉ KERÜL.

Ez egy világos, egyszerű – és az ingatlanadóval összevetve igazságos – rendszer, amely mindössze a földjáradékot (a föld nem emberi munka terméke) szeretné megadóztatni, AZ INGATLANNAL NEM FOGLALKOZIK, MIVEL AZ ADÓZOTT EMBERI MUNKA TERMÉKE.

Semmi köze sincs a Horthy rendszerhez ez tipikusan baloldali reformelképzelés volt (Henry George), jelenleg elsősorban a zöld pártok támogatnak hasonló elképzeléseket.

Land value tax – Wikipedia
en.wikipedia.org/wiki/Land_value_tax

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 13:20:24

@bm613: Az igaz, hogy a magyar sajátosságok miatt még egy ilyen rendszer bevezetése is gyilkos indulatokat kavarhat.

A MAGYAR LAKÁSPOLITIKA EGYEDÜLÁLLÓAN OSTOBA: a fejlett államokat tekintve nálunk a legmagasabb a magántulajdonban lévő lakások aránya (90%), itt nincs a valódi bérlakás szektor és ehhez rendelt támogatási rendszer.

MAGYAR MODELL: adósodj el svájci frankban 35 évre – gratula annak, aki ezt a rendszert kitalálta.

VÉGSŐ ÉRV: így legalább a lakás/ill. a ház értéke nem lesz adóköteles, csak a telek válik adókötelessé egy világos, egyszerű rendszer keretében.

Eredmény:
1.csökkeni fognak a telekárak és a földárak
2. Az ingatlanspekulációban érdekelt tőke a termelésbe áramlik át
3. A TERÜLETFEJLESZTÉS a jelenlegi „pénzosztásból”, ÉRTÉKTEREMTŐ PIACORIENTÁLT FOLYAMATTÁ ALAKUL ÁT.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 13:34:18

Ez egy világos, egyszerű – és az ingatlanadóval összevetve igazságos – rendszer, amely mindössze a földjáradékot (a föld nem emberi munka terméke) szeretné megadóztatni, AZ INGATLANNAL NEM FOGLALKOZIK, MIVEL AZ ADÓZOTT EMBERI MUNKA TERMÉKE.

Pontosítás: "a felépítménnyel (épülettel) NEM FOGLALKOZIK, MIVEL AZ ADÓZOTT EMBERI MUNKA TERMÉKE".

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.26. 20:25:29

@valaki76: Nem értesz. Külön leírtam, hogy azonos környéken nézzük.
Amire én gondoltam, az a következő, maradva a te példádnál.

1. 1000 m2-es telek a Svábhegyen, ér 50 milliót (reális ár, utánanéztem). De csak családi örökség, egy ősrégi házikó áll rajta, aminek az értéke még ezen a drága helyen is mondjuk csak 10 millió az állapota és kis mérete miatt (tegyük fel, hogy ennyivel megdobja az ingatlan értékét az üres telekhez képest, bár megvenni úgyis csak dózerolásra fogja bárki is). A tulaj, aki mondjuk egy özvegy nyugdíjas nénike, fizet 50 egység adót (egységnek nevezzük az 1M Ft telekre jutó adót), miközben 60 M Ft-nyi az érintett vagyon.

2. Feleakkora, 500 m2-es telek a Svábhegyen, ér 25 milliót. De van rajta egy 3 szintes, új, fényűzően berendezett luxusvilla, így 250 M Ft az ingatlan értéke. A te logikád szerint a tulaj fizet 25 egység adót 250 M Ft vagyonra.

3. 3000 m2-es telek lejjebb a hegyoldalon, az Istenhegyi útnál. Legyen az egyszerűség kedvéért ez csak 40 000 Ft/m2, mert főút, és nincs is valami magasan a hegyen; így kijön 120 M Ft-ra. Áll rajta 3 tízemeletes panelház, mondjuk 40-40 lakással, melyek értéke legyen átlag 18 M Ft (ez egy létező telek, bár a konkrét adatok és értékek csak az én becsléseim). És fizetnének ez után 120-an összesen 120 egység, azaz fejenként 1 egység adót.

4. 2354 m2-es telek, a panel közelében, de csendes mellékutcában, kitűnő kilátással, így 50 ezerrel számolom ennek is négyzetméterét. Ez 117,7 M, kerekítsük 120-ra. Két téglaház áll rajta, 12-12 lakással. A lakások kétfélék, ugyanannyi van mindkettőből, értékük most kb. 18 ill. 27 M Ft lehet. A közös tulajdonból egy lakásra jutó hányadok egyformák (most már nem szokás ez, de 40 éve így alapították a társasházat). Így mindenki 1/24-ét fizeti a 120 egység adónak, azaz 5 egységet, miközben 18 ill. 27 M Ft vagyonról van szó.
(igen, kedves olvasóink jól tippeltek, ezt nem távoli szemlélőként írom, hanem előszedtem még a házunk alapító okiratát is a pontos telekméretért)

5. Az általad említett cinkotai ház, telek legyen 10 M, ahogy írod, a teljes ingatlan 20. 10 egység adó 20 M Ft-ra.

6. Az általad említett, feltehetően belterületi panelház. Legyen 1 M a telek lakásonként, a lakások ára meg legyen átlagban 10 M. Ennél nem nagyon lehet olcsóbb. Mindenki 1 egység adót fizet tehát 10 M-ra.

Összefoglalva:
1. svábhegyi viskó 1 egység adó / 1,2 M Ft összvagyon
2. svábhegyi luxusvilla 1 egység adó / 10 M Ft összvagyon
3. istenhegyi panel 1 egység adó / 18 M Ft összvagyon
4. istenhegyi téglaház 1 egység adó / 3,6 illetve 5,4 M Ft összvagyon.
5. cinkotai ház 1 egység adó / 2 M Ft összvagyon
6. belterületi panel 1 egység adó / 10 M Ft összvagyon

Hát ha ez korrekt, akkor én vagyok a pápa, a moszkvai pátriárka és a dalai láma egy személyben... meg ráérő időmben a hatos villamos is ráadásnak. És még csak az sincs, hogy a szegényebbek járnak jobban. A belterületi panel lakói ugyan tényleg nagyon jól jönnek ki ebből, de a luxusvilla tulajdonosa is.
Te meg azt írod, hogy igazságosabb, mint ha néznék az ingatlan értékét...
Meg hogy az ingatlan adózott munka eredménye... egyrészt normális esetben a telek is az, másrészt meg pont a legértékesebb ingatlanoknál a leggyakoribb, hogy fekete pénzből épültek... minimálbéres vállalkozók sötétített ablakú X5-össel, és ilyesmik ugyebár.
És nagyon nem csesznél ki a spekulánssal. Ő megveszi olcsón a nem építési besorolású telket, azzal elvan, amíg át nem sorolják, fizetgeti a minimális kis adót, ha egyáltalán eltelik közben egy év, aztán amint átsorolják, eladja. Ha mákja van, egyetlen évre sem fizet a magas adóból, ha nincs, akkor talán 1x.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 22:38:09

@bm613: Én inkább erre a példára koncentrálnék

„Konkrét példa 2 (szemléltető árakkal):
1. 1 hektár szántóföld – 100 egységet ér
2. 1 hektár szántóföld autópálya vagy repülőtér mellet – 500 egységet ér (a spekulatív várakozás miatt, az értéknövekmény a közpénzből megvalósított infrastrukturális projektből származik)
3. 1 hektár szántóföld autópálya vagy repülőtér mellet ÉPÍTÉSI TELEKKÉ ÁTMINŐSÍTVE – 5000 EGYSÉGET ÉR – Jelenleg a tulajdonos semmilyen adót sem fizet azért a haszonért, amelyre a közpénzből megvalósított infrastrukturális fejlesztések eredményeképpen tesz szert
(legjobb esetben „potyautas”, rosszabb esetben újonnan megjelent – „jól informált”– spekuláns, aki a területileg illetékes képviselőtestületben aktívan „lobbizik” a kezében lévő földterület területhasználatának átminősítéséért). JÓ EZ ÍGY?
4. Ha sikeresen átminősítik a területet, akkor közpénzből újabb fejlesztések fognak megindulni a fejlesztendő terület „hatékonyabb kihasználása érdekében”.”

A termőföld esetében építési telekké történő átminősítésnél a földjáradék gyakorlatilag névleges, sőt a sok kivételnek köszönhetően sok esetben 0, azaz nulla forint.

A „jól informált” TELEKSPEKULÁNS 1-2 ÉV LEFORGÁSA ALATT, mindenféle termelőmunka nélkül TÖBB EZER SZÁZALÉKOS NETTÓ PROFITRA TESZ SZERT – ÉS ezért a horribilis profitért SEMMILYEN ADÓT NEM FIZET.

És ezt nagyon egyszerű megadóztatni – területérték-adó kell differenciált értéknövekmény-komponenssel.

Pl.

· több mint 10 éve helyben lévő földtulajdonosok – szerencséjük volt, közpénzből megvalósult fejlesztésnek köszönhetően értékes lett a tulajdonuk – ha értékesítik az értéknövekmény – mondjuk – 25%-át kötelesek adó formájában az állam részére befizetni.

· Újonnan megjelent „jól informált” tulajdonosok – EKKORA „SZERENCSE” MINIMUM 50% ÉRTÉKNÖVEKMÉNY-ADÓT ÉRDEMEL (annál is inkább mivel így kevesebb pénz marad a területhasználati átminősítéshez szükséges „lobbizáshoz”).

Számos helyen alkalmaznak hasonló megoldást.

És az a példa is roppant érdekes

„Konkrét példa 3:
1. „BARNAMEZŐS” ÉPÍTÉSI TELEK a Józsefváros külső részén, a korábbi ipari tevékenység megszűnt
2. A tulajdonos nem elégedett a jelenlegi ingatlanárakkal – spekulatív célból visszatartja a területet.
3. Megnő az igény a városon kívüli zöldmezős területek hasznosítása iránt, és hatalmas „közösségi projektek” indulnak meg állami finanszírozással az agglomeráció területén.
4. TELEKÉRTÉK-ADÓ ESETÉBEN EZ A TORZULÁS ELTŰNIK AZ INGATLANSPEKULÁCIÓ KORLÁTOK KÖZÉ KERÜL.”

Lényegében a legértékesebb területet vonják ki az ingatlanforgalomból tovagyűrűző hatások láncolatát elindítva.

(szükségtelen infrastrukturális fejlesztések állami pénzből – ezermilliárdokról van szó, amelyeket /bér/lakásépítésre, munkahelyteremtésre lehetne használni)

Ha telekérték-adót vetnek ki rá ÉRTÉKNÖVEKMÉNY KOMPONENSSEL, akkor nem tud sokáig spekulálni és az értékesítéskor realizálható profit is csökken.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 22:39:56

@bm613: A lakóingatlanokkal kapcsolatos észrevételhez:

1. Így legalább a házat/lakást nem adóztatják meg – kisebb az adóalap, kisebb az adó – ez mindenkinek jó
2. egyszerű, áttekinthető megvalósítható rendszer – szemben az „ingatlanadóval”, amit jól nem lehet csinálni
3. olcsón lehet működtetni, nem kell hozzá nagy apparátus
4. hatékony területhasználatot eredményez (EZ A LEGFONTOSABB)
5. általában SZJA-at akarnak vele kiváltani

Kényelmetlen lehet a svábhegyi nyugdíjasnak, de azért az ő sorsa talán nem tragikus, egy 60 milliós ingatlanból még a környéken is talál lakást.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.26. 22:43:02

Olyan nincs, hogy "inkább ez a példa"... kétségtelenül életszerű a te példád is, csak nagyságrendekkel ritkábban fordul elő, mint az enyémek. Másrészt említettem, hogy a spekulánsokat nem fogod meg. Mit érdekli őt,ha X millió helyett pl. X*0,8 millió lesz a profitja? Az is bőven elég.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 22:54:51

A lakóingatlanos részhez egyébként én nem ragaszkodnék, engem leginkább „nagy halak” zavarnak, akik milliárdokban utaznak az ő esetükben a területérték-adó kapcsán az ÉRTÉKNÖVEKMÉNY KOMPONENS a legfontosabb. – Ezzel százmilliárdokat lehetne már rövidtávon is megfogni.

valaki76 (törölt) 2009.04.26. 22:57:43

@bm613: Idézném magamat:
„Újonnan megjelent „jól informált” tulajdonosok – EKKORA „SZERENCSE” MINIMUM 50% ÉRTÉKNÖVEKMÉNY-ADÓT ÉRDEMEL (annál is inkább mivel így kevesebb pénz marad a területhasználati átminősítéshez szükséges „lobbizáshoz”).”

Ez már nagyon komoly visszatartó erő.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.27. 00:01:55

@valaki76: Aha, ez tényleg nem rossz. Csak köze nincs ahhoz, amit te javasoltál, én meg kritizáltam. De itt kiegyezhetünk :-)

hulyeinformatikus 2009.04.29. 08:44:06

@valaki76:

"A „jól informált” TELEKSPEKULÁNS 1-2 ÉV LEFORGÁSA ALATT, mindenféle termelőmunka nélkül TÖBB EZER SZÁZALÉKOS NETTÓ PROFITRA TESZ SZERT – ÉS ezért a horribilis profitért SEMMILYEN ADÓT NEM FIZET."

Akkor a jelenlegi törvények szerint adócsaló.

hulyeinformatikus 2009.04.29. 08:49:15

@valaki76: Nem értem miért kell rugózni az ingatlanadón, ha nincs meg a feltétele a bevezetéséhez.

Jóval egyszerűbb és olcsóbb az áfát emelni.
Fogyasztás arányában nő (bár nem progresszíven), nehezen kerülhető ki, mindenki fizet.

valaki76 (törölt) 2009.04.29. 09:32:41

@hulyeinformatikus: „Klasszikus ingatlanadó” – káros hatásokat vált ki, lehetetlen bevezetni, túl bonyolult, túl drága, könnyű kijátszani,
lényegében „gumicsont” a területérték-adóról akarják elterelni a figyelmet.

(csak egyedi alapon lehet meghatározni, hogy pl. a Dob utca 8. III emelet 6. lakás mennyit ér – és ezt könnyű vitatni)

Területérték-adó – kedvező hatásokat vált ki
(hatékony területhasználat, infrastruktúra fenntartása, finanszírozása – megspórolt adóforintok)
egyszerű bevezetni, egyszerű működtetni, hatékony, nehéz kijátszani.

(viszonylag egyszerűen meg lehet határozni, hogy a Dob utca adott szakaszán egy négyszögöl mennyit ér – ha ezt elfogadták, akkor nem lehet vitatni)


Célok:
1) Az infrastruktúra fenntartása
2) A közösségi fejlesztésből származó értéknövekmény megtérítése

Magyarul:
1. Az „egyszerű polgár” helyett a haszonélvező fizesse meg az infrastruktúra-fejlesztést
2. Hatékonyan hasznosítsák a horribilis összegekért elkészült infrastruktúrát
(senki se nyerészkedjen rajta – ez közösségi fejlesztés a közösségnek).

A legfontosabb: SZJA-at kell vele csökkenteni.

Ingatlanérték-komponensek:
- épület – konkrét értékteremtő munka, konkrét költségekkel, munkahelyeket teremt, adóforintokat generál – nem szabad többletadóval terhelni,
- telek – az értéke külső hatásoknak, a kiszolgáló infrastruktúra fejlettségének, a függvénye – az infrastruktúrafejlesztés, fenntartás árát meg kell fizettetni a telektulajdonossal (a haszonélvezővel).

valaki76 (törölt) 2009.04.29. 09:38:25

Komp@hulyeinformatikus: Komponensek:
- alacsony adókulcs a területhasználat függvényében – az infrastruktúra fenntartás árát fizeti meg
- magas illeték (vagy adókulcs – többféle megoldás van) értékesítéskor – a közösségi fejlesztésekből származó értéknövekmény visszaforgatása a közösség számára – a telekspekuláció ellehetetlenítése)

valaki76 (törölt) 2009.04.29. 09:43:53

@bm613: Az első körben belinkeltem egy cikket az alábbi címen:
www.tett.co.hu/terertek.doc

Idézek:
„Az 1886-os községi törvény, amely adóztatási jogot ad a városoknak, már rendelkezik a telkek értéknövekedésének a megadóztatásáról. Az 1886. XXII. t.-c. 132. §-a lehetővé teszi, hogy bevezessék a betterment (értéknövekedési) adót.
Az 1906-ban tartott, a törvényhatósági joggal fölruházott városok polgármesteri konferenciáján a nagyváradi főmérnök előterjesztett egy, a saját városának tapasztalatai alapján készített javaslatot a bettermentadóról, amely mintául szolgált a későbbiekben. A szakirodalom szerint Arad, Szeged, Debrecen, Kaposvár, Újpest, Győr és más városok hoztak földértékadó vagy telekérték-adó szabályrendeletet, még a tízes évek végén. Budapesten 1917. december 17-én fogadták el, és 1919-ben vezették be a tiszta földértékadót, mint városi telekérték-adót. Ennek végrehajtását 1923-ban „a főváros reakciós vezetése idején önhatalmúan felfüggesztette”, ám az engedély „soha el nem töröltetett” (Sós 1948:78). „

valaki76 (törölt) 2009.04.29. 09:46:31

@hulyeinformatikus: Nem feltétlenül, ha például jogi személyként, professzionális segítséggel intézi igen érdekes dolgok történhetnek.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.29. 11:11:43

@valaki76: Még mindig másról beszélsz, mint az elején. Értéknövekedést emlegetsz most, de kezdetben simán a telek értékéről volt szó.

valaki76 (törölt) 2009.04.30. 09:44:04

@bm613: Igazad van, nem voltam egyértelmű, ezért inkább most idézek az alábbi címről:

www.tett.co.hu/terertek.doc


Idézet a területérték-adó kapcsán:
„A gondolat egy későbbi – talán legismertebb – képviselője, Henry George értelmezésében az „egyetlen adó” egyúttal az egyetlen társadalmilag igazságos adónem is. A tőke – megítélésében – emberi munka terméke, ezért jogosan tart igényt a kamatra, a földtulajdonos viszont csupán „engedélyezi” a munka és a tőke működését. Passzív magatartásáért földjáradékot szed, amely igazságtalan, másrészt pedig a történelem során egyre nagyobb mértékű, és mivel nem produktív, ezért egyre nagyobb működési zavarokat, válságokat okoz. „Ez a helyzet – hangsúlyozza George – mindaddig fennáll, amíg nem a közösség jut földjáradékhoz. Igazságos megoldásra van tehát szükség, nevezetesen a földjáradék adó útján történő beszedésére” (George 1897, idézi Kónya 1994:17).
A „földértékadó” az egykorú lexikonbeli definíció szerint „a föld megadóztatása forgalmi értéke szerint, (ahol) »Föld« alatt egyformán értetik itt minden természeti adottság. (…) Az adó (…) tárgya a tiszta »földjáradék« azaz a (megmunkálatlannak képzelt) hely tulajdoni jogcímének a »lehető« jövedelme. Az adó jogcíme az, hogy a helyek forgalmi értékét a társadalom egészének jelenléte, számbeli szaporodása és kulturális haladása szüli és növeszti. ... A földértékadó (közgazdasági jelentőségét) pedig az adja meg, hogy a termelést nem gátolja (mint ahogy ezt a munkára kivetett, a kereseti és a fogyasztási adók teszik), hanem ellenkezőleg serkenti, amennyiben a termelési helyek parlagon hagyását, elégtelen kihasználását (…) nehezíti. A földértékadó kétségtelen előnye a hozamához képest nagyon kis költség, (…) az értékek egységes mérték által biztosított teljes korrumpálhatatlansága." (Világlexikon, 1925).
Az értéknövekedésen alapuló adózás hívei napjainkban is abból indulnak ki, hogy minden gazdasági tevékenységnek szüksége van ingatlanra (Ravasz 1992, Kónya 1994, Varga-Ötvös 1994). Az akció ötlete valahol megszületik és valahol valamilyen eredményt is hoz. A keletkezett jövedelmek – beleértve a részvényhozamot, a nyereményt, az árfolyam- és más spekulatív nyereséget is – pedig előbb-utóbb „leszállnak” a földre, pontosabban egy helyrajzi számmal rendelkező ingatlanra.
A területérték-változás olyan aggregált jelzőszám, amely alapján le lehet mérni az egyes térségek, fejlesztési tengelyek, települések, városrészek jövedelem- és tőkeképző adottságait. Ezt az információt a gazdaságpolitika jól hasznosíthatja: egy naprakész értékkataszter alapján, az adó helyes mértékének megválasztásával, elősegítheti egyes régiók és települések gazdasági fejlődését, a térségek közötti kiegyenlítődést. A koncepció lényege, hogy az önkormányzatok, régiók bevételei – a központi költségvetésből kapott juttatásokon túlmenően – elsősorban a helyi ingatlanvagyon hasznosításából származzanak a lakossági jövedelmek és a helyi vállalkozói tevékenységek adóztatásának csökkentésével, esetleg kiváltásával. Az adónem egyszerűsége miatt az adminisztráció is könnyen átlátható és olcsó.
Végül is, olyan adórendszerre van szükség, amely nem bünteti a produktivitást, és orientál a megfelelő helyszín kiválasztásában. A telekérték-adó a legtisztább reáladó, mert nem a teherviselési képességen, hanem a teherviselési kötelességen alapul. Ennek egyik hozadéka, hogy a területhez tartozó adót csak a megfelelően produktív helyhasználat tudja megfizetni, és a parlagon hagyott, illetve a nem az értéknek megfelelően hasznosított terület gazdája a jobb hasznosításban válik érdekeltté (Varga-Ötvös 1994).”

valaki76 (törölt) 2009.04.30. 09:44:59

Mellékeltem még egy másik linket is korábban
www.landvaluetax.org/
Ez a földérték-adó mellett síkraszálló szervezetek londoni székhelyű „esernyőszervezete”.

Szerintük a globalizáció korában csak két tényezőt lehet hatékonyan megadóztatni:
• a munkát
• és a földet

A tőkejövedelem megfoghatatlan – nagyon könnyű számviteli trükkökkel és off-shore cégekkel eltüntetni.

Ezért ez a szervezet a földtulajdon megadóztatása mellett szál síkra – ily módon a személyi jövedelemadó radikális csökkentése, eltörlése mellett érvel.

valaki76 (törölt) 2009.04.30. 15:09:18

Újabb idézet (Magyar Henry George Társaság munkacsoportja)


www.ertekterkep.hu/Van%20meltanyos%20megoldas%20-%20ingatlanado%20helyett%20teruletertek-adot.doc


"NE INGATLANADÓT!
Van méltányos megoldás

Ingatlanadó helyett méltányos megoldást!


Az utóbbi hetekben ismét fellángolt a vita az ingatlanok adóztatása körül. Szükségesnek tartjuk, hogy helyre tegyünk néhány félreérthető, ezért félre is értett fogalmat.

Az ingatlanadó, vagyis a telek és az építmény együttes adóztatása rossz eljárás:
- rossz, mert többször adózik az, aki épít, felújít, hiszen adózott jövedelemből teszi, és közben ÁFA-t is fizet
- rossz, mert visszafogja a beruházási hajlandóságot, csökkenti a fejlesztési érdekeltséget, ezért a jövőt, a hosszú távra szóló beruházási szándékot „bünteti”
- rossz, hogy az önkormányzat saját bevételei – az iparűzési, az építmény-, az idegenforgalmi adó, a közmű-fejlesztő hozzájárulás stb. – éppen a vállalkozási aktivitást terhelik, és ezzel csökkentik annak eredményességét, lényegében ellenérdekeltséget keltenek
- rossz, hogy az önkormányzat a bevételei kiegészítése céljából feléli vagyonát, mert ezen a módon a saját jövendő lehetőségeit korlátozza
- rossz, hogy a bevételek nem EU-konformok abban az értelemben, hogy nem teszik lehetővé az EU-források igénybe vételéhez szükséges sajátrész biztosítását. Súlyos csalódás érhet bennünket még emiatt!

Mégis, minden kormányzati ciklusban felmerül az ingatlanadó bevezetése. Miért van ez? Az ingatlanadóról érezni lehet, hogy „köze” van a méltányos és igazságos adózáshoz, a településekhez, a helyi viszonyokhoz. Nyilvánvaló, hogy az önkormányzatnak szüksége van saját bevételre a közérdekű feladatainak az ellátására is, és a település fejlesztésére is.

A javaslatunk az, hogy az iparűzési, az építmény-, a telek-, a kommunális és az idegenforgalmi adók, tehát a helyi adók helyett, be kell vezetni - számítások és hatástanulmány elvégzése után - a TERÜLETÉRTÉK adóját a teljes belterületre, beépített és beépítetlen telkekre egyaránt.

A területérték-adó igazságos és méltányos. A területérték adó igazságos, mert az adott terület (telek) attól értékes, hogy a helyi közösség erőfeszítéseket tett, „társadalmi ráfordításokat” végzett a települése fejlesztésére: infrastruktúrát épített, kihasználta a térszerkezeti adottságokat, elősegítette a gazdaság fejlődését, ápolta a környezetét, fejlesztette a közterületeit, szervezte a közéletet, stb.
A telek értéke tehát nem a tulajdonos teljesítményétől függ, szemben a felépítmény (épület) értékétől. Az építmény értéke végeredményben a bele fektetett egyéni munkától, anyagtól függ. Adót tehát nem a személyes teljesítményre kell kivetni, hanem éppen arra az értékre, a területértékre, ami a társadalom ráfordításából keletkezik.

Méltányos ez az adó, mert a nagyobb telekérték után több adót kell fizetni. Az ingatlan négyzetméter szerinti adózásánál ez nem áll fenn. A telek értéke az ingatlanforgalomból nagy pontossággal meghatározható, és így az adóalap mindenki számára ellenőrizhető.

A területérték-adó hatékony, mert területfejlesztő hatású. Ösztönöz a beépítésre, a telek minél jobb hasznosítására és ezzel a „kiváró” telekspekuláció ellen hat. Az önkormányzati településfejlesztés növeli a belterületek értékét, ezen keresztül az adót, vagyis a saját bevételét is. Csökkenti a településközpont zsúfoltságát, hiszen érdekeltté tesz az alacsonyabb adójú külső övezetekbe való elmozdulásban. Kiküszöböli az adó eltitkolásának lehetőségét, mivel az adóalap nem rejthető el, mindenki számára ellenőrizhető.
Másik szempont, hogy a fejlesztéssel gyakran ingatlanérték-csökkenés is együtt jár, például szemétlerakó telepítés esetében. Ezt a kárt ma peres úton, a bíróságon keresztül lehet érvényesíteni. A területérték-adó ellenben egyszerű közigazgatási aktussá teheti a problémát, mert a csökkenő értékhez csökkentett adó tartozik. Ez egyúttal alap is a kölcsönös megegyezéshez, ami helyett ma csupán botrányok vannak.

A területérték-adó vállalkozásbarát, mivel a telekérték-adó kiszámítható és az adó alakulása nem függ össze a növekvő vállalkozói teljesítménnyel, a jövedelemmel, a gyarapodó és hasznosítható (épület)vagyonnal.

A területérték-adó tehát érdekeltté tesz abban, hogy értékes módon használjuk a település területét. Növeli a település autonómiáját, és ezzel együtt a felelősségét is a helyi fejlesztésért. Csökkenti a konfliktusokat a lakosság, a gazdaság és az önkormányzat között. Lehetővé teszi az EU-források fogadásához szükséges sajátrész előteremtését. Gyarapítja a település vagyonát és ezzel a bevételét is. Kedvező bázis a helyi gazdaság fejlesztéséhez.

Vezessük be tehát a területérték-adót!"

hulyeinformatikus 2009.05.02. 11:14:44

@valaki76: Még mindig nem értem, ha az állami bevételek növelését vagy legalábbis a fogyasztás irányba történő átcsoportosítását akarjuk elérni akkor miért nem a legolcsóbb, leginkább átlátható, tervezhető, legkevésbé kijátszható megoldást választjuk.

"A telek értéke tehát nem a tulajdonos teljesítményétől függ, szemben a felépítmény (épület) értékétől."

Egy bekezdéssel feljebb írta, hogy a helyi közösség munkájából növekedett a terület értéke (ez sem egyértelmű mondjuk a fenti autópálya építős példában, de ezt most tegyük félre), a helyi közösséget nem véletlenül a telek tulajdonosok alkotják?

"A területérték-adó hatékony, mert területfejlesztő hatású"

Azért ösztönözz, mert a fejlesztéssel egyenes arányban progresszívan növekedik az utána fizetendő adó?

Nyilván ennek a területi érték adónak csak az adott földterületre lehetne kivetni, hiszen az ingatlant kizárólag a saját vagyonából fejlesztette, annak az érték növekményét a saját beruházásai határozzák meg leginkább.
És akkor itt jön a kérdés: hogy választod külön a földet és a rajta fekvő ingatlant?
Hogy fizetteted meg mondjuk a belvárosi négyértékű lakások után?

Én nem látok rációt az ingatlanadó semmilyen formája mellett: drága, kiszámíthatatlan, kijátszható..stb.

valaki76 (törölt) 2009.05.02. 13:21:27

@hulyeinformatikus:

„helyi közösség munkájából növekedett a terület értéke (ez sem egyértelmű mondjuk a fenti autópálya építős példában, de ezt most tegyük félre), a helyi közösséget nem véletlenül a telek tulajdonosok alkotják?”

A közösségi fejlesztésből származó értéknövekményt a közösséghez forgassák vissza, NE egyéneknél csapódjon le – ez így igazságos, ez így hatékony

„Azért ösztönözz, mert a fejlesztéssel egyenes arányban progresszívan növekedik az utána fizetendő adó?”

Ösztönzés:
1. hatékony területhasználatot eredményez
2. a telekspekulációban (passzív jövedelemszerzésben) érdekelt tőke a termelésbe áramlik át
3. biztosítja a meglévő infrastruktúra hatékony kihasználását
4. feleslegessé tesz további infrastrukturális projekteket
5. hozzájárul a termőföld-terület védelméhez
6. olcsóbb infrastrukturális rendszereket eredményez (pl. a városi lakos nem ingázik autóval, stb.)
7. csökkennek a telekárak – alacsonyabbak lesznek az ingatlanárak
8. helyi szinten, önállóan, piacorientált alapon lehet infrastruktúra-fejlesztési projekteket végrehajtani, ez egy forrásteremtő folyamat, szemben a jelenlegi központi költségvetésből történő – milliónyi ebből vérző – pénzosztással


„És akkor itt jön a kérdés: hogy választod külön a földet és a rajta fekvő ingatlant?
Hogy fizetteted meg mondjuk a belvárosi négyértékű lakások után?”

Nagyon egyszerű

Kizárólag a telekértékkel kell foglalkozni
Ha egy beépített telek 200 milliót ér
És egy 20 lakásos ház rajta van 2000m2 lakóterülettel


AKKOR 1m2-re 100 ezer Ft telekérték fog jutni
Egy 50m2-es lakás esetében az adóalap 5 millió Ft,
Egy 100m2-es lakás esetében 10 millió Ft lesz

És nincs egyedi értékbecslés
És – elfogadott rendszer esetében – ezt nem lehet vitatni.

További észrevételek:
1. a telekérték-adó legvérmesebb képviselői az SZJA teljes eltörlése mellett szállnak síkra, a telekérték-adó mellett mindössze öko-adókban gondolkodnak
2. kialakult, államilag támogatott bérlakás-rendszerrel rendelkező államokban könnyebben lehet efféle gondolatokat propagálni.
3. a rendszer igazságos – mindenki akkora telek(rész) után adózik amekkorát elfoglal, az nem logikus, hogy valaki egy 50 millió Ft-ot érő telken egy 10 milliót érő viskóban tengődik.
4. a területkataszter összeállításával kapcsolatban a mellékelt linkekben részletes leírást lehet találni (leginkább az 1945 előtti magyar gyakorlatról)

valaki76 (törölt) 2009.05.02. 13:35:31

Találós kérdés:

1990 és 2008 között – egy csökkenő népességű országban – 100 ezer hektárt minősítettek át építési telekké (lakáscélból, KSH adat)

Ez átlagos feltárás mellett
1500 km új utat
1500 km új csatornát
plusz egyéb infrát (telefon, közösségi létesítmények – iskola, rendelő, új gyűjtő-utak, gyűjtó-csatornák, stb.) jelent.

Ennek a legnagyobb része Budapest környékén valósult meg.

MENNYIBE KERÜL (HÁNY EZERMILLIÁRD FORINTBA) A PÓTLÓLAGOS INFRASTRUKTÚRAFEJLESZTÉS?

Ez egy drágán használható, kényelmetlen rendszer – autós ingázás (benzin + volán mögött eltöltött „szabadidő”, stb.).

MEKKORA A FENNTARTÁSI (ÜZEMELTETÉSI) KÖLTSÉG?

És Budapesten 10 percnyire a városközponttól több ezer hektár alulhasznosítva rohad…

És az ipari/kereskedelmi célú területátminősítésekről itt nem beszéltünk…

A társadalmi hatásokról sem…

A leértékelődő, lepusztuló városközpontról sem…

hulyeinformatikus 2009.05.02. 19:52:25

@valaki76: Szívesen válaszoltam volna rá, ha nem rúgtak volni ki a 20000-es blogról.

Úgy látszik csak a kurvaanyázós, gecizős kaukázus számra van igény.

vidai 2010.02.13. 16:59:52

Az LMP programban szerepel, hogy "...az áfa kisebb emelésével teremtünk fedezetet" Ez ugye 2 % lenne. Nem túl népszerű elképzelés... Az "Egy félkész adóreformról" c. írás szerzője helyesnek tartja a legutóbbi ÁFA-emelést. Én (és mi) kevésbé.
süti beállítások módosítása