sze
02

Tolvajolimpia 2020

A minap beleszaladtam a facebookon egy kezdeményezésbe. A Magyar Olimpiaellenes Bizottság nevet viselő, minden bizonnyal csak virtuális közösség felhívása olvasható ebben. Nem is magyaráznám agyon, idézem az öndefinicójukat:

"Állítsuk meg a hülyeség nagykoalícióját, tiltakozzunk a budapesti olimpia eszelős ötlete ellen!

1. A NOB feudális intézmény, totális és tekintélyelvű rendszerek udvarlója. Ellenőrizetlen, korrupt, érdemtől függetlenül jut horribilis bevételhez.
2. Viszont szinte minden olimpia veszteséges a rendező nemzetnek; nem gyorsítja, hanem lassítja a GDP-növekedést.
3. A költség mindig többszörösen felülmúlja a tervezettet, ezt hitelből kell fedezni, Magyarország pedig már most vészesen el van adósodva.
4. A sokmilliárdos állami megrendeléstömeg iszonyú korrupcióhoz és politikai hisztériához vezet, eredménye viszont nagyrészt holt vagyon.
5. Budapest esélye a pályázat elnyerésére minimális, de már az első fordulóban hatalmas közpénzeket kellene kidobni az ablakon."

Kemény szavak, durva vádak. De vajon van-e mögöttes tartalom?

Az első két ponthoz nem kívánok hozzáfűzni, nem vagyok jártas a sportközgadaságban, bár minden további nélkül el tudom képzelni, hogy a NOB is pénznyelő szervezet, s ha emlékeim nem csalnak, akkor Görögország anyaglilag nem éppen jól jött ki a 2004-es athéni olimpia megrendezéséből. Kínával nem számolnék, mert a helléneknél 100-szor többen vannak, költségvetésük fényévekkel nagyobb, így nem jelentett akkora megterhelést számukra az olimpia megrendezése.

Gazdaságunk jelenlegi állapotát figyelembe véve, 0 esélyünk van önerőből megrendezni a világjátékokat 11 év múlva. Hitelekből már így is túl sok mindent fedeztünk, s szerintem senki sem szeretné Japán államadósságának szintjét elérni, mert akkor unokáink is nyögni fogják.

Amiben a legtöbb rációt látom, az a 4. pont. A budapesti olimpia megrendezésének ügyében eddig is feltűnő egyetértésben voltak a pártok. A minap pedig a Fővárosi Közgyűlés egyhangú döntést hozott, miszerint kezdeményezni fogják a kormánynál és a parlamenti frakcióknál az olimpia törvénytervezetének elfogadását. Ritka madár az ilyen kishazánkban, s kevés kivételtől eltekintve csak az óriási pénzeket megmozgató ügyekben születik ehhez fogható.

Így nem meglepő, ha az olimpia mellett teljes mellszélességgel kiállnak a parlamenti pártok. Politikai váltógazdaság ide vagy oda, egy ekkora projektből bőséges hasznot remélhetnek a pártok, és a holdudvarukhoz tartozó gazdasági szereplők. Irgalmatlan mennyiségű pénz fog áramlani az építőiparba, melynek politikai kapcsolatai köztudomásúak. Remek lehetőség az oda-vissza osztogatásra egy sokezer milliárdos infrastruktúrális beruházássorozat.

Így semmi csodálkoznivaló nincs Demszky Gábor örömködő szavain:

"Végtelenül örülök, hogy a mai megosztott helyzetben a Budapest 2020 ügye még mindig össze tudja kovácsolni a város érdekében munkálkodó fővárosi frakciókat. Megismétlődött a tavaly téli egyhangú támogató szavazás, ami nagyon felemelő pillanat volt. Fontos, hogy a mindennapi küzdelem mellett legyenek olyan célok és tervek, amelyek mellé állhatunk."

Hát igen... ha lopni kell, akkor óriás egyetértésről tudnak tanúbizonyságot tenni politikusaink.

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr301355133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balazs_88 · http://civiltulkapas.blog.hu/ 2009.09.02. 20:46:29

Namost, az olimpia elvileg iszonyú jó ötlet, mert hatalmas beruházások kellenének, ami hosszú távon is javára válna az országnak (infrastruktúra), DE sajnos ezt csak úgy lehet megtenni ha nyereségesen jövünk belőle ki. Ami elvileg nem lehet gond, kivéve ha a pénz eltűnik ide-oda. Ennek ma van realitása, biztos hogy eltűnne. Ebben sajnos igaza van a petíció írójának.

Viszont addigra már az LMP lesz kormányon és nem lesz korrupció, tehát én támogatom az olimpiát :)

Galadhriel 2009.09.02. 22:21:57

Figyelj, Pollack,egyértelműbb a kép, ha a BOM nevű lobbiszervezetre gondolsz. A közpénzből üzletet remélő cégek alapították, itt Magyarországon lobbiznak az olimpiáért, és van képük az állampolgári 1%-okra hajtani.

Ha még emlékszel a világkliállítás című kolosszális léggömbre (Hidak a jövőbe, a '90-es évek elején, a gazd. válság kellős közepén), akkor láthatod: lenne igény az ilyen nagy nemzeti pénzköltős nekibuzdulásokra.

Szóval a dolog nagy kamu, és nem kellene megin' leszűkíteni a politikusi lopásokra (noha biztos lenne az is).


Balázs! Nagy szöveg volt ez az "addigra már az LMP lesz kormányon és nem lesz korrupció"! :)

Pollack 2009.09.02. 22:30:46

@Galadhriel: Igen, igazad van a BOM-mal kapcsolatban, kár volt kihagyni őket a szórásból. De a fészbúkos 'cause' és a telesportos linkkel való egymás utáni találkozás csak ennyit hozott elő :)

valaki76 (törölt) 2009.09.03. 14:21:20

A londoni olimpia hivatalos ÁLLAMI büdzséje jelenleg 9.345 milliárd fontnál

cirka 3000 milliárd forintnál áll…

Valószínűleg sokkal több lesz ennél…

theinternetforum.info/london-olympic-cost-overruns

Surko 2009.09.03. 17:35:43

Jó írás!

Magyarországnak Olimpiáról álmodni merő önámítás. CSúnyábban fogalmazva őrületes baromság...

Örülök, hogy mi nem akarunk csatlakozni a kollektív önámításhoz és tömegpszichózishoz. Pedig néha megdöbbenve látom, hogy milyen nevek szerepelnek a BOM támogatói között...

Felelőtlenség. Népbutítás.

denisson23 2009.09.03. 20:59:03

Ha be is jönne a támogatók által várt hatalmas fellendülés (ami igencsak kérdéses), ki tartaná fenn utána azt a rengeteg létesítményt? A magyar bajnoki meccseken konganának az ürességtől a felépített hatalamas stadionok, csarnokok. A szállodák és egyéb létesítmények szintén. Egy nagy ország vagy egy 10M-s metropolisz esetében más a helyzet, ott még akár valóban hasznosítható később a felépített infrastruktúra, de ezen felesleges gondolkodnunk, hiszen nem a mi feladatunk.

Egy érvet kihagytatok, amit szerintem csak idő kérdése, hogy mikor hoznak elő: munkahelyteremtés. Igazi jolly-joker, amit rengeteg, nyilvánvalóan rossz projekt esetén elő lehet húzni.

Úgyhogy elmondható, hogy a Budapesti Olimpia kampánya abszolút illeszkedik a politikai pártok klasszikus stratégiáihoz, érvelési technikáihoz. Nevezetesen, ha valami mögé szavazókat akarunk állítani, akkor itassuk át az egészet egy jó adag érzelmi szósszal és máris rengeteg támogatónk lesz. Ennek a mentalitásnak a következménye a szélsőjobb megerősödése is, amely számára kifejezetten kedvez az érzelmi alapokra épülő politikai kultúra.

Mellesleg közös célokra tényleg szüksége lenne az országnak! Különben csak sodródunk tovább. Mint eddig.

darkgreen 2009.09.03. 22:06:20

Végre valami amiben mindenki teljesen egyetért!!!

prometheus_X 2009.09.04. 09:42:20

Unatkoztam...

"mert akkor unokáink is nyőgni fogják" - ny_Ö_gni. (rövid)
"s kevés kívételtől eltekintve" - k_I_vételtől (rövid)
"egy ekkora projectből" - proje_K_tből (honosodott szó)
"milliárdos infrastruktúrális beruházás-sorozat" beruházássorozat (egyszerű szóösszetétel)

Amúgy kár emiatt aggódni. 2020-ra ugyanis nem lesz gazdaságunk, a semmire pedig a jóisten se ad hitelt...

darkgreen 2009.09.04. 09:50:42

@prometheus_X: De addig is a felkészülésre, szakvéleményekre, tanulmányokra, pályázatokra és átszervezésekre rohadt sokat lehet költeni. Fel lehet állítani számos bizottságot, marketing központot, ki lehet nevezni államtitkárt és főosztályvezetőket.

Karcolt lendület 2009.09.04. 10:24:57

@darkgreen:
Nem értek egyet.
Amit itt mindenki leír, az a "mi szerencsétlen balfaszok" vagyunk álláspont - a többi csak a kívánt végeredményhez keresett prekoncepciózus érvrendszer. Sajnálom, de ezzel nem tudok azonosulni.

denisson23 2009.09.04. 11:21:22

@Karcolt lendület:

Hollandia, Svájc, Dánia, Finnország, Svédország, Norvégia, Ausztria. Kishitű, fejletlen országok sora, akiknek mostanában szintén nem jut eszükbe Olimpiát rendezni...

Hogy miért? Mert most már alapvetően nem a sportértékről, a hagyományőrzésről és a közösségépítésről szól az egész, hanem inkább gazdasági erődemonstrációról (Peking), vagy a múltbéli gazdasági vezetőszerep látszatának fenntartásáról (London). Szerintem.

darkgreen 2009.09.04. 11:47:24

@Karcolt lendület: Akkor Te vagy a kivétel! Az ittlevők között. Szerintem nem kétséges, hogy a többség akarja az olimpiát. A négyes metrót is akarták. De amikor szembesülnek a következményekkel, már annyira nem akarják.

Az olimpia ugyan ilyen. Választhatsz, hogy hogy mi vagy. Balfasz, vagy hülye. Én a balfaszt választottam, Te a hülyét.

Nem lehetne kedves, hőn szeretett politikusainkat rávenni, hogy olyan kérdést tegyenek fel, amihez máshogy is lehet viszonyulni?

Pollack 2009.09.04. 11:56:01

@darkgreen: Vagy nem lehetne, hogy "kedves hőn szeretett" politikusaink ne más f@szával verjék a csalánt!?
Akarom mondani a miénkkel...

kalapácstollú 2009.09.04. 12:11:39

"akkor Görögország anyaglilag nem éppen jól jött ki a 2002-es athéni olimpia megrendezéséből"

Egészen pontosan sehogy. A 2002-es, egyébként nem nyári, hanem téli Olimpiát Salt Lake Cityben rendezték. Az pedig az USA-ban van, nem Görögországban.

Bartoki 2009.09.04. 13:14:23

Normálisan én a "merjünk nagyok lenni" híve vagyok.

Pl. közvetlenül a rendszerváltás után talán még meg lehetett volna oldani - sőt, a világkiállítást talán jobb is lett volna megrendezni a lemondás helyett.

De az olimpiával kapcsolatos elvárások meg grandiózusság-licit mostanra már nagyon túlnőttek rajtunk, ebbe már tényleg lehet hogy nem kéne belefogni...

valaki76 (törölt) 2009.09.04. 14:03:08

@denisson23:

London a világ pénzügyi fővárosa, igazi „global city”

Én inkább azon lepődtem meg, hogy még nekik is 9.3 milliárd font (3000 milliárd forint) kell a rendezvényhez, pedig már rendeztek ilyet…

Meg sok egyéb versenyt is…

Tele vannak stadionokkal…

Hotelekkel… stb.…

Mennyibe kerülne ez NEKÜNK???

(A kérdés költői: józanul gondolkodó ember ezt komolyan nem veheti:) )

Ja és a londoniak 1200 milliárd forintról (4 milliárd fontról) indultak.

Jelenleg már a múlt évben kihirdetett 9.3 milliárd font tűnik viccesnek 100%, hogy túllépik…

Jelentősen…

kalapácstollú 2009.09.04. 18:24:51

@valaki76: "Én inkább azon lepődtem meg, hogy még nekik is 9.3 milliárd font (3000 milliárd forint) kell a rendezvényhez, pedig már rendeztek ilyet…"

Na, ja legutóbb 48-ban. Bizonyosan ugyanazokat a létesítményeket fogják használni most is?


"Mennyibe kerülne ez NEKÜNK???"

Bizonyosan kevesebbe, mint nekik. (Ettől függetlenül mégisincs kizárva persze, túlságosan nagy fa lenne ez a fejszénkhez...)

Csussz 2009.09.04. 21:42:30

@kalapácstollú: Bocs, szerintem nekünk többe kerülne. Ugyanis egészen biztosan nincs itthon akkora szellemi és termelői kapacitás, amivel meg lehet oldani az építési feladatokat. Akkor viszont egy csomó külföldi alvállalkozót is be kell vonni. Alvállakozót mondok, merthogy a fővállalkozók biztos magyarok lennének -- az ilyen beruházásoknál szokásos körből. És a munkát ténylegesen elvégzők nyereségén felül az ő szerény hasznuk is növelné a költségeket.

Csussz 2009.09.04. 21:57:17

Fenti állításomat alátámasztandó: a teljes magyar építőipari termelés értéke (lakóépületek, mindenféle út, vasút, informatikai és egyéb infrastruktúra, ipari épületek, raktárak, szállodák, egyszóval minden) az elmúlt időszak legjobb évében volt kb. 1500 mrd forint.

denisson23 2009.09.04. 22:16:34

@Csussz:

Ez a fehér összeg. Ha bruttó szemléletben néznénk és a fekete részt is hozzávennénk, akkor azért nagyobb szám jönne ki. Remélem, a 3000mrd-ot akkor se érné el, mert az azt jelentené, hogy nem világos-, hanem sötétszürke az ágazat. Persze ez elméleti kérdés, hiszen nyilván mást is kell építeni, pl. a rossz minőségben megépített utak kátyúit tömködni.

kalapácstollú 2009.09.05. 09:03:19

@Csussz: Holf frágábbak az ingatlanok, Budapesten vagy Londonban? Hol drágább a munkaerő, Budapesten vagy Londonban? Hol drágábbak a szolgáltatások (például építőipari, műszaki, tervezői, stb.), Budapesten vagy Londonban?
Ez az alvállakozó-fővállalkozó indoklás pedig nem releváns, ugyanez Londonban szintén meg van.

pgeri 2009.09.05. 14:42:07

@kalapácstollú: hol újítanak fel drágábban egy műemlék hidat, Budapesten, vagy Londonban? Hol drágább a metróépítés? Budapesten, vagy Londonban? Hol drágább a síkvidéki autópálya? Nálunk, vagy Angliában? És még sorolhatnánk.

De elég egy kérdést feltenni, ami összegzi az előzőeket: hol sokszorosa a korrupció a szokásos EU-s szintnek? Budapesten vagy Londonban?

kalapácstollú 2009.09.05. 14:56:29

@pgeri: Sorolhatod, de én nem a korrupcióról írtam, hanem a tényleges árszínvonalról. Az általad felsoroltak esetében a hazai magas árak pedig kizárólag a korrupció miatt vannak. Ami ellen az Olimpiától függetlenül is tenni kell. Nem pedig belenyugodni abba, hogy 10 év múlva is ekkora lesz a korrupció mértéke.

Csussz 2009.09.05. 16:25:00

@kalapácstollú: csupán arra akartam utalni (aztán alább nevén lett nevezve a gyerek), hogy a közpénzes beruházások körül sertepertélő magyar fővállalkozók valójában a korrupciós pénzek kezelésén, és a pártfinanszírozáson túl érdemben nem szoktak a beruházásokhoz hozzányúlni. Így viszont drága, mert a nem kis nyereségükért cserébe nem kapunk semmit. A munkát az azt elvégzőnek is ki kell fizetni -- bár itthon az se ilyen egyértelmű.
Abban igazad van, hogy ha nem számítjuk a mutyit, akkor akár olcsóbban is tudhatnánk építeni. De nekem épp elég okot ad a gyanakvásra, hogy a BOM rendes tagjai között ott van az OTP, az MVM és a Trigránit.

kalapácstollú 2009.09.05. 22:09:18

@Csussz:

Nem értek avval egyet, hogy a mutyit feltételezve (oké, persze, hogy nem oknélkül feltételezve!) inkább bele se fogjunk semmibe! Javaslom e nihilista felfogás helyett a mutyi megszüntetésére való törekvést (100%-osan megszüntetni úgysem lehet)!

ááááááák 2009.09.06. 22:06:53

Én ezt az 5 pontot elolvasva csak annyit látok, hogy valakik megint előhozakodnak népbutító, felháborodást szító vádaskodással, vajmi kevés alátámasztás nélkül. Nem mondom, lehet, h az olimpia a fekete pénzmozgás melegágya, de ez a szöveg akkor is csak üres sárdobálás. Hiányoznak a források, amik igazolják az állításokat.

Pollack 2009.09.06. 22:10:52

@ááááááák: Elég ebben az országban élni ahhoz, hogy ne kelljen ezen pontok mindegyikéhez bizonyítékok sorát felhozni alátámasztásul...

irrelevant 2009.09.13. 12:43:23

Tagja vagyok a facebook-csoportnak, minden ponttal egyetértek.

Nyár 2009.09.13. 14:26:54

@ááááááák:
Könyörgöm, hol élsz? Ilyen naív vagy, esetleg a kiváltságos réteghez tartozol? Ha itt élnél, tudnod kéne, hogy minden szóbeszédnek sajnos kiderül, hogy alapja van. Egyik hamarabb, másik később kerül napvilágra. Mesélj róla, mire alapozod a bizalmadat a politikusok iránt?

Mai hírek között is van egy újabb korrupcióról, csalásról szóló hír:
Mindenki benne volt a szocpolcsalásban
2009. szeptember 13. 11:43 a a a Cikk nyomtatása Cikk küldése
FN.hu, MTI
.Kétszáz vádlott, tömeges közirat-hamisítás, hivatali visszaélés, és közel félmilliárd forintnyi jogtalan segélyfelhasználás a taktaközi szocpol-ügyben

És minden napra jut egy-kettő ehhez hasonló történet, de te ebből nehogy következtetéseket vonj le!

lítium 2009.09.14. 15:25:30

élő példa: Pécs.
elég jó hasonlat, a megfelelő tanulságokkal.

darkgreen 2009.09.14. 16:20:02

@ááááááák: Viccelsz???? Talán még emlékszel a Szabadi ügyre? (Azt hiszem így hívták az "államtitkár urat".) Felvették videóra, amikor pénzt kért a mezőgazdasági támogatásért. Azokat csukták le, akik felvették.

Hogy a bánatos náthába lehetne itt bármilyen korrupciót bizonyítani???
süti beállítások módosítása