máj
11

Kinek van jobb híre?

Ki-ki attól függően, hogy mennyire látott már bele abba, hogyan dőlnek el szeretett fővárosunk fejlesztései, végignevette, illetve végigsírta a múlt hetet Horváth Csaba jó hírén, de – most már elárulom – inkább a sírás volt jogos. Ugyanis Horváth Csaba jó híre nem az egyetlen jó hír volt a hétre. Tarlós István nem várt holmi szocialista majálisokra, hogy kijelentse: „gazdasági és műszaki-logikai szempontból is elengedhetetlen a 4-es metró nyomvonalának folytatása”.
 

Aztamindenit! Méghogy a marxi történelemfelfogásban ne lett volna igazság! Itt van korunk budapesti „történelmi szükségszerűsége”, a négyes metró folytatása. Nem elég háromszázakárhány millárd forintot eltékozolni az első szakaszra, durr bele, neki kell indulni a másodiknak, mégpedig úgy, ahogy azt Demszky Gábor marketingesei és a budapesti közlekedésszakma évtizedekkel elmaradott krémje megálmodta valamikor a 70-es években.

 

Amikor megkezdődött a metróalagút építése, akkor – azon túl, hogy kiszámoltuk a metró meg nem térülését – két jóslatom volt a projekttel kapcsolatban:

  1. Nem készül el 2012-nél korábban (ez teljesült, noha akkor még 2010-et mondtak).
  2. Hiába szájkaratézik minden mérvadó fideszes forrás, ők is hátracsapott fülekkel, pirospozsgás arccal fogják folytatni az építkezést.

E második jóslat egyenes következménye annak, hogy a metróépítés 1998-as lefújása – a rendszerváltás óta megszületett legbudapestbarátabb döntés – után még a döntésben részt vevő illetékesek is meg voltak győződve arról, hogy akkor kiszúrtak Budapesttel. 2006-ban aztán nem győztek visszakozni, és Virágpiaccal meg hasonló marhaságokkal kampányolni. A végén majd a „szükségszerű” villamosmegszüntetéseket is a Fidesz fogja végrehajtani?

 

Tarlós István bűne Horváth Csabáénál sokszorta nagyobb. Egyrészt őt állítólag nem köti a kádárista verkli, nem kell a langyos áljólét és a lázas álreformok nevében kottából hülyeségeket beszélnie – már ha igaz ez a fennen hirdetett megdöntősdi. Másrészt esélyes arra, hogy tényleg főpolgármester legyen ősszel. Harmadrészt karnyújtásnyira tőle vannak nála sokkal hozzáértőbb munkatársak is. Kérdezzen meg valakit a közelben, aki ért a tömegközlekedési hálózattervezéshez, mielőtt szövegelne!

 

Miután a most épülő metró botrányos gazdaságossági mutatóira 2007 elején ráirányítottuk a figyelmet, alkalmunk nyílt modellezni és számolni az elővárosi vasúti rendszerbe kötött variáns mutatóit is. A különbség ég és föld. Ha nem akarjuk, hogy ebből az „ég és” maradjon, és Budapest kiköltekezve, de hasznot hozó közlekedési fejlesztés nélkül kezdje a XXI. századot, a következő városvezetésnek az utolsó szögig át kell néznie, hogy még mi valósítható meg és milyen ütemezésben a „jobb” négyes metróból, nem pedig továbbhaladni a Demszky-marketing által kijelölt úton.

 

Amúgy a Demszky-féle négyes metró második szakasza még a 160 milliárd forintnyi (időközben persze meghízó) költségek elpacsálására sem a legjobb megoldás. Azzal a földhözragadt ötlettel, hogy ennyi pénzből minden aktuális budapesti villamosfejlesztést bőven meg lehetne csinálni, már nem is jövök. Ha viszont már rommá szopatjuk magunkat, akkor inkább kérjünk kölcsön egy jó hírt Horváth Csabától, legyen ennyi pénzből pár évre ingyenes a tömegközlekedés. A legerősebb ponton a reggeli csúcsban is szilárdan 30% alatt levő kihasználtsággal már építettek metrót, egy ekkora városban viszont még nem volt soha, sehol ingyen a tömegközlekedés.

 

Az emberiség csak egy korszakalkotó emberkísérlet eredményeit tudná hasznosítani. Legyen Budapest halála is legalább olyan fényes, mint egykor maga a város volt!

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr481993185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frank'Leó 2010.05.12. 13:48:37

Sokáig a Thköli út felújítását azért halogatták, hogy majd a 4-es metró építésekor. Amikor nemrém mégiscsak felújították, akkor csöndesen reménykedtem, hogy ez annak a jele, hogy talán elfelejtik ezt a metrószakaszt.

Tehát mégis megvalósul a Nagy Vakond-terv, s föltúrják miatta a Thökölit. Akkor a mostani felújítási költséget is nyugodtan hozzáadhatjuk a kö9ltségekhez. Igaz, a 160 mircsi mellett az csak kerekítési hiba.

darkgreen 2010.05.12. 14:52:46

Tudja valaki mibe kerülne félbehagyni a metrót? Csak azért, mert a kivitelezők biztos levédték magukat a szerződéseikben és félek, hogy a második szakaszt zömmel akkor is ki kellene fizetnünk, ha meg sem épül. Az igaz, hogy ez a magyar virtus, ahogy az Nagymarosnál is csináltuk...

Ha arra kíváncsi valaki, hogy milyen lesz Tarlós polgármesternek, az nézze meg mit vitt véghez a III. kerületben ottani országlása alatt. Semmiféle koncepciót nem tudott kieszelni a fejlesztésekre, minden támadás ellen megvédte az amúgy mérhetetlen módon elszemtelenedő, arrogáns és elképesztően tohonya hivatalokat, ami mellett a törvényesség látszatát is nehezen tudta fenntartani, de arra kínosan ügyelt, hogy a népszerűsége és hiúsága a legkisebb csorbát se szenvedje. Példák hosszú sorát lehet emlegetni. Hogy a bánatban tudott társasházakkal beépülni az ártér a Római-parton? Miért nincs csatornázva a kerület jelentős része? Mit csatornázva! Sok helyen még vezetékes víz sincs! Érdemes szétnézni Aranyegyen, a Csúcshegyen vagy a Mocsároson. Megoldatlan problémák tömegét tolja maga előtt a kerület már 20 éve. Állandóan arra hivatkoznak, hogy nincs pénz, közben egymásnak ugrasztják az embereket. Aki erre vágyik, szavazzon Tarlósra!

Frank'Leó 2010.05.12. 16:13:27

@darkgreen: Úgy tudom, a 4-es metró két része (a Keletiig és azon túl) teljesen külön fut, másfél éve még a 'vasúthatósági' engedélye sem volt a köv. szakasznak. Biztos vagyok benne, hogy a meglévő szerződések csak a Keletiig szólnak.

Tehát nem kellene megszakítani az építkezést. Elég volna egyszerűen nem folytatni. Az utasokat pedig el tudja vinni a 7-es busz, és maradna 160+x milliárd értelmes dolgokra - hacsak nem lesz 'tarol'ás.

darkgreen 2010.05.12. 16:45:33

@Frank'Leó: Jó lenne, ha így lenne, és le lehetne állni. Amit nem tudunk, azok a háttéralkuk, a titkos záradékok, és akkor a korrupcióról még szó sem esett.

Hungryhorse 2010.05.12. 20:54:25

Ezt a trükköt már léthattuk a grippenek beszerzése során: csak ott a sorrend volt fordított.
Buktorék kezdték a korrupciós kört, majd böszméék folytatták.
Mindkettőnek jutott, és ezt rajtunk kívül tudja a svéd és angol ügyészség is, csak a cégek megvásárolták a büntetlenséget pár tízmillió euróval.....
A történet kísértetiesen hasonlóan ismétlődhet meg, ha hagyjuk: degesz demszki kezdte és tarlós folytatja.
Az egyetértés hamar kialakul, ha nagy pénzekről van szó, mint a Margit híd felújítása kapcsán is látni lehetett..:(
Meg van az egyik kampánytéma, tessék alaposan ráhajtani!

SiKom 2010.05.12. 23:55:06

@Hungryhorse:
"Buktorék" - ki az a Buktor? Talán Győztor?

Most mi lesz, át fogod írni a szótáradat?

Vagy Buktor = Mesterházy Attila?

Win Elen 2010.05.13. 08:45:41

@Sir Kommentor: nem tökmindegy, akkor bukott, most nyert (de ha megnézed ott az utalás a kronológiára). Pont rohadtul semmi relevanciája nincs ennek a poszthoz mérten. Amivel egyetértek.

Tarlóstól, még ha D.Gábornál jobb választás is - bár ilyenből több van mint kevesebb úgy általában - a jó Isten mentsen meg. Klasszikus politikus habitus jellemzi, nem illik rá a karakteres vezető jelző. Szakmailag a III. kerületi eredményei(?), amiket fentebb már megemlítettek önmagukért beszélnek.

Hungryhorse 2010.05.13. 14:58:14

@Sir Kommentor: Azonnal és szívesen megteszem, ha lesz olyan magyar pártvezér, aki több választást bukott el nála (minden következmény nélkül). Egyenlőre ő a bajnok, és nem orrhosszal vezet. :)

darkgreen 2010.05.13. 16:09:45

@Hungryhorse: Ebből is látszik, hogy a Fidesz egy anarhista párt. A "minél rosszabb annál jobb" elvet követték a választásokon, és lám bejött!:)

Hungryhorse 2010.05.13. 16:16:00

@darkgreen: erről sokat beszélgethetnénk, de van abban igazságod, hogy az elmúlt 8 év ámokfutása nem jöhetett volna létre buktorék nélkül. Ezért ők is érdemelnének pár sünt, hátulról előre...:)
Bár nem őket terheli a felelősség (????) nagyobbik része, hanem böszmééket. Már ha bármiféle felelősség van ott, ahol ilyesmiket tehetnek.

Frank'Leó 2010.05.14. 18:55:23

@darkgreen: Jogilag egyszerűen nem lehetett megkötni az új szakasz építésére a szerződéseket. (Persze, lehetett előkészítésre, tehát papírra, de arra közel sem 160 mircsit lekötni.)

Szóval ez egy jó téma az önkormányos választásokra Bp-en az LMP-nek. És nagy horderejű. (Ennyi pénzből 10-20 ezer km !!! kerékrárút épülhetne, vagyis Bp. összes utcájában több is. :-)
süti beállítások módosítása