máj
21

Vagyongazdálkodás Fidesz módra

 

A Parlamentben gőzerővel folyik a vita a Fidesz által beterjesztett törvényjavaslatokról. Ezek egyike az állami vagyongazdálkodás intézményrendszerének átalakítása. Erről a javaslatról is meg van az LMP véleménye, amit Scheiring Gábor foglalt össze tegnap, nagyon összeszedetten és alaposan. Érdemes.
 
"Nagyon örülök, hogy az állami vagyon kérdése a hamarosan felálló új kormány még nem látott programjában annyira kiemelt helyen szerepel, hogy a kijelölt miniszter úr egyéni módosító indítványaként már a kormányalakítást megelőzően tárgyalja az országgyűlés.
 
A vagyongazdálkodás a rendszerváltás utáni közélet egyik legfajsúlyosabb kérdése. Az állami vagyon kezelése körüli botrányok és korrupció alapvetően osztják meg a társadalmat és felelnek a piacgazdaság és a demokrácia intézményei iránti magas bizalmatlanságért. Budapest Airport, MÁV Cargo, vízművek, energetika – az újkori magyar gazdaságtörténet hemzseg a korrupt és rossz privatizációs ügyletektől. Tudjuk, hogy a magyar újkapitalizmus nem a vállalkozói teljesítmény mentén alakult ki, hanem a függőségek és politikai kapcsolatok logikája által meghatározva.

A későkádári technokrácia vagyonosodása együtt járt a GMK-k vállalkozói világának megsemmisülésével. Az így vagyonosodott oligarchák aligha járulnak hozzá a teljesítményelvű piacgazdaság kiépüléséhez, a tehetséges fiataloknak sok esetben csak az ország elhagyása marad lehetőségként.
 
E gazdasági és politikai folyamatok kritikáját a politikai elit eddig átengedte azoknak, akik a vagyongazdálkodás körüli visszásságokra egy esélymegvonó, az állampolgárok egyenlőségét tagadó, bezárkózó és szélsőséges politikai programot építettek. Ebben a helyzetben döntő jelentőségű, hogy ki és hogyan beszél az állami vagyongazdálkodásról. Amennyiben a kormánytöbbség komolyan gondolja a nemzeti együttműködés rendszerét, akkor érthetetlen, hogy egy ilyen horderejű kérdésben hogyan hagyhat egy napot a véleményalkotásra. Felháborító, hogy az általános vitát egyik napról a másikra előre hozzák, és ezzel a vita előtt pár órával változtatják a módosító indítványok leadásának határidejét. Ideje lenne eldönteni, hogy a nemzeti együttműködés rendszere többet jelent-e Orbán Viktor atyai óhajainak erőltetett ütemű törvénybe öntésén.
 
Tisztelt képviselőtársaim!
 
Ahogy az Országgyűlés alakuló ülésén Horváth János korelnök úr is felhívta a figyelmet, a közgazdászok és gazdaságpolitikusok számára egyre világosabb: az állami tulajdon gyors és széleskörű lebontására épülő gazdaságfilozófia csődöt mondott. Van, ahol jól működik a piac, de van, ahol kudarcot vall. Csak akkor lehet a magyar társadalom igazságos és fenntartható, ha a szabályozott piac mellett az állam is kész a köztulajdon révén felelősséget vállalni a fejlődésben, a szociális feszültségek enyhítésében és a gazdasági szerkezet kiegyensúlyozásában.
 
Ezért döntő jelentőségű, hogy az állam hogyan sáfárkodik a birtokában lévő vagyonnal. Az állami vagyongazdálkodás akkor lehet hatékony, ha biztosítva van az átláthatóság és a nyilvános ellenőrzés.
Nem privatizálni kell az államot, hanem demokratizálni. Ennek hiányában az állami vagyon ideális terepe marad a magánérdekek érvényesítésének, ami hosszú távon konzerválja nemcsak pazarlást, hanem a politikaellenes hangulatot is.  
 
A Lehet Más a Politika szerint ezért a vagyongazdálkodással kapcsolatos törvények módosításánál a legfontosabb szempont a nyilvános ellenőrzés biztosítása kell legyen. Ebből a szempontból értékeltük a szóban forgó törvénymódosító javaslatokat is. Lássuk akkor részletesen a problémákat.
 
Tisztelt Képviselőtársaim!
 
A legfontosabb, hogy a javaslat a Vagyontanács megszüntetésével elvileg egyértelműbbé teszi a felelősségi viszonyokat. Fontos látnunk, hogy az előző kormány a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. megalakításával határozott és jó lépéseket tett az állami vagyon egységes és átlátható kezelése érdekében. Persze - ahogy ez lenni szokott - ez a lépés is csak elméleti szinten volt elegendő, a végeredmény: kudarc. Botrány botrány hátán. Átláthatatlanság és káosz. Láttuk, hogy az elmúlt években a Vagyontanács mindenre jó volt, leginkább pénzosztásra és kijárásra, csak arra nem, hogy hatékonyabb legyen a vagyongazdálkodás.
 
A felelősségi viszonyok egyértelművé tétele tehát üdvözlendő. Reméljük a kormány vállalni is fogja ezt a felelősséget és nem bújik el a nyilvánosság elől. Sajnos azonban erre utal, hogy a javaslat előkészítői megfeledkeztek az elszámoltathatóságról. Az nem elég, hogy a miniszter évente egyszer számot ad a parlament előtt a vagyongazdálkodásról. Javasoljuk, hogy a nemzeti fejlesztési minisztert törvény kötelezze, hogy negyedévente adjon számot a vagyongazdálkodásról. Javasoljuk továbbá, hogy évközben a gazdasági bizottságban egy ellenzéki vezetésű állandó albizottság kövesse figyelemmel a vagyongazdálkodást, becsatornázva a nyilvánosságban felmerülő kritikákat.
 
Ugyanígy elmarad a nyilvános ellenőrzés lehetősége az Vagyongazdálkodási Zrt igazgatótanácsi tagjainak kinevezésénél. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. új irányítása egyszemélyes: a leendő miniszter egyszemélyben kinevezi a teljes új igazgatóságot és hozzá a teljes felügyelőbizottságot is. Példa nélküli.
 
Ezzel a teljes állami vagyon ellenőrzése, felhasználása, értékesítése egyetlen személy kezében összpontosul, aki szinte bármire utasíthatja az igazgatóságot. A felügyelőbizottságból bármilyen kontroll ilyen formán való kizárása is felháborító: ugyanaz a személy jelöli ki mindkét testületet. Az LMP szerint a kinevezés előtt az IT tagjainak részt kellene vennie a parlamenti gazdasági bizottságában egy meghallgatáson, s bizottsági ajánlás nélkül ne lehessen kinevezni az IT tagjait.
 
Szintén a nyilvánosság korlátozásával jár, hogy a törvényben nincs kellő hangsúly az állami vagyonleltár elkészítésén. Különböző becslések forognak közkézen arra vonatkozóan, hogy mekkora állami vagyont nyelt el az elmúlt húsz év privatizációja. Az összeg több ezer milliárdra rúg, azonban pontos összeget azért sem tudunk mondani, mert mai napig nem készült el átfogó vagyonleltár. Az ÁSZ 2004-es jelentése szerint a 12 200 milliárd forintnyi induló állami vagyonból mindössze 6 900 milliárd forintnyit lehet nyomon követni: azaz 4000 milliárd szőrén-szálán elveszett.
 
Az MNV kezelésében közel 300 cégről tudunk, de hogy pontosan milyen ingatlanok és földterületek vannak szerteszét az országban, arra csak becslések vannak. Habár a Nemzeti Vagyonkezelő erre tett több heroikus kísérletet is, de a magyar állam megközelítőleg sem tudja, mennyi a rendelkezésre álló vagyona. Egyértelmű, hogy ez így nem mehet tovább, ezért javasoljuk, hogy a törvényben nevesítsük a Vagyonkezelő kötelességét az átfogó vagyonleltár elkészítésére három éven belül.
 
Furcsa az is, hogy az ellenzéki pozícióból hangoztatott kritikák után az új kormánytöbbség miért felejtkezett el rendelkezni az állami vagyon értékesítéséből származó bevételek sorsáról. Bár alapvetően azt gondoljuk, hogy nincs jelentős mozgástér további privatizációra, ám mégis keletkezhetnek ilyen típusú bevételek, melyekről célszerű törvényben rendelkezni. Botrány, hogy az eddigi kormányok előszeretettel használták fel a privatizációs bevételeket költségvetési lyukak betömésére.
 
Csak egy ismert példa: a Budapest Airport értékesítéséből befolyt 464 milliárd forintból – a kormányzati ígéretekkel és a törvény-előterjesztéssel ellentétben – mindössze 60 milliárdot fordítottak adósságtörlesztésre, a többit elnyelte a költségvetés. Ezt elkerülendő alapvető jelentőségűnek tartjuk, hogy az állami vagyon értékesítéséből származó bevételeket törvényi kötelezettség alapján az államadósság csökkentésére használjuk, ezzel is tágítva a kormányzati gazdaságpolitika jövőbeli mozgásterét.
 
Ehhez kapcsolódik egy látszólag ártatlan, valójában igen veszélyes pont a tervezetben. A törvénymódosítás a korábbi szabályozással ellentétben, értékhatártól függetlenül a kormány hatáskörébe utalja az állami vagyon ingyenes átruházásról való döntést. Mit jelent ez az ingyenes átruházás? Lehet-e magánszemélyeknek is átruházni kormányzati döntéssel? Vagy esetleg állami vállalatok veszteségét pótolni egy ilyen ajándékkal? Az LMP szerint mindkettő megengedhetetlen. Ezért javasoljuk, hogy átruházás csak állami tulajdoni körön belül legyen lehetséges és csak formai okokból, gazdasági okokból nem.
 
Elképesztő, hogy a nyílt játékot ígérő Fidesz leendő minisztere ebbe a törvényjavaslatba is bevette a jolly jocker-t: pályázat és verseny nélkül értékesíthető az állami vagyon, ha azt a közérdek úgy kívánja. A közérdek, aminek értelmezése a magyar gyakorlatban elég szabad: ha hirtelen kell egy nagyösszegű döntést meghozni - kiemelt beruházás, autópálya vagy bármilyen egyéb ok -, a közérdek máris fennáll. Ezért javasoljuk, hogy a gumikitétel helyett legyen egy taxatív felsorolás, mely részletezi, hogy milyen esetekben lehet eltérni a pályáztatástól és milyen mechanizmusokkal biztosítható e döntés átláthatósága és a döntéshozó elszámoltathatósága.
 
Tisztelt Elnök Úr, tisztelt Ház!
 
A törvényjavaslat második része a Magyar Fejlesztési Bankkal foglalkozik. Úgy tűnik: az új bankigazgatónak a menedzseri tapasztalaton túl nem árt, ha komoly erdőmérnöki tapasztalatokkal is rendelkezik, de legalább is képzett favágó. Harminc erdőtársaság egy banknál! Miért kerül át ide az Állami Autópályakezelő Központ? Mit keres itt a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő? Mostantól a hitelintézet vasútfejlesztésben is utazik?
 
A javaslat szerint az MFB tartós állami tulajdonban maradó vállalatok üzemeltetésével is foglalkozik majd, vagyis pont azzal, mint amivel a Nemzeti Vagyonkezelő is, így két hasonló feladatkörű céget létesítettünk ugyanarra a célra.
 
Az egyik ezek közül bank, így vonatkoznak rá a banktitok szabályai. A Sávolyi MotoGP pálya vagy másik nevén a Balatonring ügyében az MFB a hitelt megalapozó tanulmány nyilvánosságával kapcsolatosan a banktitokra hivatkozott, ennek jogtalanságát kevesebb, mint egy hónapja a bíróság első fokon kimondta. Határozottan ellenezzük, hogy az állam tulajdonában lévő bármilyen szervezet titkolózzon, döntéseit üzleti vagy bank-titokra hivatkozva ne indokolja, ehelyett megköveteljük a proaktív magatartást, a döntések és indoklásaik automatikus nyilvánosságra hozatalát: az MFB egy különleges jogi státuszú állami szerv, a nyilvánosság és átláthatóság követelményei rá is vonatkoznak.
 
A javaslat nagy hiányossága az önkormányzati tulajdon kezelésének újraszabályozása. Hunvald György és rengeteg társa más településeken az állami tulajdon vadprivatizációját végzik, korlátozás nélkül. Ennek a gyakorlatnak azonnal határt kell szabni, nem engedhető meg, hogy a helyi tulajdont néhány év alatt elkótyavetyélhessék! Kérjük az új kormányt, hogy erre is dolgozzon ki javaslatot és hozza a Ház elé!
 
Tisztelt Ház!
 
Nem sikerült megértenünk, hogy mit keres a Vám- és Pénzügyőrség ebben a törvényben, esetleg bekerülhetett volna még ide néhány útépítési előírás is. Kicsit korainak tűnik a kodifikációs folyamatban a VPOP köztisztviselőire egy olyan törvényt alkalmazni, ami még nincs is a Ház előtt. Nem értjük, hogy a Magyar Nemzeti Bank felügyelőbizottságának összeférhetetlenségi szabályai mit keresnek itt.
 
Tisztelt Elnök Úr, tisztelt képviselőtársaim!
 
Örülünk, hogy az új kormánytöbbség kezelni kívánja a vagyongazdálkodás vérlázító helyzetét. A köztulajdonnal való hatékony gazdálkodás elemi feltétele a gazdasági fejlődésnek, a szociális feszültségek kezelésének és a fenntarthatóság megteremtésének. Demokratikus kontroll és nyilvános elszámoltathatóság hiányában azonban az állam a köz szolgájából magánérdekek mocsarává válik.  
 
Az előttünk fekvő javaslat, mely valójában egy salátatörvény, sok, egymáshoz nem kapcsolódó törvény módosításával, több kiváló és támogatandó tervet tartalmaz, ugyanakkor számos pontján érződik az a szándék, hogy további teret biztosítson a mutyinak, az átláthatatlan döntéseknek, a vastag borítékoknak, a kontrollnélküliségnek.
 
Mindezek fényében a Lehet Más a Politika frakciója csak a demokratikus kontroll terének jelentős növelésével tudja támogatni a javaslatot.
 
Köszönöm a figyelmet."
Címkék: rovat gazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr412020184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhesló 2010.05.21. 15:03:26

Az elmúlt 20 év minden sara ebben az egy bekezdésedben tömörödik össze egyetlen gigászi szarcsinbókká:
"Szintén a nyilvánosság korlátozásával jár, hogy a törvényben nincs kellő hangsúly az állami vagyonleltár elkészítésén. Különböző becslések forognak közkézen arra vonatkozóan, hogy mekkora állami vagyont nyelt el az elmúlt húsz év privatizációja. Az összeg több ezer milliárdra rúg, azonban pontos összeget azért sem tudunk mondani, mert mai napig nem készült el átfogó vagyonleltár. Az ÁSZ 2004-es jelentése szerint a 12 200 milliárd forintnyi induló állami vagyonból mindössze 6 900 milliárd forintnyit lehet nyomon követni: azaz 4000 milliárd szőrén-szálán elveszett."

Ezért kell az lmp-nek és jobbiknak ezt a jelenleg is regnáló - és a félreértések elkerülése végett semmiféle lényegi változást nem akaró - mutyielitet oda küldenie, ahová már az szdsz-t sikerült.
A kérdés már csak az, képesek-e erre külön, külön, vagy együtt kellene megtenniük?

eztnemígykéne 2010.05.21. 15:54:33

ez már döfi.

a konkrét javaslatok egytől-egyig kíválóak, és az általános szöveg is sokkal jobbra sikerült, mint a megszokott "a piac megbukott" mantra. persze ide is jutott egy "az állami tulajdon gyors és széleskörű lebontására épülő gazdaságfilozófia csődöt mondott", de ez még az ember befogott orral elviseli.

azt nem értem, hogyha a korrupció volt a baj a privatizálással, akkor miért nem azt igyekeztek megszüntetni, miért a privatizációt? miért kell a füdővizzel kiönteni a gyereket is? vagy szerintetek nem lehet tisztességes módon, szakmailag és morálisan is elfogadhatóan levezényelni egy privatizálást? hát akkor merjetek nagyot álmodni...
látom, hogy egyre finomabban, egyre kevésbé kategórikusan zárkóztok el a piacgazdaság kellékeitől, de azért még kilóg a lóláb itt-ott.
hajrá.

Éhesló 2010.05.21. 17:27:36

@bm613: ez a nácizás nálad kényszeres, vagy reflex?
Kivel szövetkezik, a tolvajokkal, sikkasztókkal?
Beáll közéjük a haladás és antifasizmus jegyében?

DjKaller 2010.05.22. 00:51:34

@eztnemígykéne:

Ember, ébresztő, már szinte nincs is mit privatizálni. Azt a maradékot már jó lenne végre békén hagyni az állam kezében, sőt számtalan ponton érdemes mérlegelni a visszaállamosítás lehetőségét!

DjKaller 2010.05.22. 00:59:06

Mondanám, hogy nézd meg a nagy kiárúsítást, de mi magyarok legalább annyira tudjuk milyen veszélyeket rejt a gátlástalan privatizáció, mint a filmben szereplő országok polgárai.

Csak vegyünk egy borzasztó egyszerű példát:
Cukorgyárak

A privatizációs hullám előtt 12 cukorgyár volt Magyarországon. Az ercsi gyár fillérekért ment el, amit pedig legalább tisztességes áron eladtak a külföldi befektetőknek, azt azok 97-2010 között bezárták. A Kabai gyárból komoly botrány is kerekedett az elmúlt évben. Itthon két hete találtam a pincében egy zacskó kabai cukrot, gondolkoztam is, hogy megőrzöm a két évvel ezelőtti cukor csomagolását hisz ilyet már soha az életben nem láthatok. Tavaly már csak két magyar cukrot lehetett kapni a boltokban, a sweet familyt és a koronás, de azóta a sweet family is már külföldi cukrot takar. És a vásárlók nem is biztos, hogy tudják, hisz erről senki nem informálja őket. Abban a hiszemben veszik továbbra is a lila csomagolású cukrot, hogy az még magyar áru. Egyedül a kaposvári gyár gyárt még cukrot. Ez botrány!

k.o._laci 2010.05.22. 11:09:56

Érdekes post, első olvasatra meggyőző és örülök hogy túlmutat az eddig megszokott, tényszerűtlen politikai hablatyokon.

hulyeinformatikus 2010.05.22. 13:50:50

@DjKaller: Selyp (1991), Mezôhegyes (1997), Sarkad (1998), Sárvár (1999), Ács (2001), Ercsi (2001), Hatvan (2004), Szolnok (2006), Kaba (2007), Petôháza (2007), Szerencs (2008).

hulyeinformatikus 2010.05.22. 13:52:40

@eztnemígykéne: "szakmailag és morálisan is elfogadhatóan levezényelni egy privatizálást?"

Mit akarsz még eladni?
MÁV-ot vagy a BKV-t?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.22. 19:51:51

@Éhesló: Ha nácik és tolvajok közül választani kellene (nem kell, mert semmi nem írja elő, hogy az LMP feltétlenül szövetkezzen valakivel; és remélhetőleg hosszú távon is képes lesz egy hiteles alternatívát megjeleníteni mindezekkel szemben), akkor egyértelműen a tolvajok a kevésbé rosszak.

beszóló 2010.05.23. 03:19:22

Szép munka! Gratulálok az LMP álláspontját öszeállítóknak.
Ez már elhangzott parlamenti felszólalás? A sajtóban nem olvastam róla. Pedig elég fontos kérdés.
Az MNV és a MFB ellenőrzése szerintem úgy is erősíthető, hogy a parlamenti pártok mindegyike delegál tagot az igazgatóságba és a felügyelő bizottságba. Kizárólagos munkakörben.

hulyeinformatikus 2010.05.23. 18:42:32

@bm613: Már csak azt kell megfejtenünk, hogy miért náci párt a Jobbik...nekem szimplán együgyűeknek tűnnek.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.23. 20:11:26

@hulyeinformatikus: Vannak köztük olyanok is, a szavazóik közt pedig feltehetően elsöprő többséget alkotnak. De Vona és a többi vezető intelligens, nagyon ügyesen megcsinálták ezt a borzalmas pártot. Értelmes ember viszont annyira kevés harapott rá, hogy már a Zagyva Gyula-félék is befértek a képviselők közé.

hulyeinformatikus 2010.05.24. 10:35:36

@bm613: "a szavazóik közt pedig feltehetően elsöprő többséget alkotnak"

Fordulj orvoshoz, ha mindenhol náczikat látsz.
Magyarországon nincs 700.000 náci szavazó.

Rigo' 2010.05.24. 13:04:08

@hulyeinformatikus:
A kérdés az, hogy aki nem hisz a demokráciában az náci e? Aki egy náci pártra szavaz, az náci e? Aki kirekesztő eszméket vall az náci e? Aki masírozást akar és rettegést és erőt az náci e?
Magyarországon (főleg vidéken) már csak az akasztásban és a rombolásban hisznek. Mások meg abban, hogy bárki csak ne az eddigiek. Nem hiszem, hogy ők nácik, de hatalomra juttatnának egy náci pártot, ha módjuk lenne rá.
A tét az, hogy be tudjuk e bizonyítani nekik: a demokrácia működőképes, ha van szándék ami működtesse. Attól tartok, hogy a 2/3-os fidesz mellett nagyon nehéz lesz.

beszóló 2010.05.24. 13:18:48

@bm613:
Abba kéne hagyni a nácizást. Ez a post nem arról szól.
Eltereled a figyelmet a nemzeti vagyonkezelés nyilvánosságával, szervezeti rendjével kapcsolatos kérdésekról.

Holdkóros 2010.05.24. 13:47:47

@hulyeinformatikus:

Figyelmesebben is olvashatnál, mielőtt hozzászólsz: „Bm613” szerint a Jobbik-vezetők nem együgyűek; de a szavazóik túlnyomó többsége az és csak kisebb része „náci”...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.24. 14:58:05

@hulyeinformatikus: Nincs. A nácik számát a MIÉP egykori stabil szavazótábora alapján lehet becsülni. Megvezetett, nagyrészt buta emberek viszont vannak tömegével.

Éhesló 2010.05.24. 20:48:10

@bm613: semmi baj, nem kell szégyellni, nagyjából eddig is sejthető volt, hogy az általad különösebb skrupulusok nélkül lenácizottak és az országot szétrabló tolvajok közül melyikhez vonzódsz.
Ezért nem állunk egy oldalon.
Remélem az lmp ennél jobban disztingvál.

hulyeinformatikus 2010.05.25. 09:18:37

@Rigo': Nagyon gyorsan el kellene felejteni ezeket a szadeszos panelokat, lévén, hogy veretes szögek voltak egy hajdanában jobb sorsa érdemes párt koporsójában.

"Aki egy náci pártra szavaz, az náci e?"

Még mindig nem tudjuk, hogy miért náci párt a Jobbik..az érvelés a párt "kirekesztő", "nem hisz a demokráciában", "rombolni akar", "akasztani akar" szavak random felhasználásában merül ki.

"Magyarországon (főleg vidéken) már csak az akasztásban és a rombolásban hisznek"

Wieszt-ügy kapcsán Te miben hiszel?

"Attól tartok, hogy a 2/3-os fidesz mellett nagyon nehéz lesz."

Nem fog lapokat osztani a Fidesz frakció sem az LMP-nek, sem az MSZP-nek, sem a Jobbik-nak, ez már most elég világosan látszik.
Az LMP frakciónak a legnagyobb sikere az lehet, ha egy konkrét javaslatukról vita alakul ki a parlamentben.
De ez sem lesz gyakori eset.

hulyeinformatikus 2010.05.25. 09:20:18

@bm613: ... akiket meg lehet célozni a tomboló náci-veszéllyel.

hulyeinformatikus 2010.05.25. 09:25:49

@Holdkóros: Nekem a vezetőik sem tűnnek szellemi talentumoknak.
Mondjuk talán még mindig szerencsésebb, mint a "tehetséges" - velejéig romlott párosítás.

Bartoki 2010.05.25. 12:31:58

@hulyeinformatikus: "Wieszt-ügy kapcsán Te miben hiszel?"

Az átlátható közügyekben, a működő, független igazságszolgáltatásban.

hulyeinformatikus 2010.05.25. 14:41:17

@Bartoki: Istenben, aki a történelem ura.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.25. 19:17:16

@hulyeinformatikus: Nagyon sokan megfogalmazták, ki jobban, ki gyengébben. Itt van egy a jobbak közül. És mielőtt lekommunistáznád a szerzőt, nézz szét azon a blogon, és keresd meg, kire szavaz. Sokszor leírta.
sardobalo.blog.hu/2010/03/16/baratom_ezek_egyszeruen_nacik

l ember 2010.05.28. 06:23:01

negyedéves beszámoló? Mire való a net és a .gov végződésű honlapok, ha nem arra, hogy teljesen realtime nyilvános lehessen bármely közügy?

Frank'Leó 2010.05.29. 18:23:44

Kicsit megkésve teszem, de nagyon gratulálok Schreiring Gábornak. Rendes munka, így kell dolgozni az Országgyűlésben. Akkor is, ha nem sok esély van arra, hogy a kormányzó párt bármit is elfogadna a javaslatokból.

Az Országgyűlésnek ugyanis nemcsak a jogalkotás a feladata - azt úgyis alapvetően a kormánypártiak határozzák meg. Hanem az ellenőrzés, a jogalkotás nyilvánossága is. Most az ellenőrzés sem könnyű dolog, de a nyilvánossággal lehet élni.

Ritkán dicsérem az LMP-t, de az jó ötlet volt, hogy a sajtóhoz is fordult az ügyben. (A vagyongazdálkodás átláthatóságát kérve számon a Fideszen, amely máris feledte azt, amit az ellenzéki időszakban hangoztatott.)

De szólok, a dologból nem lett nagy durranás. Igaz, nem volt könnyű a helyzet, hiszen a héten Nemzeti Együttműködési ügyletek 'vitték el a sót'. AZ ilyen helyzetekben kellene az a kreativitás, amit az LMP korábban mutatott.
Mint nem-politikusnak annyi ötletem lenne a dologhoz, hogy van a sok-sok új szabályozás között van egy ügy, az erdőgazdaságok BANKI!! irányítás alá helyezése, ami két csapatnak is fájhat:
- a természetvédő szervezetek (nyilván)
- az erdészek sem örülhetnek a direktebb pénzügyi követelményeknek.
Ha ők erről komolyabban kiabálnának a sajtóban - a zöldekkel ezt gondolom meg tudja beszélni egy ökopárt - akkor arra jól rá lehet erősíteni az Országgyűlésben, pl. interpellációval. De emlékszem valami olyanra, hogy a frissen bekerült Zöldek kiszáradt fát vittek be a Buntestag üléstermébe. :-)))

Szóval, hajrá!

Frank'Leó 2010.05.29. 19:14:21

Az előbb már dicsértem, hogy komoly szakmai hozzászólás volt. Fontos gondolat például:
- Az nem elég, hogy a miniszter évente csak egyszer ad számot a vagyongazdálkodásról.
- Elmarad a nyilvános ellenőrzés lehetősége az igazgatóság tagjainak kinevezésénél is.
- Az irányítás egyszemélyes: a leendő miniszter egyszemélyben kinevezi az igazgatóságot és hozzá a teljes felügyelőbizottságot is. Példa nélküli.
- A felügyelőbizottságból bármilyen kontroll ilyen formán való kizárása is felháborító.
- Nincs kellő hangsúly az állami vagyonleltár elkészítésén.

És itt a a szakmai anyag megbicsaklik. Később jönnek még további súlyos ügyek (pl. kormány ingyenes vagyon-átruházási jogkörlről). De előbb beúszik egy kis vulgár-politzizálás a korábbi privatizáció borzalmairól.
A szónok itt annyira elfelejti a szakmaiságot, hogy még kivonni sem sikerül (12 200 milliárdból kivonva 6900-at, 4000 milliárd lesz ...).

A megállapítás tartalmilag is zűrös. Attól, hogy egy hiányos nyilvántartásban egy összeget "nem lehet nyomon követni", még egyáltalán nem azt jelenti, hogy ellopták: "elnyelte az elmúlt húsz év privatizációja".

Biztos sokat elloptak belőle, de az ilyen sommás megállapítások jobban illenek Éheslóhoz. Az első kommentben mindjárt meg is örült neki: "Az elmúlt 20 év minden sara ebben az egy bekezdésedben tömörödik össze egyetlen gigászi szarcsinbókká". (Érzékletes kép, Éhesló komoly intellektus, de mint tudjuk, a széljobberek szeretnek mindent egyszerűen látni.)

Például épp azért kellene rendes nyilvántartás, hogy lássuk: mi van azzal a vagyonnal, ami a nyilvántartásban ma nem található.

Mondom, utána jönnek a jó szakmai megállapítások, de keverve demagóg sablonokkal.

Pl. kire vonatkozik, hogy "Az így vagyonosodott oligarchák aligha járulnak hozzá a teljesítményelvű piacgazdaság kiépüléséhez".
Mondjuk Demján Sándorra, aki a MüPa kapcsán több tízmilliárd extraprofitot húz ki az állam zsebéből (még tíz évig évente 3-4 mircsit).
Vagy Széles Gáborra, akinek a kezén elolvadt a Videoton meg az Ikarusz (most állami megrendelésre újra gyártaná azokat a buszokat, amik eddig nem volt versenyképesek).

A szövegből nem rájuk gondolna az ember, hanem megin' komcsiztunk egy jót (csöndesen mondom, ha azok ott komcsi oligarchák, akkor a fent nevezett két köztiszteletben álló úriember is közéjük tartozik - nem is kedvelem őket).

Tehát: a beszéd szakmailag jó volt, csak ezeket a tagolatlan politikai frázisokat el kellene felejteni.

hulyeinformatikus 2010.05.30. 12:06:05

@l ember: Egészen a kiállított és befogadott számlák szintjéig.
süti beállítások módosítása