máj
03

Hülyeség az ingyen-BKV, de ...

Szinte elképzelem az MSZP marketingeseit, akik a hosszú értekezleten egyszercsak a homlokukra csapnak, és a biztos sikertől előre elszoruló hangon felvonyítanak: igeeeen, megvan! Legyen valami ingyenes! Erre harapni fog a nép, meglátjátok! Macchiavelli kispályás labdaszedő volt hozzánk képest!

 

A nép meg nem harap. Megtanulta ugyanis, hogy ha már az országot is kirohasztották alóla, akkor még a legmélyebb álmából felzörrentve se dőljön be az ilyen hülyeségeknek.

 

De ha a nép nem harap, harap majd más. Ott tartunk már, hogy szegény Horváth Csabát jó hírestül, szocialista agytrösztöstül és soha fel nem mutatott városvezetői eredményestül már a VEKE is erőből akarja lepöckölni a pályáról. Közleményük vezérfonala – mely a leegyszerűsítő továbbközlésekben már egyedüli mondanivalóként jön át –, hogy bizonyám, ekkor a BKV költségvetéséből ennyi és ennyimillárd fog hiányozni, közgazdasági nonszensz, összeomlás, kaki.

 

Ez így, ebben a formában ugyanolyan leegyszerűsítésnek hangzik, mint azok a lehurrogások, amiket a VEKE kapott, amikor nagyon helyesen, szakmailag kifogástalanul és állhatatosan szembehelyezkedett a mai budapesti városvezetéssel – benne Horváth Csabával – és fellépett a tömegközlekedés állandó drágítása ellen. Az ócsítás után hiányzó sok tízmilliárdot fő problémává tenni pont annyira értelmetlen, mint a tarifaemelések indoklásakor meg a bliccelés elleni harc idején dobálózni azokkal a milliárdokkal, amelyek soha a büdös életben nem folynának be a BKV-hoz. 

 

Ha megint ott tartunk, hogy azt méricskéljük, az utasok mennyit fizetnek a szolgáltatásért, akkor eleve nonszensz, hogy a BKV költségvetésének ma is csak alig több, mint felét állják az utasok. Akkor emeljük kétszeresére a bérletek árát? Tudjuk jól, nem az számít, mekkora jegyárral lehet beszorozni a ma tömegközlekedők számát, hanem mindig az adott tarifaszint mellett fizetőképes és fizetni hajlandó kereslet, illetve az autós közlekedés vonzerejének ellenpontozása a döntő. 

 

Már mindenki unja, de továbbra is igaz: a tömegközlekedés a természeti és az épített környezetet kímélő rendszer, a mindenkire kiterjedő nagyvárosi mobilitás egyedüli fenntartható formája. Emellett a tömegközlekedést nem csak az utasok használják, hanem mindenki, aki egy mai városban még levegőt és helyet kap. Éppen ezért most már a társadalmi esélyegyenlőség érveit is hangoztatva ki kell állni a tömegközlekedés olcsóbbá (nem ingyenessé!) tétele mellett. Nem azért, mert mi vagyunk a szegények jótevői, hanem azért, mert ez össztársadalmi szinten igen messze van a nonszensztől: megéri.

 

Horváth Csaba marketingesei nem így gondolkodtak, az biztos, és a saját korábbi hibáikból se tanulnak. Hosszú távú jelenlétükkel a budapesti tömegközlekedési stratégiaalkotásban szerencsére nem kell számolni, de ha másra nem is jók, a hattyúdalukat még megéri a jövőbe mutató mondandóval kommentálni.

Címkék: budapest mszp bkv

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmas.blog.hu/api/trackback/id/tr41971195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lorantka_a_gall 2010.05.03. 17:41:51

A méricskélést ott kellene kezdeni, hogy elzárjuk a nokiásdobozok egérútjait. Folytatva azzal, hogy bevezetjük a jól bevált három harmados rendszert (utasok-főváros-állam). És azt tényleg be is hajtjuk az érintettektől. Ennyi. És lőn használható békávé.

Tuur Ion (törölt) 2010.05.03. 20:52:49

Nem a közlekedést kell olcsóbbá tenni, hanem a fizetéseinket végre normálissá.

Frank'Leó 2010.05.03. 21:03:28

@bozon, igazad van, szerintem is "ki kell állni a tömegközlekedés olcsóbbá (nem ingyenessé!) tétele mellett".

Kár, hogy az LMP nevében Jávor Bence nem ezt hangsúlyozta (legalábbis nem ez „jött át”), hanem ekézte a csekélyértelmű HCS-t: "semmilyen szakmai alapon nem támasztható alá".

Pedig a dugódíj jó gondolat, érdemes lenne (lett volna) kihasználni, hogy egy csekélyértelmű főpolgi-jelölt nagy felhajtással begurította a témát a porondra.

De a VEKE szóvivője (a Fidesz-delegált Vitézy Dávid) megmaradt a sima kis pártpolitika szintjén.
Most megmutathatta volna az LMP, hogy lehet másként politizálni.

Judy Epokit 2010.05.03. 21:18:30

@lorantka_a_gall: Sikerült megfognod a poszt lényegét.
Amúgy meg kezdetnek - tudom a k.anyámat- pl a kibaszott HÉV-en lehetne ingyen szállítani a bringát. Akkor is ha nincsen bérleted és csak jegyet veszel.

Biederman · http://nukleraj.blog.hu/ 2010.05.04. 10:22:07

Pont annak a szervezetnek nekifutni ebben a kerdesben aki egyebkent evek ota ezt mondja.

bozon 2010.05.04. 13:40:35

@Biederman:
Köszönöm a felvetést, mert noha Horváth Csaba a történet főhülyéje, nem véletlenül nem csak őt kritizálom.
Azért, mert:
- Az ember a jobbakkal szemben magasabb elvárásokat támaszt (arról például hiába is beszélnénk hosszan, hogy Horváth Csaba ne mondjon hülyeségeket ;-)).
- Szakmai civilből senki se menjen át erőből politizálóvá, nem használ se az ügynek, se neki.
- A közlekedésszakmában, a közlekedésbarát közéletben (e kettő sajnos élesen elválik), illetve a zöld érzelműek közt is működnek olyan elvárások, hogy mindenki tömegközlekedjék csak azért, "mert az jó". Ez hülyeség. A tömegközlekedésnek kőkeményen versenybe kell szállnia a tömegekért. Ennek az egyik része az, hogy ami nem visz háztól házig, és még várni is kell rá, meg esetleg átszállni is, az nem lehet ilyen mocskosul drága.

Frank'Leó 2010.05.04. 15:09:15

@bozon: Teljesen egyetértek, különösen ezzel: "A tömegközlekedésnek kőkeményen versenybe kell szállnia a tömegekért."

9mmPara 2010.05.05. 10:11:04

Szerintem nincs de. Hülyeség az ingyen BKV és pont. Ingyen nem működik. Ha a járművezetők és mindenki más úttörővasúti társadalmi munkában dolgozna, akkor is pénzbe kerülne, amit valahol, valamikor, valakinek ki kell fizetnie. És akkor miért is ne azoknak, akik használják? Én pl. évente-kétévente egyszer fordulok meg a nagyfaluban, nem szeretem, hogy az én adómból is kerül bele pénz. Én a magam adójából a saját kis falum és környéke tömegközlekedését kívánom támogatni, mert igaz, hogy azt se használom, de akik ülnek rajta, azok nincsenek körülöttem az úton. Nekem is kényelmesebb így.

darkgreen 2010.05.05. 11:23:44

Már miért volna hülyeség az ingyen BKV? Ez azt jelentené, hogy nincs jegy meg bérlet, az az a város és az állam finanszírozza. Az is a mi pénzünk. A dugódíj bevezetésének árából jó pár évig lehetne a BKV-t működtetni. Az, hogy ki milyen arányban járul hozzá a BKV költségeihez, teljesen fiktív, megállapodás kérdése. Miért pont egyharmad legyen a jegybevételek aránya? Vagy miért a költségek felét, vagy tizedét finanszírozza? Vagy egyáltalán miért kell jegybevétel?

Ahol a tömegközlekedés olcsó, ott azért nem ingyenes, mert az a tapasztalat, hogy ami ingyenes, azt az emberek nem becsülik meg. A jegyárak kialakításának alapja annak a pszichológiai határnak a meghatározása, mikor érzik úgy az utasok, van értéke a tömegközlekedésnek.

Az egész egyébként valóban a nagyon MSZP-s. Megálmodunk egy giga projektet, mint dugódíj bevezetése. Elfolynak a milliárdok, aztán rájövünk, hogy nincs pénz fenntartani a BKV-t, jól megemeljük a jegyárakat. Ja, hogy a cél éppen az ingyenes BKV volt? Az már senkit sem érdekel. De micsoda siker! Bevezettük a dugódíjat! Így volt ez a parkolási díjjal, a metrókkal, és minden más szoci gigaprojekttel.

bozon 2010.05.05. 11:34:36

@9mmPara:
"Szerintem nincs de." ... "Én a magam adójából a saját kis falum és környéke tömegközlekedését kívánom támogatni, mert igaz, hogy azt se használom, de akik ülnek rajta, azok nincsenek körülöttem az úton. Nekem is kényelmesebb így."
Hát, pont ez a "de". És attól se kell tartanod, hogy a te adódból mégse a te faludra megy a pénz, mert a budapestiek sokan vannak, ezért az adójuk is több, másfelől a nagy és bonyolultabb városi infrastruktúrát a méretgazdaságosság miatt egy főre vetítve akár ugyanannyiból is meg lehet csinálni, mint a falusit (ez most nagyon felszínes volt, de kb. ez van).

bozon 2010.05.05. 11:49:08

@darkgreen:
"Már miért volna hülyeség az ingyen BKV?"
...
"Ahol a tömegközlekedés olcsó, ott azért nem ingyenes, mert az a tapasztalat, hogy ami ingyenes, azt az emberek nem becsülik meg."
Többek között ezért.
Azt jól látod, hogy onnantól, hogy a jegyárak nem szabadpiaciak és nem közvetlenül folynak be az utastól a BKV-hoz, bizonyos mértékben minden fiktívvé válik. Olyan nem túl egzakt dolgok, mint a város és az állam finanszírozóereje, illetve az utasok terhelhetősége, az árszínvonal méltányossága stb. dönti el, hogy hova kell belőni a tarifaszintet.
Szerencsére azért bőven vannak a budapestivel összehasonlítható tömegközlekedési rendszerek a világon, illetve a saját világunkban is látjuk az olyan nagyságrendi dolgokat, mint pl. hogy az ingyenes túl olcsó, hogy a mai árak túl magasak, hogy a BKV finanszírozásából a Főváros pofátlanul alacsony részt vállal, stb.

Ami a dugódíjat illeti, Horváth Csabának azzal, hogy ezt idehozta, megint van valami részigaza (pontosabban a hülyeségét egy valamikor, valahol hallott igazságra próbálja építeni). Nyilván hülyeség azt mondani, hogy X-nek kánaánt csinálunk pár szavazatért, de cserébe Y-t megfingatjuk, de ha a tömegközlekedés vállalható és szükséges ócsításáról lenne szó, akkor ezt méltányos és igazságos az autóforgalomra (is) kivetett adókból finanszírozni. Igaz ugyanis, hogy az autósok többletkényelme olyan erőforrások többlethasználatából ered, amelyeket a tömegközlekedők takarítanak meg nekik. Megvan tehát a dugódíj + olcsóbb BKV modellben is a javak árakkal ellentétes áramlása. Ez pont az, amit a szabadpiacban szeretünk, de itt éppen pont nem szabadpiaci módszerekkel kell biztosítani.

Bartoki 2010.05.05. 13:49:15

@darkgreen: "Már miért volna hülyeség az ingyen BKV? Ez azt jelentené, hogy nincs jegy meg bérlet, az az a város és az állam finanszírozza."

Lenne jegy és bérlet, mert a javaslat szerint csak a budapestieknek lenne ingyenes (a többieknek gondolom továbbra is jegyet kell váltani).

Nem baj az, így lehet önkormányzati szavazókat veszíteni a Budapesten kívüli városokban. :)

"A dugódíj bevezetésének árából jó pár évig lehetne a BKV-t működtetni."

Háttöö... biztos? :) A BKV éves szinten 80-100 milliárdos költségvetéssel dolgozik.

Frank'Leó 2010.05.05. 14:45:41

@bozon: "azért nem ingyenes, mert az a tapasztalat, hogy ami ingyenes, azt az emberek nem becsülik meg."

Van ebben igazság, ezért volt értelme a vizitdíjnak, mert közgazdászul szólva az emberek nem becsülték meg azt a szolgáltatást, hogy a háziorvos velük foglalkozik. (Lám, most megint zsúfoltak a várótermek).
Amikor indult a népszavazás, akkor nem emlékszem, hogy ilyen simán 'hülyeségnek' neveztétek volna az ingyenességet. (Sőt, mintha LMP-s vezetők büszkén emlegetnék, hogy megvédték az ingyenességet...)

Frank'Leó 2010.05.05. 14:47:34

@bozon: A dugódíjas javaslatról:

A tömegközlekedésnél nem érdemi veszély a "túlhasználat". Az éppen cél, hogy ne autóval járjanak az emberek (persze föl kell készülni a nagyobb utasszámra).
Épp a közlekedésben nem jellemző, hogy valaki csak úgy (mondjuk városnézésre) utazgat (illetve aki akarja, bérlettel úgyis megteszi).

Szakmailag kicsit komolyabb lett volna, ha azt írod: "azért nem ingyenes, mert az a tapasztalat", hogy nem lehet más forrásokból (állam, önkorm., dugódíj stb.) teljes egészében finanszírozni.
Ráadásul ha értelmesen válaszoljuk meg Darkgreen fölvetését, akkor el lehetne kezdeni gondolkodni, hogy milyen mértékben lehet dugódíjból finanszírozni.
Talán a dugódíja bevezetését is inkább segítené, mint a sima hülyézés.

darkgreen 2010.05.05. 16:13:45

@Bartoki: A Budapesten kívüliek számára is ingyenes, illetve bele kell építeni az idegenforgalmi adóba. Ez persze problémás az agglomeráció miatt. De éppen ezért kellene Budapestből és Pest-megyéből egy régiót csinálni, közös közigazgatással. Minden más megoldás erőltetett és kikerülhető.

darkgreen 2010.05.05. 16:19:49

@Bartoki: Jó, egy kicsit eltúloztam, de a két költség azért összemérhető. A lényeg inkább a "folyamaton" volt.

darkgreen 2010.05.05. 16:39:50

@bozon: Teljesen egyet értünk. Örülök, hogy ezeket leírtad, én lusta voltam hozzá. Annyit tennék hozzá, hogy egy város tömegközlekedése egy nagyon jól és pontosan tervezhető rendszer. Pontosan lehetne kalkulálni mindent, csak akarni kellene. A tervezésnél pedig nincs olcsóbb.

bozon 2010.05.05. 17:04:14

@Frank'Leó:
"A tömegközlekedésnél nem érdemi veszély a >>túlhasznála<<."
De. Az utas szempontjából a személyszállítási piacon két ártényező van: a viteldíj és a ráfordított idő. Ha a viteldíj nulla, akkor azok, akiknek sok idejük van (például nyugdíjasok, diákok, akiknek éppen nincs elfoglaltsága, munkanélküliek stb.) elkezdik az utazást eszméletlen intenzitással, érdektelen dolgok miatt használni, hiszen ez nekik tényleg semmibe sem kerül. Pl. egy nap alatt több kerületben megfordulnak, mert a répa itt olcsó, a tej meg ott. De ekkor már a hajléktalanok is teljes joggal ülnének egész nap a metrón!
Nagyon fontos, hogy ez a túlhasználat ne induljon el, mert
1. Gyorsan bejön egy új ártényező (kellemetlenség): az elviselhetetlen zsúfoltság, és ez hatalmas kitolás azokkal, akik a tömközt indokkal használják.
2. A telepített kapacitás (járműkapacitások, infrastrukturális keresztmetszetek) a csúcsidei forgalmi volumentől függ, és drága. Ezért aztán, ha Horváth Csaba például azt javasolja, hogy csúcsidőn kívül legyen ingyenes (vagy marha olcsó) a BKV, akkor amögött még lehetett is volna valami. A csúcsidőn kívüli többlethasználat olcsón kiszolgálható. A csúcsidei sokszor még drágán sem.

"Szakmailag kicsit komolyabb lett volna, ha azt írod: >>azért nem ingyenes, mert az a tapasztalat<<, hogy nem lehet más forrásokból (állam, önkorm., dugódíj stb.) teljes egészében finanszírozni."
Amikor azt írtam, hogy "Olyan nem túl egzakt dolgok, mint a város és az állam finanszírozóereje, illetve az utasok terhelhetősége, az árszínvonal méltányossága stb. dönti el, hogy hova kell belőni a tarifaszintet.", abben szerintem ez is bennevolt. De ha tényleg nem, akkor igazad van.

"Talán a dugódíja bevezetését is inkább segítené, mint a sima hülyézés."
Hát, én a hülyeség után odatettem, hogy "de". Erről szól az egész poszt. Magát a hülyeséget azért mondtam ki én is (Horváth Csaba minden kritikusával egyetemben), mert azon túl, hogy egy teljesen sablonos, szakmai alapokat nélkülöző, lelkiismeretlen belengetésről volt szó, volt szerencsém már találkozni Horváth Csabával és környezetével is. E témában.

9mmPara 2010.05.05. 20:22:01

@bozon: "attól se kell tartanod, hogy a te adódból mégse a te faludra megy a pénz"
De kell tartanom. Amint állami ktgvetésből címkézetten megy a BKV támogatása, abban benne van az én néhány forintom is. Közpénzt az illetékes önkormányzatnak kell a saját, szabadon felhasználható pénzéből beletennie, ha értelmét látja. És akkor lehet a városi szenátoroknak azon morfondírozni, hogy a tömegközlekedésbe nyomnak pénzt vagy másba.

cassio 2010.05.06. 06:25:39

@Tuur Ion: ez nem a mostani topichoz tartozo tema! (mert az lenne ra a valasz hogy dolgozz tobbet es hatekonyabban a magasabb berert)

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.06. 08:44:48

@9mmPara: És akkor ugye azt is ellenzed, hogy a budapestiek pénzéből is megy a te faludnak? Vagy az rendben van, csak a te pénzedet ne vigyék el onnan?

darkgreen 2010.05.06. 09:38:03

@bm613: Mindkettőtöknek igaza van. A jelenlegi költségvetési rendszert még a kádár-rendszerből örököltük. Minden megy a nagy kalapba, nem lehet tudni milyen kapcsolat van a bevételek és a kiadások között. A megoldás az lenne, ha a bevételek célzottan oda érkeznének, ahová tartoznak. A különböző adónemek, különböző hatalmi ágak fiskális függetlenségét biztosítanák. Például a területérték adót költenék az önkormányzatok, az SZJA és az ÁFA a kormány illetve az EU bevételét jelentené. Az alkohol és a dohány jövedéki adójából az egészségügyben és máshol okozott károkat és költségeket kellene fedezni. (Lehet, hogy nem így, ez csak példa akart lenni.) Jelenleg minden megy a nagy kalapba, és a kormány remekül tudja folytatni a jó kis húsosfazék politikáját. Számomra ez a kádár-rendszer lényege, és amíg ez nem változik, addig ami itt van, az maga a kádár-rendszer.

darkgreen 2010.05.06. 10:25:25

@bozon: Magam részéről nem hiszek a piacban, a most uralkodó piaci elméleteket pedig elhibázottnak tartom. A piaci mechanizmusok egyre inkább csak komoly politikai nyomással és hatalmas és egyre növekvő költségekkel tarthatók fenn.

Szerintem a zöld mozgalmaknak ebben a kérdésben kellene a leginkább fejlődniük, és úgy látom teszik is. Általában az olyan "közlegelők", mint a tömegközlekedés és az energetika nem kezelhetőek koncepcionálisan szabadpiaci módszerekkel. A piac ott tud működni, és ott hatékony, ahol világos és jól betartatható korlátok között működik.

Azt, hogy az LMP marad zöld vagy átcsúszik a liberális platformra, az a gazdaságpolitikáján fog múlni. Szerintem. Most mindkét ideológia jelen van. Jó példa erre az MSZP és az SZDSZ viszonya. Az MSZP egy magát baloldalinak deklaráló párt. Csakhogy nincs baloldali gazdaságpolitikája. Ezért aztán egy kicsit vörösre mázolta a neoliberális, mainstream gazdaságpolitikát és magáévá tette. Csakhogy ez volt az SZDSZ gazdaságpolitikája is, vörös máz nélkül. És minthogy ma a hatalmi centrum leginkább a gazdaság környékén van, természetes volt a politikai szövetség. Így aztán mindkét párt elvesztette az arcát, és jól bele is buktak. Örülnék, ha az LMP nem menne bele ebbe a zsákutcába.

Amúgy valamelyik reggel a rádióban azt hiszem Gerő András (javítsatok ki lszí ha tévedek) fejtegette, hogy az LMP-nek nincs gazdaságpolitikája, nincsenek az LMP soraiban neves közgazdászok. Én ugyan nem tudok neves sötétzöld közgazdászról Magyarországon, de nem is vagyok elég tájékozott.

Frank'Leó 2010.05.06. 11:33:34

@bozon: Azt értékelem, hogy ",de" mégis elkezdtél gondolkodni a dolgon. (A "hülyézés"t ott elítettem, amikor simán lesöpörted Darkgreen fölvetését.) Kár, hogy ez dugódíjról való gondolkodás csak itt látszik, az LMP (mindkét) sajtóközleménye ezt nélkülözi.

Az ingyenes tömegközk.nél továbbra sem látom fékevesztett túlhasználatot, hiszen akiknek bérletük van, azok sem szokták ezt tenni.
Ezzel együtt én is jobbnak tartom, ha az utas is beszáll a finanszírozásba (a hajléktalan példád jó volt, meg van még néhány hasonló kisebb horderejű ok).

No persze ez a rész-finanszírozás jó lenne az egészségügyben is, csak túl sokan köteleződtek el (Ti is) az ingyenesség mellett.

darkgreen 2010.05.06. 13:44:57

@Frank'Leó: "No persze ez a rész-finanszírozás jó lenne az egészségügyben is, csak túl sokan köteleződtek el (Ti is) az ingyenesség mellett."

Ez azért ennél nehezebb ügy. A pszichiátriát nem tekintjük társadalmi ügynek. Aki feleslegesen megy orvoshoz, annak a legtöbb esetben pszichológusnál vagy pszichiáternél lenne a helye. Ugyan úgy, mint nagyon sok hajléktalannak, akiket pár éve kitettek az utcára, egy amúgy az ilyen emberek ellátására szakosodott pszichiátriai intézet bezárásakor. És ha már itt tartunk, a szenvedélybetegek kezelése és ellátása sincs a legkisebb mértékig sem megoldva.

Szóval ez a "túlhasználat" más, mélyebb problémák következménye. Abban kétség kívül teljesen igazatok van, hogy ezt nem a tömegközlekedés (háziorvos) rovására kell megoldani.

Frank'Leó 2010.05.06. 14:44:22

@darkgreen: A pszichiátria meg szenvedélybetegség persze más ügy. Ott épp az a jellemző, hogy nem tekintik magukat betegnek.

A háziorvosi rendelőkben pedig visszaállt a 15%-os csökkenés.

9mmPara 2010.05.06. 15:12:38

@bm613: "ugye azt is ellenzed, hogy a budapestiek pénzéből is megy a te faludnak?"
Kösz a kérdést! Igen, ellenzem. Ugyanis ez is része a dolgok nagy büdös összemosásának. Se az én falum, se a főváros nem tudja valójában, hogy mi az egyenleg, csak annyit vélünk tudni, hogy mindkét irányba mozog a lé. Ez pont arra jó, hogy minden érintett fél gyanakodhasson, hogy a másik jár jól az ő kárára -- miközben a szolgáltatás minőségéből csak annyit látok, hogy itt is, ott is elégtelen (spec. a mi területünkön működő Volán még a jobbak közé tartozik, de ez most mindegy).

9mmPara 2010.05.06. 15:17:28

@darkgreen: Igen, alapvetően az is probléma, hogy a befolyó bevételek egyre kisebb hányadáról dönthet a helyi hatalom és egyre inkább a központ (állambácsi, a nagyon okos).

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.06. 16:16:50

@9mmPara: Értem az álláspontodat; ezek szerint a jóval kisebb központosítás híve vagy. Én úgy vélem, hogy a decentralizáció inkább a szervezésben lehet hasznos, mert a helyi lakosok és vezetőik jobban tudják, mire van igény, mint egy tőlük távol levő irányító, akármilyen kiváló szakértő is legyen. Viszont a finanszírozást (a mainál persze sokkal átláthatóbban, de) továbbra is erősen központosítva tudom elképzelni, különben csak nő a szakadék a különböző helyzetű térségek közt.

darkgreen 2010.05.06. 16:58:09

@bm613: Azt hiszem itt több dologról beszélünk. Az egyik, az adó kivetése és beszedése, a másik a befolyt pénz feletti rendelkezés (döntés), a harmadik pedig a tényleges végrehajtás.

Amiről itt szó van, az mindössze az átláthatóság és a bevétel-kiadás oldal kapcsolatának megteremtése.

Frank'Leó 2010.05.29. 19:43:43

Berakok egy zavarba ejtő cikket, úgyis leült egy kicsit a blog.
Arról ír, hogy ha ekkora baromság ingyenessé tenni a BKV-t, akkor annál is nagyobb butaság volt teljesen ingyenessé tenni az egészségügyet (eltörölni a már működő vizitdíjat).
(Bosszant, hogy ez nem nekem jutott eszembe, de azért idemásolom, mert eddig az LMP-sektől mindig büszkén hallottam emlegetni, hogy részt vettek a vizitdíj eltörlésének vitéz harcaiban.)

"A vizitdíj … a legintelligensebb volt valamennyi között. Két gombóc fagyi áráért az összes szerepet eljátszotta. Komoly bevételt hozott az ellátóknak, csökkentve az egyoldalú függést a biztosítótól és annak mindenkori pénzügyi lehetőségeitől. Szemléletet formált. … A vizitdíj kimagaslóan jól teljesített a keresletszabályozásban is … És a ráadás: a vizitdíj … érzékelhető lépést jelentett a kifehérítés irányába. …
Ehhez képest a BKV-jegy szimpla pénzbehajtás … Keresletszabályozó hatása inkább kontraproduktív. Az orvosi ügyeletet gyakran látogatják kényelmi okokból, az éjszakai járatoknál ilyen nem fordul elő. A közösségi érdek akár az is lehetne, hogy nőjön a különbség az autóhasználat és a tömegközlekedés egyéni költségei között.
A BKV „ingyenességének” ötletén mégis kiakadt a teljes politikai élet, a sajtó és a szakértők serege, anélkül, hogy bármelyiküknek eszébe jutott volna, hogy az egészségügy „ingyenességének” nevében a vizitdíj megszüntetését milyen harcosan követelték (a jobboldalon) vagy milyen szégyenlősen és értetlenül álltak ki mellette (a baloldalon)."

nol.hu/specialis/rss_valogatas/20100527-oda_a_vizitdijhoz

darkgreen 2010.05.29. 22:38:26

@Frank'Leó: Viszont akkor be kellene vezetni a BKV járulékot is.:)

Frank'Leó 2010.05.30. 14:25:50

@darkgreen: Így van. Vagy növelni kellene a már létező iparűzési adót, vagy legalábbis nem lehetne csökkentebni.

Ugyanúgy, mint ahogy a vizozdíj eltörlése miatt nem lehetett jobban csökkenteni a tb-járulékot. :-(((

Föntebb kitárgyaltuk, hogy nem lehet kihagyni a köz.közl. finanszírozásból a fogyasztót. A cikk alapján az a kérdés, hogyan van ez az eü.-nél.

darkgreen 2010.05.31. 09:56:39

@Frank'Leó: Most így visszaolvasva Te már a cikk előtt hivatkoztál az egészségüggyel való párhuzamra. Némi késéssel másnak is eszébe jutott, és milyen jó kis cikk lett belőle.

Én a két kérdés között annyi különbséget látok, hogy a BKV-ra nem illik a pszichiátria hiánya miatti költségeket terhelni, viszont az egészségügy esetében a probléma nem zömmel nem kívülről jön. A pszichiátria az egészségügyhöz tartozik, az ilyen esetekkel ugyan úgy foglalkozni kellene, mint a náthával, vagy a magas vérnyomással.

Volt Surkónak egy kommentje a vizitdíjról, miszerint a vizitdíj bevezetésének egyik fő oka az volt, hogy a dokik a magánrendelőjükből az állami rendelőkben küldték vizsgálatra a betegeiket. Ezek a betegek pedig egyszer már fizettek jó sok pénzt a magánrendelőben, nem voltak hajlandóak még egy vizitdíjat is kifizetni. Így ezeknek a "beutalásoknak" a száma jelentősen csökkent. Nem tudom, hogy mi az igazság, de az biztos, hogy ez nem egy egyszerű történet.

A vizitdíj elleni felzúdulásnak három oka volt:
1. Az igencsak magas járulékban egyszer már fizettünk. Ez ilyen formán egy szerződés egyoldalú, utólagos módosítása. (Erre a legegyszerűbb megoldás a felmenő rendszerű bevezetés lett volna.)
2. A rendelőben az amúgy is hosszú várakozás egy további adminisztrációs tevékenységgel tovább nőtt.
3. Az emberek többségének (köztük nekem is) tele van az összes hócipőm azzal, hogy a "reform" újabb sarc bevezetését és a "magántőke bevonását" jelenti. Az ideológiai marketing pedig a verseny és a piaci szemlélet mindent megoldó uniformizmusa. (Ami véleményem szerint a flogiszton elmélethez hasonló marhaság.)
süti beállítások módosítása